Cílem této diplomové práce bylo provést analýzu úrovně motorické kompetence žáků 1. stupně Základní školy s rozšířenou výukou jazyků, Liberec s využitím české adaptace zkrácené verze testové baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). Česká adaptace BOT-2 obsahuje 30 dílčích testových položek, které poskytnou komplexní přehled o motorické kompetenci a 8 dílčích subtestech. Využití české adaptace BOT-2 není primárně orientováno na klinickou praxi, nýbrž jej mohou využít pedagogičtí pracovníci jakožto výchozí screening ve vzdělávacích institucích, např. pro identifikaci jedinců s motorickým oslabením při výuce TV. Testování probíhalo během pěti pracovních dnů v prostorách zmíněné školy a celkem bylo otestováno 254 dětí ve věku od 6 do 11 let z celého prvního stupně základní školy. Vyhodnocení naměřených dat proběhlo vsouladu s normativními kritérii pro německy mluvící země.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to analyze the level of motor competence in pupils of the first stage of Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Liberec, using the Czech adaptation of the Short Form of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). The Czech adaptation of BOT-2 includes 30 individual test items providing a comprehensive overview of motor competence, as well as of 8 individual subtests. The use of the Czech adaptation of BOT-2 is not primarily oriented towards clinical practice; rather, it can be utilized by educational professionals as an initial screening tool in educational institutions, for example, to identify individuals with motor impairments (for example DCD) in physical education. Testing took place over five working days in the premises of the mentioned school, with a total of 254 children aged 6 to 11 years from the entire first stage of the primary school being tested. The evaluation of the collected data was conducted in accordance with normative criteria for German-speaking countries.
Klíčová slova
BOT-2, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition, mladší školní věk, motorická kompetence, 1. stupeň základní školy, testová baterie
Klíčová slova v angličtině
BOT-2, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition, school-age, motor competence, primary school, test instrument
Rozsah průvodní práce
89 s. (136 437 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce bylo provést analýzu úrovně motorické kompetence žáků 1. stupně Základní školy s rozšířenou výukou jazyků, Liberec s využitím české adaptace zkrácené verze testové baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). Česká adaptace BOT-2 obsahuje 30 dílčích testových položek, které poskytnou komplexní přehled o motorické kompetenci a 8 dílčích subtestech. Využití české adaptace BOT-2 není primárně orientováno na klinickou praxi, nýbrž jej mohou využít pedagogičtí pracovníci jakožto výchozí screening ve vzdělávacích institucích, např. pro identifikaci jedinců s motorickým oslabením při výuce TV. Testování probíhalo během pěti pracovních dnů v prostorách zmíněné školy a celkem bylo otestováno 254 dětí ve věku od 6 do 11 let z celého prvního stupně základní školy. Vyhodnocení naměřených dat proběhlo vsouladu s normativními kritérii pro německy mluvící země.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to analyze the level of motor competence in pupils of the first stage of Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Liberec, using the Czech adaptation of the Short Form of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). The Czech adaptation of BOT-2 includes 30 individual test items providing a comprehensive overview of motor competence, as well as of 8 individual subtests. The use of the Czech adaptation of BOT-2 is not primarily oriented towards clinical practice; rather, it can be utilized by educational professionals as an initial screening tool in educational institutions, for example, to identify individuals with motor impairments (for example DCD) in physical education. Testing took place over five working days in the premises of the mentioned school, with a total of 254 children aged 6 to 11 years from the entire first stage of the primary school being tested. The evaluation of the collected data was conducted in accordance with normative criteria for German-speaking countries.
Klíčová slova
BOT-2, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition, mladší školní věk, motorická kompetence, 1. stupeň základní školy, testová baterie
Klíčová slova v angličtině
BOT-2, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition, school-age, motor competence, primary school, test instrument
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury a souhrn poznatků o problematice motorické kompetence se zaměřením na mladší školní věk. 2. Terénní šetření ve vybrané základní škole s využitím české adaptace diagnostického nástroje Bruininks-Oseretzky test of Motor Proficiency. 3. Analýza naměřených dat a diskuze nad zjištěnými výsledky. 4. Stanovení závěrů, zpětná vazba škole a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury a souhrn poznatků o problematice motorické kompetence se zaměřením na mladší školní věk. 2. Terénní šetření ve vybrané základní škole s využitím české adaptace diagnostického nástroje Bruininks-Oseretzky test of Motor Proficiency. 3. Analýza naměřených dat a diskuze nad zjištěnými výsledky. 4. Stanovení závěrů, zpětná vazba škole a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOUCHARD, Claude; BLAIR, Steven a HASKELL, William, 2012. Physical activity and health. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN 978-0-7360-9541-9. HENDL, Jan, 2015. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2. JÜRIMÄE, Toivo a JÜRIMÄE, Jaak, 2001. Growth, physical activity, and motor development in prepubertal children. Boca Raton: CRC Press. ISBN 978-0-8493-0530-6. UTLEY, Andrea, 2019. Motor control, learning and development: instant notes. 2nd ed. Abingdon, Oxon New York, NY: Routledge. ISBN 978-1-138-10386-3.
Seznam doporučené literatury
BOUCHARD, Claude; BLAIR, Steven a HASKELL, William, 2012. Physical activity and health. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN 978-0-7360-9541-9. HENDL, Jan, 2015. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2. JÜRIMÄE, Toivo a JÜRIMÄE, Jaak, 2001. Growth, physical activity, and motor development in prepubertal children. Boca Raton: CRC Press. ISBN 978-0-8493-0530-6. UTLEY, Andrea, 2019. Motor control, learning and development: instant notes. 2nd ed. Abingdon, Oxon New York, NY: Routledge. ISBN 978-1-138-10386-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.