Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku specifických poruch učení a chování. Zabývá se zkoumáním možností spolupráce pedagogů organizacemi zabývajícími se specifickými poruchami učení a chování. Práce je tvořena ze dvou hlavních částí. V kapitolách teoretické části je představena základní terminologie problematiky specifických poruch učení a chování včetně dělení a popisu jednotlivých poruch, dále představuje přístupy ke vzdělávání žáků ve školách, poradenský systém a další organizace zabývající se žáky s tímto druhem speciálních vzdělávacích potřeb. Empirická část práce byla zaměřena na zmapování současné praxe a spolupráce pedagogů základních škol s pedagogicko-psychologickými poradnami a zjištění dalších možností spolupráce s jinými institucemi zaměřenými na péči o žáky se SPUCH. Ke splnění cíle druhé části bakalářské práce bylo provedeno dotazníkové šetření mezi pedagogy základních škol v okolí dvou největších měst Libereckého kraje, získané údaje byly následně vyhodnoceny kvantitativně. Empirická část obsahuje metodologii průzkumu, výsledky a interpretaci dat, diskusi a doporučená opatření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focuses on the issue of specific learning and behavior disorders. It explores the possibilities of collaboration between educators and organizations dealing with specific learning and behavioral disabilities. The work is composed of two main parts. In the theoretical part, the basic terminology of the issue of specific learning and behavior disorders is presented, including the division and description of individual disorders, and it also presents approaches to the education of students in schools, the counseling system and other organizations dealing with students with this type of special educational needs. The empirical part of the work was focused on mapping of the current practice and cooperation of elementary school teachers with pedagogical-psychological counseling centers and identifying other possibilities for cooperation with other institutions focused on the care of students with SPUCH. To fulfill the goal of the second part of the bachelor's thesis, a questionnaire survey was conducted among elementary school teachers in the vicinity of the two largest cities of the Liberec region, the obtained data were subsequently evaluated quantitatively. The empirical section includes methodology, results, data interpretation, discussion and recommended actions.
Klíčová slova
pedagog, škola, žák, specifické poruchy učení a chování, dysfunkce, dyslexie, ADHD, poradenský systém, speciální pedagog, pedagogicko-psychologická poradna, vzdělávací systém, poradenský sytém, reedukace, inkluze, integrace
Klíčová slova v angličtině
teacher, school, pupil, specific learning and behavioral disorders, dysfunction, dyslexia, ADHD, counseling system, special teacher, pedagogical-psychological counseling center, educational system, counseling system, re-education, inclusion, integration
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku specifických poruch učení a chování. Zabývá se zkoumáním možností spolupráce pedagogů organizacemi zabývajícími se specifickými poruchami učení a chování. Práce je tvořena ze dvou hlavních částí. V kapitolách teoretické části je představena základní terminologie problematiky specifických poruch učení a chování včetně dělení a popisu jednotlivých poruch, dále představuje přístupy ke vzdělávání žáků ve školách, poradenský systém a další organizace zabývající se žáky s tímto druhem speciálních vzdělávacích potřeb. Empirická část práce byla zaměřena na zmapování současné praxe a spolupráce pedagogů základních škol s pedagogicko-psychologickými poradnami a zjištění dalších možností spolupráce s jinými institucemi zaměřenými na péči o žáky se SPUCH. Ke splnění cíle druhé části bakalářské práce bylo provedeno dotazníkové šetření mezi pedagogy základních škol v okolí dvou největších měst Libereckého kraje, získané údaje byly následně vyhodnoceny kvantitativně. Empirická část obsahuje metodologii průzkumu, výsledky a interpretaci dat, diskusi a doporučená opatření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focuses on the issue of specific learning and behavior disorders. It explores the possibilities of collaboration between educators and organizations dealing with specific learning and behavioral disabilities. The work is composed of two main parts. In the theoretical part, the basic terminology of the issue of specific learning and behavior disorders is presented, including the division and description of individual disorders, and it also presents approaches to the education of students in schools, the counseling system and other organizations dealing with students with this type of special educational needs. The empirical part of the work was focused on mapping of the current practice and cooperation of elementary school teachers with pedagogical-psychological counseling centers and identifying other possibilities for cooperation with other institutions focused on the care of students with SPUCH. To fulfill the goal of the second part of the bachelor's thesis, a questionnaire survey was conducted among elementary school teachers in the vicinity of the two largest cities of the Liberec region, the obtained data were subsequently evaluated quantitatively. The empirical section includes methodology, results, data interpretation, discussion and recommended actions.
Klíčová slova
pedagog, škola, žák, specifické poruchy učení a chování, dysfunkce, dyslexie, ADHD, poradenský systém, speciální pedagog, pedagogicko-psychologická poradna, vzdělávací systém, poradenský sytém, reedukace, inkluze, integrace
Klíčová slova v angličtině
teacher, school, pupil, specific learning and behavioral disorders, dysfunction, dyslexia, ADHD, counseling system, special teacher, pedagogical-psychological counseling center, educational system, counseling system, re-education, inclusion, integration
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat spolupráci pedagogů ZŠ v Libereckém kraji s dalšími institucemi zabývajícími se edukací dětí se specifickými poruchami učení a chování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat spolupráci pedagogů ZŠ v Libereckém kraji s dalšími institucemi zabývajícími se edukací dětí se specifickými poruchami učení a chování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
EMMERLINGOVÁ, S., 2020. Vidím to jinak: skryté příčiny ADHD a dalších poruch chování a učení. Příručka pro rodiče (i budoucí) a všechny, kteří pomáhají dětem. Smrčí: Stanislava Emmerlingová. ISBN 978-80-270-7666-6.
JANDERKOVÁ, D., a další, 2016. SPU a ADHD. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-215-8.
MICHALOVÁ, Z., 2016. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
EMMERLINGOVÁ, S., 2020. Vidím to jinak: skryté příčiny ADHD a dalších poruch chování a učení. Příručka pro rodiče (i budoucí) a všechny, kteří pomáhají dětem. Smrčí: Stanislava Emmerlingová. ISBN 978-80-270-7666-6.
JANDERKOVÁ, D., a další, 2016. SPU a ADHD. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-215-8.
MICHALOVÁ, Z., 2016. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.