Bakalářská práce zkoumá využití dat a metod dálkového průzkumu Země ve výuce na základních a středních školách, s důrazem na témata spojená s územním plánováním a regionálním rozvojem. Analyzuje možnosti integrování DPZ do výuky, zejména v kontextu územního plánování a regionálního rozvoje. Práce poskytuje přehled platforem pro práci s daty DPZ, zdrojů dat a zprostředkovatelů vzdělávacích úloh. Obsahuje také rešerši na internetu dostupných vzdělávacích úloh. Součástí práce je sada nově vytvořených výukových úloh, které využívají data a metody DPZ k analýze města Liberec. Tyto úlohy jsou navrženy pro žáky na základních a středních školách. Jako výstup je vytvořena sbírka příběhových map na platformě ArcGIS StoryMaps, která slouží jako metodická podpora pro učitele při začleňování DPZ do výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the use of remote sensing data and methods to teach primary and secondary school students about the applications of those methods in Spatial Planning and Regional Development. It analyses the possibilities of integrating Remote Sensing into the schools' respective curriculum, especially in the context of Spatial Planning and Regional Development. The thesis provides an overview of platforms for working with remote sensing data, data sources and providers of educational tasks. It further includes a search of learning tasks available on the Internet. This thesis also contains a set of newly developed learning tasks that use remote sensing data and methods to analyse the city of Liberec (Czech Republic). The tasks are suggested for use by primary and secondary school students. The output of the bachelor thesis is a collection of story maps created on the ArcGIS StoryMaps portal to serve as methodological support for those teachers integrating remote sensing technology in their teaching methods.
Klíčová slova
dálkový průzkum Země, regionální rozvoj, územní plánování, vzdělávací úlohy, Liberec, příběhové mapy
Bakalářská práce zkoumá využití dat a metod dálkového průzkumu Země ve výuce na základních a středních školách, s důrazem na témata spojená s územním plánováním a regionálním rozvojem. Analyzuje možnosti integrování DPZ do výuky, zejména v kontextu územního plánování a regionálního rozvoje. Práce poskytuje přehled platforem pro práci s daty DPZ, zdrojů dat a zprostředkovatelů vzdělávacích úloh. Obsahuje také rešerši na internetu dostupných vzdělávacích úloh. Součástí práce je sada nově vytvořených výukových úloh, které využívají data a metody DPZ k analýze města Liberec. Tyto úlohy jsou navrženy pro žáky na základních a středních školách. Jako výstup je vytvořena sbírka příběhových map na platformě ArcGIS StoryMaps, která slouží jako metodická podpora pro učitele při začleňování DPZ do výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the use of remote sensing data and methods to teach primary and secondary school students about the applications of those methods in Spatial Planning and Regional Development. It analyses the possibilities of integrating Remote Sensing into the schools' respective curriculum, especially in the context of Spatial Planning and Regional Development. The thesis provides an overview of platforms for working with remote sensing data, data sources and providers of educational tasks. It further includes a search of learning tasks available on the Internet. This thesis also contains a set of newly developed learning tasks that use remote sensing data and methods to analyse the city of Liberec (Czech Republic). The tasks are suggested for use by primary and secondary school students. The output of the bachelor thesis is a collection of story maps created on the ArcGIS StoryMaps portal to serve as methodological support for those teachers integrating remote sensing technology in their teaching methods.
Klíčová slova
dálkový průzkum Země, regionální rozvoj, územní plánování, vzdělávací úlohy, Liberec, příběhové mapy
Posoudit příležitosti metod a dat dálkového průzkumu Země pro vzdělávání na základních a středních školách s důrazem na témata územního plánování a regionálního rozvoje obcí a regionů.
Požadavky:
1. Provést rešerši a analýzu na internetu dostupné nabídky vzdělávacích úloh pro školy od veřejnoprávních institucí ve světě a v Česku využívajících metody a data DPZ.
2. Ve spolupráci s Magistrátem města Liberec navrhnout vzdělávací úlohu využívající metody/data DPZ pro základní a střední školy zaměřenou na Liberecko.
3. Vytvořit webový portál zaměřený na metodickou podporu učitelům ZŠ a SŠ v používání metod a dat DPZ s využitím nástrojů ArcGIS Hub nebo ArcGIS Experience Builder.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Posoudit příležitosti metod a dat dálkového průzkumu Země pro vzdělávání na základních a středních školách s důrazem na témata územního plánování a regionálního rozvoje obcí a regionů.
Požadavky:
1. Provést rešerši a analýzu na internetu dostupné nabídky vzdělávacích úloh pro školy od veřejnoprávních institucí ve světě a v Česku využívajících metody a data DPZ.
2. Ve spolupráci s Magistrátem města Liberec navrhnout vzdělávací úlohu využívající metody/data DPZ pro základní a střední školy zaměřenou na Liberecko.
3. Vytvořit webový portál zaměřený na metodickou podporu učitelům ZŠ a SŠ v používání metod a dat DPZ s využitím nástrojů ArcGIS Hub nebo ArcGIS Experience Builder.
Seznam doporučené literatury
Adaktylou, Nektaria. (2020). Remote Sensing as a Tool for Phenomenon-Based Teaching and Learning at the Elementary School Level: a Case Study for the Urban Heat Island Effect. International Journal of Educational Methodology. 6. 517-532. 10.12973/ijem.6.3.517.
Naumann, Simone & Siegmund, Alexander & Ditter, Raimund & Haspel, Michelle & Jahn, Markus. (2009). REMOTE SENSING IN SCHOOL–THEORETICAL CONCEPT AND PRACTICAL IMPLEMENTATION.
Seznam doporučené literatury
Adaktylou, Nektaria. (2020). Remote Sensing as a Tool for Phenomenon-Based Teaching and Learning at the Elementary School Level: a Case Study for the Urban Heat Island Effect. International Journal of Educational Methodology. 6. 517-532. 10.12973/ijem.6.3.517.
Naumann, Simone & Siegmund, Alexander & Ditter, Raimund & Haspel, Michelle & Jahn, Markus. (2009). REMOTE SENSING IN SCHOOL–THEORETICAL CONCEPT AND PRACTICAL IMPLEMENTATION.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.