Tato diplomová práce se zabývá problematikou podnikání českých firem v Indii. Cílem práce je identifikovat nejdůležitější kulturní, právní a ekonomické faktory, které ovlivňují podnikání v Indii, a posoudit, jak ovlivňují strategie vybraných společností na indickém trhu. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů v oblasti mezinárodního podnikání, mezinárodních firem a kultury. V praktické části je nejprve provedena analýza podnikatelského prostředí v Indii, po které následuje analýza jednotlivých firem. Výsledkem je vyhodnocení vlivu jednotlivých faktorů na implementované strategie těchto společností. Provedenou analýzu doplňují rozhovory s jednotlivými zástupci českých firem a odborníky z praxe.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the issue of doing business in India for Czech companies. The thesis aims to identify the main cultural, legal, and economic factors that affect doing business in India and to evaluate how they impact the strategies of selected Czech companies operating in India. The theoretical part is devoted to the definition of basic concepts in the field of international business, multinational companies, and culture. In the practical part, an analysis of the business environment in India has been carried out. A study of the selected Czech businesses follows. The impact of individual factors on the implemented strategies of chosen Czech firms is then assessed. Finally, interviews with practitioners and individual representatives of selected businesses complete the analysis.
Klíčová slova
Bonatrans, dceřiná společnost, faktory, FDI, firma, Indie, kultura, management, mezinárodní společnost, mezinárodní podnikání, strategie, Škoda Auto, VHS
Klíčová slova v angličtině
Bonatrans, company, culture, factors, FDI, India, international business, management, multinational company, strategy, subsidiary, Škoda Auto, VHS
Rozsah průvodní práce
124
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou podnikání českých firem v Indii. Cílem práce je identifikovat nejdůležitější kulturní, právní a ekonomické faktory, které ovlivňují podnikání v Indii, a posoudit, jak ovlivňují strategie vybraných společností na indickém trhu. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů v oblasti mezinárodního podnikání, mezinárodních firem a kultury. V praktické části je nejprve provedena analýza podnikatelského prostředí v Indii, po které následuje analýza jednotlivých firem. Výsledkem je vyhodnocení vlivu jednotlivých faktorů na implementované strategie těchto společností. Provedenou analýzu doplňují rozhovory s jednotlivými zástupci českých firem a odborníky z praxe.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the issue of doing business in India for Czech companies. The thesis aims to identify the main cultural, legal, and economic factors that affect doing business in India and to evaluate how they impact the strategies of selected Czech companies operating in India. The theoretical part is devoted to the definition of basic concepts in the field of international business, multinational companies, and culture. In the practical part, an analysis of the business environment in India has been carried out. A study of the selected Czech businesses follows. The impact of individual factors on the implemented strategies of chosen Czech firms is then assessed. Finally, interviews with practitioners and individual representatives of selected businesses complete the analysis.
Klíčová slova
Bonatrans, dceřiná společnost, faktory, FDI, firma, Indie, kultura, management, mezinárodní společnost, mezinárodní podnikání, strategie, Škoda Auto, VHS
Klíčová slova v angličtině
Bonatrans, company, culture, factors, FDI, India, international business, management, multinational company, strategy, subsidiary, Škoda Auto, VHS
Zásady pro vypracování
Setting aims and formulating research questions.
Definition of main terms and theoretical concepts.
Analysis of the business environment in India.
Selected Czech companies operating in the Indian market.
Assessing the impact of individual factors on implemented strategies of chosen Czech companies.
Formulating conclusions and assessing the research questions.
Zásady pro vypracování
Setting aims and formulating research questions.
Definition of main terms and theoretical concepts.
Analysis of the business environment in India.
Selected Czech companies operating in the Indian market.
Assessing the impact of individual factors on implemented strategies of chosen Czech companies.
Formulating conclusions and assessing the research questions.
Seznam doporučené literatury
EY, 2022. Doing Business in India. online; pdf. Kolkata, India: Ernst & Young LLP. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_in/topics/tax/2022/11/ey-doing-business-in-india.pdf.
HATHI, Uttamkumar P., 2013. Legal Environment for Doing Business in India. online; pdf. Mumbai, India: Brus Chambers. Available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2366749.
HOUGH, Marvin, 2020. Understanding Indian Business Culture. online; pdf. Ottawa, Canada: MIRA. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: https://miraservices.ca/wp-content/uploads/2020/04/India-April-17-20-Understanding-Indian-Business-Culture.pdf.
JAIN, Rajendra and SACHDEVA, Gulshan, 2019. India-EU strategic partnership: a new roadmap. online. Asia Europe Journal, vol. 17, no. 3, p. 309–325. Available at: https://doi.org/10.1007/s10308-019-00556-0.
MZV ČR, 2022. Souhrnná teritoriální informace: Indie. online; pdf. Prague, Czechia: Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: http://publiccontent.sinpro.cz/PublicFiles/2022/05/16/indie-souhrnna-teritorialni-informace-2022-043111126.pdf.
REED, Kennedy; Eli JAMISON, Joe SIMPSON, Pankaj KUMAR, Ayenda KEMP et al., 2020. Strategic Management. Blacksburg, VA, USA: Virginia Tech Publishing, 2020. ISBN 978-1-949373-94-3.
Seznam doporučené literatury
EY, 2022. Doing Business in India. online; pdf. Kolkata, India: Ernst & Young LLP. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_in/topics/tax/2022/11/ey-doing-business-in-india.pdf.
HATHI, Uttamkumar P., 2013. Legal Environment for Doing Business in India. online; pdf. Mumbai, India: Brus Chambers. Available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2366749.
HOUGH, Marvin, 2020. Understanding Indian Business Culture. online; pdf. Ottawa, Canada: MIRA. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: https://miraservices.ca/wp-content/uploads/2020/04/India-April-17-20-Understanding-Indian-Business-Culture.pdf.
JAIN, Rajendra and SACHDEVA, Gulshan, 2019. India-EU strategic partnership: a new roadmap. online. Asia Europe Journal, vol. 17, no. 3, p. 309–325. Available at: https://doi.org/10.1007/s10308-019-00556-0.
MZV ČR, 2022. Souhrnná teritoriální informace: Indie. online; pdf. Prague, Czechia: Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Accessed on 30 September 2023 [2023-09-30]. Available at: http://publiccontent.sinpro.cz/PublicFiles/2022/05/16/indie-souhrnna-teritorialni-informace-2022-043111126.pdf.
REED, Kennedy; Eli JAMISON, Joe SIMPSON, Pankaj KUMAR, Ayenda KEMP et al., 2020. Strategic Management. Blacksburg, VA, USA: Virginia Tech Publishing, 2020. ISBN 978-1-949373-94-3.