Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci a zabývá se lexikální expresivitou v české reklamě, kde se soustředí primárně na její působení na adresáta. Stručně představuje přístupy různých českých lingvistů k lexikální expresivitě a následně tyto poznatky aplikuje do analýzy jednotlivých reklam.
Praktická část diplomové práce zkoumá působení různých typů lexikální expresivity na recipienty,jimiž jsou žáci druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis builds on the bachelor thesis and deals with lexical expressivity in Czech advertising, focusing primarily on its effect on the addressee. It briefly presents the approaches of various Czech linguists to lexical expressivity and then applies these findings to the analysis of individual advertisements. The practical part of the thesis examines the effect of different types of lexical expressivity on the recipients, which are second grade pupils of primary school.
Klíčová slova
lexikální expresivita, reklamy, adresát, analýza reklam, působení lexikálních expresiv
Klíčová slova v angličtině
lexical expressivity, advertisements, addressee, analysis of advertisements, effect of Lexical Expressivity
Rozsah průvodní práce
66 s. (144 347 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci a zabývá se lexikální expresivitou v české reklamě, kde se soustředí primárně na její působení na adresáta. Stručně představuje přístupy různých českých lingvistů k lexikální expresivitě a následně tyto poznatky aplikuje do analýzy jednotlivých reklam.
Praktická část diplomové práce zkoumá působení různých typů lexikální expresivity na recipienty,jimiž jsou žáci druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis builds on the bachelor thesis and deals with lexical expressivity in Czech advertising, focusing primarily on its effect on the addressee. It briefly presents the approaches of various Czech linguists to lexical expressivity and then applies these findings to the analysis of individual advertisements. The practical part of the thesis examines the effect of different types of lexical expressivity on the recipients, which are second grade pupils of primary school.
Klíčová slova
lexikální expresivita, reklamy, adresát, analýza reklam, působení lexikálních expresiv
Klíčová slova v angličtině
lexical expressivity, advertisements, addressee, analysis of advertisements, effect of Lexical Expressivity
Zásady pro vypracování
Studentka naváže na svoji bakalářskou práci, v níž se věnovala problematice vybraných jevů lexikální expresivity v reklamě. V diplomové práci se bude věnovat převážně zařazení této problematiky do edukačního procesu. Autorka shrne v teoretické části práce svá dosavadní zjištění a zjištění týkající se lexikální expresivity (v reklamách) publikovaná jinými badateli. Práci může rozšířit o další zajímavé jevy, na něž nezbyl při zpracovávání bakalářské práce čas.
Následně fundovaně s podkladem v odborné literatuře odpoví na otázku, proč je/není třeba pracovat s expresivitou v reklamních textech ve školách, v jakých předmětech a na které jevy upozornit. Ve školním prostředí rovněž provede výzkumnou sondu, která se bude týkat postoje žáků/studentů k vybraným expresivním prostředkům užitým ve skutečných reklamách. Svá zjištění bude analyzovat a interpretovat. Součástí mohou být i návrhy aktivit na práci s lexikální expresivitou.
Zásady pro vypracování
Studentka naváže na svoji bakalářskou práci, v níž se věnovala problematice vybraných jevů lexikální expresivity v reklamě. V diplomové práci se bude věnovat převážně zařazení této problematiky do edukačního procesu. Autorka shrne v teoretické části práce svá dosavadní zjištění a zjištění týkající se lexikální expresivity (v reklamách) publikovaná jinými badateli. Práci může rozšířit o další zajímavé jevy, na něž nezbyl při zpracovávání bakalářské práce čas.
Následně fundovaně s podkladem v odborné literatuře odpoví na otázku, proč je/není třeba pracovat s expresivitou v reklamních textech ve školách, v jakých předmětech a na které jevy upozornit. Ve školním prostředí rovněž provede výzkumnou sondu, která se bude týkat postoje žáků/studentů k vybraným expresivním prostředkům užitým ve skutečných reklamách. Svá zjištění bude analyzovat a interpretovat. Součástí mohou být i návrhy aktivit na práci s lexikální expresivitou.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, Josef Václav: Úvod do české stylistiky. Praha: Rudolf Mikuta, 1948.
ČECHOVÁ, Marie a kol.: Současná stylistika. Praha: LNL, 2008.
HOLANOVÁ, Radka: Intertextualita v reklamě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
HOMOLÁČ, Jiří a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.
HRADILOVÁ, Darina: Funkční aspekty lexikální expresivity v současné češtině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
PACOVSKÁ, Jasňa: K hlubinám študákovy duše. Praha: Karolinum, 2012.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.
ZIMA, Jaroslav: Expresivita slova v současné češtině: studie lexikologická a stylistická. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, Josef Václav: Úvod do české stylistiky. Praha: Rudolf Mikuta, 1948.
ČECHOVÁ, Marie a kol.: Současná stylistika. Praha: LNL, 2008.
HOLANOVÁ, Radka: Intertextualita v reklamě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
HOMOLÁČ, Jiří a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.
HRADILOVÁ, Darina: Funkční aspekty lexikální expresivity v současné češtině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
PACOVSKÁ, Jasňa: K hlubinám študákovy duše. Praha: Karolinum, 2012.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.
ZIMA, Jaroslav: Expresivita slova v současné češtině: studie lexikologická a stylistická. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961.