Bakalářská práce se zaměřila na edukaci dívky s nevidomostí na podkladě vzácného onemocnění v běžné mateřské škole. Cílem práce je podání uceleného pohledu na tuto edukaci, popis příprav mateřské školy i dívky samotné ještě před jejím přijetím k předškolnímu vzdělávání, její postupná adaptace, využívaná podpůrná opatření. Práce zmiňuje také konkrétní metody a formy společného vzdělávání, uvádí používané kompenzační pomůcky a vyzdvihuje klady i zápory společného vzdělávání. Teoretická část se věnuje obecné charakteristice dítěte s nevidomostí v předškolním věku i rozvoji nižších a vyšších kompenzačních činitelů. Uvádí přehled kompenzačních a didaktických pomůcek. Popisuje možnosti předškolního vzdělávání dítěte s nevidomostí, charakterizuje školská poradenská zařízení a definuje podpůrná opatření. Empirickou část tvoří kazuistika samotné dívky s nevidomostí, která byla sestavena na základě rozhovorů s pedagogy běžné mateřské školy, ve které se dívka s nevidomostí vzdělává, a s jejími rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the education of a visually impaired girl in a regular kindergarten. The aim of the thesis is to provide a comprehensive view of her education, describing the preparations of the kindergarten and the girl herself before her admission to preschool education, her gradual adaptation, and the supportive measures used. Additionally, it mentions specific methods and forms of inclusive education, lists the compensatory aids used, and highlights the advantages and disadvantages of inclusive education. The theoretical part deals with the general characteristics of a visually impaired child in preschool age and the development of lower and higher compensatory factors. It provides an overview of compensatory and didactic aids, describes the possibilities of preschool education for visually impaired children, characterizes school counselling facilities, and defines support measures.The empirical part consists of a case study of the visually impaired girl herself, which was based on interviews with educators from the regular kindergarten where the visually impaired girl is educated, and with her parents.
Klíčová slova
Dítě s nevidomostí, nižší a vyšší kompenzační činitelé, podpůrná opatření, společné vzdělávání, metody a formy vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Visually impaired child, lower and higher compensatory factors, supportive measures, inclusive education, methods and forms of education
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřila na edukaci dívky s nevidomostí na podkladě vzácného onemocnění v běžné mateřské škole. Cílem práce je podání uceleného pohledu na tuto edukaci, popis příprav mateřské školy i dívky samotné ještě před jejím přijetím k předškolnímu vzdělávání, její postupná adaptace, využívaná podpůrná opatření. Práce zmiňuje také konkrétní metody a formy společného vzdělávání, uvádí používané kompenzační pomůcky a vyzdvihuje klady i zápory společného vzdělávání. Teoretická část se věnuje obecné charakteristice dítěte s nevidomostí v předškolním věku i rozvoji nižších a vyšších kompenzačních činitelů. Uvádí přehled kompenzačních a didaktických pomůcek. Popisuje možnosti předškolního vzdělávání dítěte s nevidomostí, charakterizuje školská poradenská zařízení a definuje podpůrná opatření. Empirickou část tvoří kazuistika samotné dívky s nevidomostí, která byla sestavena na základě rozhovorů s pedagogy běžné mateřské školy, ve které se dívka s nevidomostí vzdělává, a s jejími rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the education of a visually impaired girl in a regular kindergarten. The aim of the thesis is to provide a comprehensive view of her education, describing the preparations of the kindergarten and the girl herself before her admission to preschool education, her gradual adaptation, and the supportive measures used. Additionally, it mentions specific methods and forms of inclusive education, lists the compensatory aids used, and highlights the advantages and disadvantages of inclusive education. The theoretical part deals with the general characteristics of a visually impaired child in preschool age and the development of lower and higher compensatory factors. It provides an overview of compensatory and didactic aids, describes the possibilities of preschool education for visually impaired children, characterizes school counselling facilities, and defines support measures.The empirical part consists of a case study of the visually impaired girl herself, which was based on interviews with educators from the regular kindergarten where the visually impaired girl is educated, and with her parents.
Klíčová slova
Dítě s nevidomostí, nižší a vyšší kompenzační činitelé, podpůrná opatření, společné vzdělávání, metody a formy vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Visually impaired child, lower and higher compensatory factors, supportive measures, inclusive education, methods and forms of education
Zásady pro vypracování
Cíl: Podat ucelený pohled na edukaci vybraného dítěte s nevidomostí na podkladě vzácného onemocnění v běžné mateřské škole.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D., 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-0-88163-61-9.
KEBLOVÁ, A., 2001. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5.
KVĚTOŇOVÁ, L., ŠUMNÍKOVÁ, P., 2022. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-337-5.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3697-5.
Seznam doporučené literatury
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D., 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-0-88163-61-9.
KEBLOVÁ, A., 2001. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5.
KVĚTOŇOVÁ, L., ŠUMNÍKOVÁ, P., 2022. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-337-5.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3697-5.