Bakalářská práce se zabývá analýzou konceptuálních metafor v reklamních textech. V teoretické části je představena disciplína kognitivní lingvistiky, její základní pojmy a východiska. Následně je vymezen kognitivní pohled na metaforu společně s jednotlivými typy metafor. Poslední oddíl teoretické části se věnuje reklamnímu stylu a jeho charakteristickým rysům.
V praktické části je provedena analýza metaforických schémat, které se vyskytují v reklamních textech. V rámci analýzy je zkoumáno, jaké typické metafory se vyskytují v různých oblastech reklam, jaký je jejich účinek na adresáta a jak se podílí na vnímání produktu či značky, která je předmětem reklamy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of conceptual metaphors in advertising texts. In the theoretical part, the discipline of cognitive linguistics, its basic concepts and starting points are introduced. Subsequently, a cognitive view of metaphor is defined together with individual types of metaphors. The last section of the theoretical part is devoted to advertising style and its characteristic features.
In the practical part, an analysis of metaphorical schemes that occur in advertising texts is carried out. The analysis examines what typical metaphors are found in different areas of advertising, what their effect is on the addressee and how they contribute to the perception of the product or brand that is the subject of the advertisement.
Klíčová slova
konceptuální metafora, metafory v reklamních textech, reklamní styl, kognitivní lingvistika
Klíčová slova v angličtině
conceptual metaphor, metaphors in advertising texts, advertising style, cognitive linguistics
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou konceptuálních metafor v reklamních textech. V teoretické části je představena disciplína kognitivní lingvistiky, její základní pojmy a východiska. Následně je vymezen kognitivní pohled na metaforu společně s jednotlivými typy metafor. Poslední oddíl teoretické části se věnuje reklamnímu stylu a jeho charakteristickým rysům.
V praktické části je provedena analýza metaforických schémat, které se vyskytují v reklamních textech. V rámci analýzy je zkoumáno, jaké typické metafory se vyskytují v různých oblastech reklam, jaký je jejich účinek na adresáta a jak se podílí na vnímání produktu či značky, která je předmětem reklamy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of conceptual metaphors in advertising texts. In the theoretical part, the discipline of cognitive linguistics, its basic concepts and starting points are introduced. Subsequently, a cognitive view of metaphor is defined together with individual types of metaphors. The last section of the theoretical part is devoted to advertising style and its characteristic features.
In the practical part, an analysis of metaphorical schemes that occur in advertising texts is carried out. The analysis examines what typical metaphors are found in different areas of advertising, what their effect is on the addressee and how they contribute to the perception of the product or brand that is the subject of the advertisement.
Klíčová slova
konceptuální metafora, metafory v reklamních textech, reklamní styl, kognitivní lingvistika
Klíčová slova v angličtině
conceptual metaphor, metaphors in advertising texts, advertising style, cognitive linguistics
Zásady pro vypracování
Cíl práce: charakterizovat typy konceptuálních metafor užívaných v reklamních textech a popsat jejich persvazivní funkci.
Postup práce:
Představení podstaty kognitivně lingvistického přístupu k jazyku: klíčové pojmy a metody.
Kognitivní pohled na metaforu, typy metafor a metaforických schémat v pojetí G. Lakoffa a M. Johnsona.
Charakteristika reklamního stylu a typů reklamních textů se zaměřením na typické jazykové prostředky a jejich persvazivní funkci.
Empirické šetření: vytvoření databáze reklamních textů, jejich analýza z hlediska užití konceptuálních metafor, charakteristika persvazivních účinků metaforických.
Závěrečné shrnutí přínosu kognitivního přístupu k metafoře z hlediska analýzy a interpretace reklamních textů.
Požadavky: průběžné konzultace zpracování tématu, zejména aplikace teoretických východisek kognitivní lingvistiky při analýze metaforických vyjádření v reklamních textech.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: charakterizovat typy konceptuálních metafor užívaných v reklamních textech a popsat jejich persvazivní funkci.
Postup práce:
Představení podstaty kognitivně lingvistického přístupu k jazyku: klíčové pojmy a metody.
Kognitivní pohled na metaforu, typy metafor a metaforických schémat v pojetí G. Lakoffa a M. Johnsona.
Charakteristika reklamního stylu a typů reklamních textů se zaměřením na typické jazykové prostředky a jejich persvazivní funkci.
Empirické šetření: vytvoření databáze reklamních textů, jejich analýza z hlediska užití konceptuálních metafor, charakteristika persvazivních účinků metaforických.
Závěrečné shrnutí přínosu kognitivního přístupu k metafoře z hlediska analýzy a interpretace reklamních textů.
Požadavky: průběžné konzultace zpracování tématu, zejména aplikace teoretických východisek kognitivní lingvistiky při analýze metaforických vyjádření v reklamních textech.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie et al. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008, ISBN 978-80-7106-961.
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.
Didaktické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, roč. 6, č. 1. ISSN 1804-1221.
HAUSENBLAS, Karel. Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Praha: FF UK, 1997. ISBN 80-85899-14-0.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a…? Praha: Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
HOFFMANNOVÁ, J., J. HOMOLÁČ, E. CHVALOVSKÁ, L. JÍLKOVÁ, P. KADERKA, P. MAREŠ a K. MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
CHRZ, Vladimír. Metafory v politice. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 1999. ISBN 80-861-7402-6.
IMAI, Mutsumi. Jazyk a myšlení. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Lingvistika (Karolinum). ISBN 978-80-246-3675-7.
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Jana PLESKALOVÁ, eds. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2017. ISBN 978-80-7422-480-5. Dostupné z: https://www.czechency.org/ (vybraná hesla).
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. Teoretická knihovna. ISBN 80-729-4071-6.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006. Paprsek (Triáda). ISBN 80-861-3878-X.
PACOVSKÁ, Jasňa, Iva NEBESKÁ, Alex RÖHRICH a Irena VAŇKOVÁ. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce: pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. Praha: Akropolis, 2021. Paprsek (Triáda). ISBN 978-80-7470-400-0.
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
TURNER, Mark. Literární mysl: o původu myšlení a jazyka. Brno: Host, 2005. Teoretická knihovna. ISBN 80-729-4130-5.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
VAŇKOVÁ, Irena, Iva NEBESKÁ, Lucie SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ a Jasňa ŠLÉDROVÁ. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie et al. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008, ISBN 978-80-7106-961.
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.
Didaktické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, roč. 6, č. 1. ISSN 1804-1221.
HAUSENBLAS, Karel. Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Praha: FF UK, 1997. ISBN 80-85899-14-0.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a…? Praha: Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
HOFFMANNOVÁ, J., J. HOMOLÁČ, E. CHVALOVSKÁ, L. JÍLKOVÁ, P. KADERKA, P. MAREŠ a K. MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
CHRZ, Vladimír. Metafory v politice. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 1999. ISBN 80-861-7402-6.
IMAI, Mutsumi. Jazyk a myšlení. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Lingvistika (Karolinum). ISBN 978-80-246-3675-7.
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Jana PLESKALOVÁ, eds. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2017. ISBN 978-80-7422-480-5. Dostupné z: https://www.czechency.org/ (vybraná hesla).
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. Teoretická knihovna. ISBN 80-729-4071-6.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006. Paprsek (Triáda). ISBN 80-861-3878-X.
PACOVSKÁ, Jasňa, Iva NEBESKÁ, Alex RÖHRICH a Irena VAŇKOVÁ. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce: pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. Praha: Akropolis, 2021. Paprsek (Triáda). ISBN 978-80-7470-400-0.
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
TURNER, Mark. Literární mysl: o původu myšlení a jazyka. Brno: Host, 2005. Teoretická knihovna. ISBN 80-729-4130-5.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
VAŇKOVÁ, Irena, Iva NEBESKÁ, Lucie SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ a Jasňa ŠLÉDROVÁ. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.