Bakalářská práce se zabývá literárním programem zaměřeným na emoce a zlozvyky dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá charakteristikou předškolního věku a literární výchovy v mateřské škole. Pozornost je věnována faktorům, které ovlivňují rozvoj dovedností pro dosažení čtenářské gramotnosti. Dále je představena tvorba spisovatelky Martiny Drijverové, neboť pro tvorbu literárního programu byly použity i příběhy z jejích knih Zlobilky a Nezbedníci. Dále je v práci uvedena základní charakteristika metodických materiálů, které jsou v programu využity. Praktická část obsahuje literární program složený z šesti metodických listů, které jsou zaměřeny na seznámení dětí se základními emocemi. Zařazeny jsou v něm činnosti a metody vhodné pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V práci jsou kromě samotného programu prezentovány také výsledky šetření, které jsou získány ověřením programu třemi učitelkami mateřských škol. Za účelem sběru dat byl vytvořen strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on a literary program aimed at addressing the emotions and habits of preschool children. The theoretical part examines the characteristics of the preschool age and literary education in kindergarten. Attention is paid to factors influencing the development of skills for achieving literacy. Furthermore, the work introduces the work of the author Martina Drijverová, as stories from her books "Troublemakers" and "Rascals" were used in the creation of the literary program. Additionally, the thesis provides a basic overview of the methodological materials used in the program. The practical part includes a literary program consisting of six methodological sheets aimed at introducing children to basic emotions. It incorporates activities and methods suitable for developing literacy skills. Apart from the program itself, the thesis also presents the results of a survey conducted by three kindergarten teachers who verified the program. A structured interview was created to collect data.
Klíčová slova
předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární výchova, dramatická výchova, emoce, mateřská škola, metodické listy
Bakalářská práce se zabývá literárním programem zaměřeným na emoce a zlozvyky dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá charakteristikou předškolního věku a literární výchovy v mateřské škole. Pozornost je věnována faktorům, které ovlivňují rozvoj dovedností pro dosažení čtenářské gramotnosti. Dále je představena tvorba spisovatelky Martiny Drijverové, neboť pro tvorbu literárního programu byly použity i příběhy z jejích knih Zlobilky a Nezbedníci. Dále je v práci uvedena základní charakteristika metodických materiálů, které jsou v programu využity. Praktická část obsahuje literární program složený z šesti metodických listů, které jsou zaměřeny na seznámení dětí se základními emocemi. Zařazeny jsou v něm činnosti a metody vhodné pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V práci jsou kromě samotného programu prezentovány také výsledky šetření, které jsou získány ověřením programu třemi učitelkami mateřských škol. Za účelem sběru dat byl vytvořen strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on a literary program aimed at addressing the emotions and habits of preschool children. The theoretical part examines the characteristics of the preschool age and literary education in kindergarten. Attention is paid to factors influencing the development of skills for achieving literacy. Furthermore, the work introduces the work of the author Martina Drijverová, as stories from her books "Troublemakers" and "Rascals" were used in the creation of the literary program. Additionally, the thesis provides a basic overview of the methodological materials used in the program. The practical part includes a literary program consisting of six methodological sheets aimed at introducing children to basic emotions. It incorporates activities and methods suitable for developing literacy skills. Apart from the program itself, the thesis also presents the results of a survey conducted by three kindergarten teachers who verified the program. A structured interview was created to collect data.
Klíčová slova
předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární výchova, dramatická výchova, emoce, mateřská škola, metodické listy
Cíl: Vytvořit a ověřit literární program zaměřený na emoce a zlozvyky dětí v mateřské škole
Požadavky:
Studium odborné literatury;
vytvoření literárního programu;
zpracování doplňujících metodických materiálů pro vytvořený program;
ověření programu v mateřské škole;
vyhodnocení účinnosti programu.
Metody: Strukturovaný rozhovor se třemi učitelkami v mateřské škole
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit a ověřit literární program zaměřený na emoce a zlozvyky dětí v mateřské škole
Požadavky:
Studium odborné literatury;
vytvoření literárního programu;
zpracování doplňujících metodických materiálů pro vytvořený program;
ověření programu v mateřské škole;
vyhodnocení účinnosti programu.
Metody: Strukturovaný rozhovor se třemi učitelkami v mateřské škole
Seznam doporučené literatury
DRIJVEROVÁ, Martina. Zlobilky. Praha: Albatros, 2014. ISBN 978-80-00-03472-0
ČERNÝ, Vojtěch, GROFOVÁ, Kateřina. Děti a emoce. Učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2. vyd. Praha: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1125-7.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
PRÁŠILOVÁ, Michaela, ŠMELOVÁ, Eva, a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051_1_1/
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
DRIJVEROVÁ, Martina. Zlobilky. Praha: Albatros, 2014. ISBN 978-80-00-03472-0
ČERNÝ, Vojtěch, GROFOVÁ, Kateřina. Děti a emoce. Učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2. vyd. Praha: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1125-7.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
PRÁŠILOVÁ, Michaela, ŠMELOVÁ, Eva, a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051_1_1/
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
Přílohy volně vložené
Metodické pomůcky
ilustrace: emoční karty (desetkrát) a čtyři obrázkové osnovy;
loutky emocí - maňásci (pětkrát)