Bakalářská práce se zaměřuje na činnost dítěte s vývojovou dysfázií v mateřské škole a zároveň je vytvořením programu pro další výukové procesy. První část je rozdělena na teoretickou část a praktickou.
V teoretické části se zaměřuji na definici vývojové dysfázie, vymezením pojmu a její charakteristikou. Jsou zde vymezeny také termíny jako etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie a charakteristika vývoje dětské řeči a jazyka. Věnuje se jak samotnému vývoji řeči, tak jejímu opožděnému vývoji. Popisuje dva druhy, a to fylogenetický a ontogenetický řečový vývoj. Práce zmiňuje též jazykové roviny řeči. V poslední teoretické části jsou popsány metody výuky dítěte s vývojovou dysfázií a vhodné aktivity pro lepší rozvoj oslabených oblastí.
Praktická část se věnuje tvorbě aktivit pro dítě s vývojovou dysfázií v mateřské škole. Zabývá se pozorováním dítěte v kolektivu mateřské školy a tvorbě aktivit vhodných pro rozvoj jednotlivých oslabených funkcí. U každé aktivity je napsána reflexe, která poukazuje na rozdíl mezi dítětem s vývojovou dysfázií a ostatními dětmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the activities of a child with developmental dysphasia in kindergarten and at the same time is the creation of a program for other teaching processes. The first part is divided into a theoretical part and a practical part.
In the theoretical part, I focus on the definition of developmental dysphasia, defining the term and its characteristics. Terms such as etiology, symptomatology, diagnosis of developmental dysphasia and characteristics of child speech and language development are also defined here. It deals with both the actual development of speech and its delayed development. He describes two types, namely phylogenetic and ontogenetic speech development. The work also mentions the linguistic levels of speech. In the last theoretical part, methods of teaching a child with developmental dysphasia and suitable activities for better development of weakened areas are described.
The practical part is devoted to the creation of activities for a child with developmental dysphasia in kindergarten. It deals with the observation of the child in the collective of the kindergarten and the creation of activities suitable for the development of individual weakened functions. For each activity, a reflection is written that points out the difference between a child with developmental dysphasia and other children in kindergarten.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, vada řeči, narušený vývoj řeči, logopedie, řeč, předškolní věk
Bakalářská práce se zaměřuje na činnost dítěte s vývojovou dysfázií v mateřské škole a zároveň je vytvořením programu pro další výukové procesy. První část je rozdělena na teoretickou část a praktickou.
V teoretické části se zaměřuji na definici vývojové dysfázie, vymezením pojmu a její charakteristikou. Jsou zde vymezeny také termíny jako etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie a charakteristika vývoje dětské řeči a jazyka. Věnuje se jak samotnému vývoji řeči, tak jejímu opožděnému vývoji. Popisuje dva druhy, a to fylogenetický a ontogenetický řečový vývoj. Práce zmiňuje též jazykové roviny řeči. V poslední teoretické části jsou popsány metody výuky dítěte s vývojovou dysfázií a vhodné aktivity pro lepší rozvoj oslabených oblastí.
Praktická část se věnuje tvorbě aktivit pro dítě s vývojovou dysfázií v mateřské škole. Zabývá se pozorováním dítěte v kolektivu mateřské školy a tvorbě aktivit vhodných pro rozvoj jednotlivých oslabených funkcí. U každé aktivity je napsána reflexe, která poukazuje na rozdíl mezi dítětem s vývojovou dysfázií a ostatními dětmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the activities of a child with developmental dysphasia in kindergarten and at the same time is the creation of a program for other teaching processes. The first part is divided into a theoretical part and a practical part.
In the theoretical part, I focus on the definition of developmental dysphasia, defining the term and its characteristics. Terms such as etiology, symptomatology, diagnosis of developmental dysphasia and characteristics of child speech and language development are also defined here. It deals with both the actual development of speech and its delayed development. He describes two types, namely phylogenetic and ontogenetic speech development. The work also mentions the linguistic levels of speech. In the last theoretical part, methods of teaching a child with developmental dysphasia and suitable activities for better development of weakened areas are described.
The practical part is devoted to the creation of activities for a child with developmental dysphasia in kindergarten. It deals with the observation of the child in the collective of the kindergarten and the creation of activities suitable for the development of individual weakened functions. For each activity, a reflection is written that points out the difference between a child with developmental dysphasia and other children in kindergarten.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, vada řeči, narušený vývoj řeči, logopedie, řeč, předškolní věk
Cíl: Příprava a realizace programu pro dítě s vývojovou dysfázií v mateřské škole.
Požadavky: prostudování odpovídající odborné literatury, příprava a realizace činností na rozvoj oslabených oblastí (dle doporučení speciálně pedagogického centra)
Metoda: příprava materiálů, individuální práce s dítětem s vývojovou dysfázií v mateřské škole, pozorování, kazuistika
Zásady pro vypracování
Cíl: Příprava a realizace programu pro dítě s vývojovou dysfázií v mateřské škole.
Požadavky: prostudování odpovídající odborné literatury, příprava a realizace činností na rozvoj oslabených oblastí (dle doporučení speciálně pedagogického centra)
Metoda: příprava materiálů, individuální práce s dítětem s vývojovou dysfázií v mateřské škole, pozorování, kazuistika
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ M., CHOTĚBOROVÁ M., 2021. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88429-11-1.
KRYČOVÁ M., 2018. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-376-6.
KUTÁLKOVÁ D., 2018. Opožděný vývoj řeči: dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima. ISBN 978-80-7216-349-6.
SLOWÍK J., 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
VÁGNEROVÁ M., LISÁ L., 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ M., CHOTĚBOROVÁ M., 2021. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88429-11-1.
KRYČOVÁ M., 2018. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-376-6.
KUTÁLKOVÁ D., 2018. Opožděný vývoj řeči: dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima. ISBN 978-80-7216-349-6.
SLOWÍK J., 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
VÁGNEROVÁ M., LISÁ L., 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.