Bakalářská práce se zabývá edukací pedagogů předškolního vzdělávání v oblasti první pomoci dětem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické práce je řešena problematika edukace, edukačního procesu a její cíle. Dále je řešena problematika vybraných stavů první pomoci, které se týkají zejména dětí předškolního věku. Vysvětlují se zde jednotlivé stavy a následně jsou podrobně popsány principy první pomoci. Teoretická část je zakončena kapitolou mýtů v oblasti první pomoci. Součástí praktické části práce je předvýzkum, který se zaměřuje na míru informovanosti pedagogů o první pomoci. Druhá část pak navazuje na výsledky předvýzkumu, kde následně došlo k realizaci experimentu. Experiment spočíval v realizaci kurzu první pomoci pro pedagogy předškolního vzdělávání. Výstupem práce je edukační plán.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the education of preschool teachers in the field of first aid for children. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on problems of education, educational process and its goals. Furthermore, this part pays attention to issue of selected first aid conditions, which mainly concern children of a preschool age. There are individual conditions explained here and then the principles of first aid are described in detail. The theoretical part is concluded with a chapter on myths in first aid. The practical part is divided into a pre-survey that focuses on the level of awareness of first aid among teachers, and the second part which then builds on the results of the pre-research where the experiment was subsequently carried out. The experiment lied in an organization of a first aid course for pre-school teachers. The output of the work is an education plan.
Klíčová slova
Dítě, edukace, pedagog, první pomoc, předškolní věk, záchranná služba
Klíčová slova v angličtině
Ambulance, child, education, first aid, preschool age, teacher
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá edukací pedagogů předškolního vzdělávání v oblasti první pomoci dětem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické práce je řešena problematika edukace, edukačního procesu a její cíle. Dále je řešena problematika vybraných stavů první pomoci, které se týkají zejména dětí předškolního věku. Vysvětlují se zde jednotlivé stavy a následně jsou podrobně popsány principy první pomoci. Teoretická část je zakončena kapitolou mýtů v oblasti první pomoci. Součástí praktické části práce je předvýzkum, který se zaměřuje na míru informovanosti pedagogů o první pomoci. Druhá část pak navazuje na výsledky předvýzkumu, kde následně došlo k realizaci experimentu. Experiment spočíval v realizaci kurzu první pomoci pro pedagogy předškolního vzdělávání. Výstupem práce je edukační plán.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the education of preschool teachers in the field of first aid for children. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on problems of education, educational process and its goals. Furthermore, this part pays attention to issue of selected first aid conditions, which mainly concern children of a preschool age. There are individual conditions explained here and then the principles of first aid are described in detail. The theoretical part is concluded with a chapter on myths in first aid. The practical part is divided into a pre-survey that focuses on the level of awareness of first aid among teachers, and the second part which then builds on the results of the pre-research where the experiment was subsequently carried out. The experiment lied in an organization of a first aid course for pre-school teachers. The output of the work is an education plan.
Klíčová slova
Dítě, edukace, pedagog, první pomoc, předškolní věk, záchranná služba
Klíčová slova v angličtině
Ambulance, child, education, first aid, preschool age, teacher
Zásady pro vypracování
Cíle a výstupy práce:Bakalářská práce předloží výsledky dotazníkového šetření, které bude provedeno mezi pedagogy předškolního vzdělávání, vychovateli a studenty pedagogiky na praxích ve vybraných mateřských školách v Liberci. Dotazníkové šetření prověří znalosti pedagogů, vychovatelů a studentů v oblasti první pomoci dětem, jejich zájem o danou problematiku a možnosti vzdělávání v této oblasti zprostředkované zaměstnavatelem/ředitelem MŠ. Dotazováním se dále vymezí a specifikují nejčastější méně závažné, zdraví či život ohrožující stavy, které se v prostředí mateřských škol odehrávají nebo mohou odehrát. Praktická část práce se bude věnovat vývoji efektivního edukačního programu první pomoci dětem pro pedagogy předškolního vzdělávání a tuto efektivitu edukace u zmíněných probandů otestuje.Experimentem v podobě demonstračních postupů první pomoci a následnou praktickou účastí pedagogů při nácvicích postupů, zakončeným závěrečným testem pro ověření edukačních schopností autorky, se vyzkouší a optimalizuje vhodný způsob zprostředkování postupů první pomoci dětem mateřských škol u pedagogického personálu.Výstupem práce bude školení vybraných kapitol první pomoci dětem pro pedagogy předškolního vzdělávání a vychovatele aktivně zapojující pedagogy do ukázek; nikoli pouze školení demonstrační.
Cíle práce:
1.Zjistit míru edukace pedagogů a studentů předškolního vzdělávání v oblasti poskytování první pomoci dětem předškolního věku.
2.Zjistit, zda je pedagogům doporučováno účastnit se kurzů první pomoci zaměstnavatelem/ředitelem MŠ.
3. Zjistit, zda pedagogové či studenti mají zkušenost s poskytováním první pomoci dětem předškolního věku.
4. Zjistit, zda pedagogové či studenti mají zájem o edukaci v oblasti první pomoci dětem.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
1.Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů předškolního vzdělávání, vychovatelů a studentů pedagogiky zná zásady poskytování první pomoci dětem předškolního věku.
2. Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů/vychovatelů zaměstnavatel/ředitel MŠ nenabízí účast na kurzech první pomoci.
3.Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů, vychovatelů či studentů má zkušenosti s poskytnutím první pomoci dětem předškolního věku.
4.Předpokládáme, že všichni pedagogové/vychovatelé/studenti pedagogiky mají zájem o edukaci v oblasti první pomoci dětem.
Teoretická východiska: Každý pedagog či vychovatel si dennodenně uvědomuje, že spolu s dětmi přichází nejen zodpovědnost, ale také obava o jejich zdraví. Musí být neustále ve střehu, aby se se svěřenými dětmi nic nestalo. I když se pedagog snaží předvídat a děti chránit, může dojít k náhlému zhoršení zdravotního stavu, zranění nebo se dítě ocitne v ohrožení života. V takovém případě volá tísňovou linku 155 a řídí se pokyny dispečinku záchranné služby. Přesto je nutné, aby pedagog či vychovatel základní postupy znal a dokázal své znalosti v praxi využít. Tomu slouží různé kurzy první pomoci (pořádané např. Českým červeným křížem anebo akreditované kurzy MŠMT), odborné příručky a videa. Přes tyto skutečnosti se domnívám, že pedagog či vychovatel by nejvíce ocenil školení první pomoci, kde může techniky první pomoci nejen sledovat v podobě demonstračních pokusů, ale také si je aktivně vyzkoušet. Tento systém edukace první pomoci dětem hodlám vytvořit.
Metody práce: 1) dotazování - dotazník strukturovaný, anonymní, respondenti: pedagogové, pedagožky, vychovatelé, vychovatelky a studenti na praxi v MŠ. 2.) experiment - demonstrace postupu první pomoci s následným prověřením znalostí s aktivní účastí probandů.
Zásady pro vypracování
Cíle a výstupy práce:Bakalářská práce předloží výsledky dotazníkového šetření, které bude provedeno mezi pedagogy předškolního vzdělávání, vychovateli a studenty pedagogiky na praxích ve vybraných mateřských školách v Liberci. Dotazníkové šetření prověří znalosti pedagogů, vychovatelů a studentů v oblasti první pomoci dětem, jejich zájem o danou problematiku a možnosti vzdělávání v této oblasti zprostředkované zaměstnavatelem/ředitelem MŠ. Dotazováním se dále vymezí a specifikují nejčastější méně závažné, zdraví či život ohrožující stavy, které se v prostředí mateřských škol odehrávají nebo mohou odehrát. Praktická část práce se bude věnovat vývoji efektivního edukačního programu první pomoci dětem pro pedagogy předškolního vzdělávání a tuto efektivitu edukace u zmíněných probandů otestuje.Experimentem v podobě demonstračních postupů první pomoci a následnou praktickou účastí pedagogů při nácvicích postupů, zakončeným závěrečným testem pro ověření edukačních schopností autorky, se vyzkouší a optimalizuje vhodný způsob zprostředkování postupů první pomoci dětem mateřských škol u pedagogického personálu.Výstupem práce bude školení vybraných kapitol první pomoci dětem pro pedagogy předškolního vzdělávání a vychovatele aktivně zapojující pedagogy do ukázek; nikoli pouze školení demonstrační.
Cíle práce:
1.Zjistit míru edukace pedagogů a studentů předškolního vzdělávání v oblasti poskytování první pomoci dětem předškolního věku.
2.Zjistit, zda je pedagogům doporučováno účastnit se kurzů první pomoci zaměstnavatelem/ředitelem MŠ.
3. Zjistit, zda pedagogové či studenti mají zkušenost s poskytováním první pomoci dětem předškolního věku.
4. Zjistit, zda pedagogové či studenti mají zájem o edukaci v oblasti první pomoci dětem.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
1.Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů předškolního vzdělávání, vychovatelů a studentů pedagogiky zná zásady poskytování první pomoci dětem předškolního věku.
2. Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů/vychovatelů zaměstnavatel/ředitel MŠ nenabízí účast na kurzech první pomoci.
3.Předpokládáme, že více než 50 % pedagogů, vychovatelů či studentů má zkušenosti s poskytnutím první pomoci dětem předškolního věku.
4.Předpokládáme, že všichni pedagogové/vychovatelé/studenti pedagogiky mají zájem o edukaci v oblasti první pomoci dětem.
Teoretická východiska: Každý pedagog či vychovatel si dennodenně uvědomuje, že spolu s dětmi přichází nejen zodpovědnost, ale také obava o jejich zdraví. Musí být neustále ve střehu, aby se se svěřenými dětmi nic nestalo. I když se pedagog snaží předvídat a děti chránit, může dojít k náhlému zhoršení zdravotního stavu, zranění nebo se dítě ocitne v ohrožení života. V takovém případě volá tísňovou linku 155 a řídí se pokyny dispečinku záchranné služby. Přesto je nutné, aby pedagog či vychovatel základní postupy znal a dokázal své znalosti v praxi využít. Tomu slouží různé kurzy první pomoci (pořádané např. Českým červeným křížem anebo akreditované kurzy MŠMT), odborné příručky a videa. Přes tyto skutečnosti se domnívám, že pedagog či vychovatel by nejvíce ocenil školení první pomoci, kde může techniky první pomoci nejen sledovat v podobě demonstračních pokusů, ale také si je aktivně vyzkoušet. Tento systém edukace první pomoci dětem hodlám vytvořit.
Metody práce: 1) dotazování - dotazník strukturovaný, anonymní, respondenti: pedagogové, pedagožky, vychovatelé, vychovatelky a studenti na praxi v MŠ. 2.) experiment - demonstrace postupu první pomoci s následným prověřením znalostí s aktivní účastí probandů.
Seznam doporučené literatury
AUSTIN, M., R. CRAWFORD a V. J. ARMSTRONG. 2015. První pomoc: autorizovaná příručka organizací St John Ambulance, St Andrew's First Aid a British Red Cross. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7391-386-1.
ARMSTRONG, Vivien J., ed. 2018. Domácí první pomoc dětem: co dělat při nehodách, poraněních či nemocech. Praha: Euromedia. ISBN 978-80-7549-616-4.
BERNATOVÁ, Eva. 2014. Příručka první pomoci pro celou rodinu. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3396-1.
CIANCHETTI, Carlo. 2020. First Aid for a Drowning Child. Wilderness Environ Med.31(3), 373-374. DOI 10.1016/j.wem.2020.02.002. Dostupné také z: https://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(20)30052-1/fulltext.
DOBIÁŠ, Viliam a Branislav PODHORANSKÝ. 2020. Jak zachránit své dítě: první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-3139-0.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOLEK, František et al. 2022. Zdravotník – první pomoc pro pedagogické pracovníky a pořadatele dětských táborů. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3685-8.
MIXA, Vladimír et al. 2021. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3088-7.
PETRŽELA, Michal. 2016. První pomoc pro každého. 2.vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5556-4.
PEUTRELL, Iain a Neil JENNISON. 2020. PG66 Parent resuscitation training; a multi faceted approach to training. BJM Simulation & Technology Enhanced Learning. 6(1), A66-167. DOI 10.1136/bmjstel-2020-aspihconf.114. Dostupné také z: https://www.proguest.com/docview/2459123109?pg-origsite=gscholar&fromopenview=true.
ŠÍN, Robin et al. 2019. Lékařská první pomoc. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-433-0.
ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA LIBERECKÉHO KRAJE. První pomoc: školení zaměstnanců TUL [série školení]. Liberec: Ústav zdravotnických studií TUL, 3.6.2014 – 25. 11. 2024.
Seznam doporučené literatury
AUSTIN, M., R. CRAWFORD a V. J. ARMSTRONG. 2015. První pomoc: autorizovaná příručka organizací St John Ambulance, St Andrew's First Aid a British Red Cross. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7391-386-1.
ARMSTRONG, Vivien J., ed. 2018. Domácí první pomoc dětem: co dělat při nehodách, poraněních či nemocech. Praha: Euromedia. ISBN 978-80-7549-616-4.
BERNATOVÁ, Eva. 2014. Příručka první pomoci pro celou rodinu. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3396-1.
CIANCHETTI, Carlo. 2020. First Aid for a Drowning Child. Wilderness Environ Med.31(3), 373-374. DOI 10.1016/j.wem.2020.02.002. Dostupné také z: https://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(20)30052-1/fulltext.
DOBIÁŠ, Viliam a Branislav PODHORANSKÝ. 2020. Jak zachránit své dítě: první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-3139-0.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOLEK, František et al. 2022. Zdravotník – první pomoc pro pedagogické pracovníky a pořadatele dětských táborů. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3685-8.
MIXA, Vladimír et al. 2021. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3088-7.
PETRŽELA, Michal. 2016. První pomoc pro každého. 2.vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5556-4.
PEUTRELL, Iain a Neil JENNISON. 2020. PG66 Parent resuscitation training; a multi faceted approach to training. BJM Simulation & Technology Enhanced Learning. 6(1), A66-167. DOI 10.1136/bmjstel-2020-aspihconf.114. Dostupné také z: https://www.proguest.com/docview/2459123109?pg-origsite=gscholar&fromopenview=true.
ŠÍN, Robin et al. 2019. Lékařská první pomoc. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-433-0.
ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA LIBERECKÉHO KRAJE. První pomoc: školení zaměstnanců TUL [série školení]. Liberec: Ústav zdravotnických studií TUL, 3.6.2014 – 25. 11. 2024.