Závěrečná práce se zabývá metodikou výuky s důrazem na uplatňování systému alternativní a augmentativní komunikace. Hlavním tématem jsou specifika výchovně-vzdělávacího procesu žáka s poruchou autistického spektra s mentálním postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a kazuistickou část. V teoretické části je uvedena charakteristika poruchy autistického spektra, mentální retardace a specifických metod a přístupů. Kazuistická část popisuje žáka s poruchou autistického spektra a na základě rozhovoru s třídní učitelkou a pozorování popsat metodiku s důrazem na uplatnění alternativní a augmentativní komunikace.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with teaching methodology with an emphasis on the application of the system of alternative and augmentative communication. The main topic is the specifics of the educational process of a pupil with an autistic spectrum disorder with an intellectual disability. The work is divided into a theoretical and case study part. In the theoretical part is presented the characteristics of autism spectrum disorders, mental retardation and specific methods and approaches. The case study part describes a pupil with an autistic spectrum disorder and, based on an interview with the class teacher and observations, describes the methodology with an emphasis on the application of alternative and augmentative communication.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, mentální retardace, specifické metody a přístupy, strukturované učení, náhradní komunikace
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, mental retardation, specific methods and approaches, structured learning, substitute communication
Rozsah průvodní práce
39 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá metodikou výuky s důrazem na uplatňování systému alternativní a augmentativní komunikace. Hlavním tématem jsou specifika výchovně-vzdělávacího procesu žáka s poruchou autistického spektra s mentálním postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a kazuistickou část. V teoretické části je uvedena charakteristika poruchy autistického spektra, mentální retardace a specifických metod a přístupů. Kazuistická část popisuje žáka s poruchou autistického spektra a na základě rozhovoru s třídní učitelkou a pozorování popsat metodiku s důrazem na uplatnění alternativní a augmentativní komunikace.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with teaching methodology with an emphasis on the application of the system of alternative and augmentative communication. The main topic is the specifics of the educational process of a pupil with an autistic spectrum disorder with an intellectual disability. The work is divided into a theoretical and case study part. In the theoretical part is presented the characteristics of autism spectrum disorders, mental retardation and specific methods and approaches. The case study part describes a pupil with an autistic spectrum disorder and, based on an interview with the class teacher and observations, describes the methodology with an emphasis on the application of alternative and augmentative communication.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, mentální retardace, specifické metody a přístupy, strukturované učení, náhradní komunikace
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, mental retardation, specific methods and approaches, structured learning, substitute communication
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Zjistit význam augmentativní a alternativní komunikace u žáka s poruchou autistického spektra v edukačním procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Při zpracování závěrečné práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Zjistit význam augmentativní a alternativní komunikace u žáka s poruchou autistického spektra v edukačním procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Při zpracování závěrečné práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J., 2007. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-144-7.
RICHMAN, S., 2015. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0984-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
VOCILKA, K., 1994. Výchova a vzdělávání autistických dětí: pro učitele speciálních škol. Praha: Septima. ISBN 80-85801-33-7.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J., 2007. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-144-7.
RICHMAN, S., 2015. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0984-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
VOCILKA, K., 1994. Výchova a vzdělávání autistických dětí: pro učitele speciálních škol. Praha: Septima. ISBN 80-85801-33-7.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.