Tématem bakalářské práce je komparace logopedické prevence v mateřských školách běžného typu. Cílem práce bylo popsat a porovnat, jakým způsobem probíhá logopedická prevence v rámci mateřských škol běžného typu v okrese Louny v porovnání s mateřskými školami hlavního města Prahy.
Teoretická část umožní čtenáři seznámit se s hlavními pojmy, jako jsou komunikace, řeč, ontogeneze lidské řeči, jazykové roviny a logopedická prevence. Tato část dále specifikuje období vývoje dětské řeči, charakterizuje faktory ovlivňující vývoj řeči, poukazuje na témata související s logopedickou prevencí, popisuje oblasti a metody logopedické prevence. Dále charakterizuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a popisuje úlohu učitele při logopedické prevenci.
Praktická část bakalářské práce byla uskutečněna prostřednictvím dotazníkového šetření. V tomto úseku práce popisuje a porovnává způsob, průběh a metody logopedické prevence ve vybraných mateřských školách ze dvou odlišných lokalit. Snaží se zjistit, jaké jsou mezi nimi podobnosti či odlišnosti. V závěru práce porovnává a vyhodnocuje získané informace.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is a comparison of logopedic prevention in the ordinary type of nursery schools. The aim of the work was to describe and compare how speech therapy prevention is carried out within ordinary nursery schools in the district of Louny in comparison with nursery schools in the capital city of Prague.
The theoretical part will help the reader to become familiar with the main terms such as communication, speech, ontogeny of human speech, language levels and speech therapy prevention. This part further specifies the period of child speech development, characterizes the factors affecting speech development, points out topics related to speech therapy prevention, describes the areas and methods of speech therapy prevention. It also characterizes the Framework education programme for preschool education and describes the role of the teacher in speech therapy prevention.
The practical part of the bachelor's thesis was carried out through a questionnaire survey. In this section are described and compared the methods and course of speech therapy prevention in selected nursery schools from two different locations. It aims to find out what the similarities and differences are between them. In the end, the work compares and evaluates the informations obtained.
Klíčová slova
logopedická prevence v mateřských školách, řeč, komunikace, předškolní vzdělávání, vývoj dětské řeči, komparace
Tématem bakalářské práce je komparace logopedické prevence v mateřských školách běžného typu. Cílem práce bylo popsat a porovnat, jakým způsobem probíhá logopedická prevence v rámci mateřských škol běžného typu v okrese Louny v porovnání s mateřskými školami hlavního města Prahy.
Teoretická část umožní čtenáři seznámit se s hlavními pojmy, jako jsou komunikace, řeč, ontogeneze lidské řeči, jazykové roviny a logopedická prevence. Tato část dále specifikuje období vývoje dětské řeči, charakterizuje faktory ovlivňující vývoj řeči, poukazuje na témata související s logopedickou prevencí, popisuje oblasti a metody logopedické prevence. Dále charakterizuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a popisuje úlohu učitele při logopedické prevenci.
Praktická část bakalářské práce byla uskutečněna prostřednictvím dotazníkového šetření. V tomto úseku práce popisuje a porovnává způsob, průběh a metody logopedické prevence ve vybraných mateřských školách ze dvou odlišných lokalit. Snaží se zjistit, jaké jsou mezi nimi podobnosti či odlišnosti. V závěru práce porovnává a vyhodnocuje získané informace.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is a comparison of logopedic prevention in the ordinary type of nursery schools. The aim of the work was to describe and compare how speech therapy prevention is carried out within ordinary nursery schools in the district of Louny in comparison with nursery schools in the capital city of Prague.
The theoretical part will help the reader to become familiar with the main terms such as communication, speech, ontogeny of human speech, language levels and speech therapy prevention. This part further specifies the period of child speech development, characterizes the factors affecting speech development, points out topics related to speech therapy prevention, describes the areas and methods of speech therapy prevention. It also characterizes the Framework education programme for preschool education and describes the role of the teacher in speech therapy prevention.
The practical part of the bachelor's thesis was carried out through a questionnaire survey. In this section are described and compared the methods and course of speech therapy prevention in selected nursery schools from two different locations. It aims to find out what the similarities and differences are between them. In the end, the work compares and evaluates the informations obtained.
Klíčová slova
logopedická prevence v mateřských školách, řeč, komunikace, předškolní vzdělávání, vývoj dětské řeči, komparace
Cíl bakalářské práce: Popsat a porovnat, jakým způsobem probíhá logopedická prevence v rámci mateřských škol běžného typu v okrese Louny v porovnání s mateřskými školámi hlavního města Prahy.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat a porovnat, jakým způsobem probíhá logopedická prevence v rámci mateřských škol běžného typu v okrese Louny v porovnání s mateřskými školámi hlavního města Prahy.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. SBN 978-80-262-0381-0
MORÁVKOVÁ, M., a kol., 2023. Katalog podpůrných opatření - Metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-629-7.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2015. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
ZAJITZOVÁ, E., 2011. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. 1. vyd. Praha: Hnutí R. ISBN 978-80-86798-14-1.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. SBN 978-80-262-0381-0
MORÁVKOVÁ, M., a kol., 2023. Katalog podpůrných opatření - Metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-629-7.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2015. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
ZAJITZOVÁ, E., 2011. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. 1. vyd. Praha: Hnutí R. ISBN 978-80-86798-14-1.