Bakalářská práce se zabývá významem práce speciálního pedagoga v pedagogickém
sboru na běžných základních školách na Liberecku. Zabývá se pracovní náplní
speciálního pedagoga a jeho působením v rámci školy a školských poradenských
zařízení. První část práce je věnována historickému vývoji speciální pedagogiky
a postupné potřebě vzniku profese speciálního pedagoga. V teoretické části dále
najdeme legislativní zakotvení pozice speciálního pedagoga v systému českého školství
a možnosti jeho profesní přípravy Součástí práce jsou i etické aspekty práce speciálního
pedagoga, které vychází z etických kodexů pomáhajících profesí a zabývají se zejména
řešením stresových a namáhavých situací a možnostem jejich zvládání.
Druhá část práce zkoumá působení a význam školního speciálního pedagoga z různých
úhlů, a to pohledem samotných školních speciálních pedagogů, ředitelů škol a učitelů.
Metodou bylo dotazníková šetření, polostrukturované rozhovory a studium písemných
pramenů. Zjištěná data jsou komentována v závěrečné části práce, která poukazuje na
klady a problémy současného systému práce školního speciálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the importance of the work of a special educator in the
pedagogical staff of ordinary primary schools in the Liberec region. It deals with the job
description of the special educator and his/her work within the school and school
counselling centres. The first part of the thesis is devoted to the historical development
of special education and the gradual need for the emergence of the profession of special
educator. In the theoretical part, we can also find the legislative anchoring of the
position of the special educator in the Czech education system and the possibilities
of his/her professional training. The ethical aspects of the work of the special educator
are also part of the thesis, which are based on the ethical codes of the helping
professions and deal in particular with dealing with stressful and strenuous situations
and the possibilities of coping with them.
The second part of the thesis examines the work and importance of the school special
educator from three different perspectives, namely the perspectives of school special
educators and school principals themselves. The methods used were questionnaire
surveys, semi-structured interviews and the study of written sources. The findings are
commented upon in the final section of the thesis, which highlights the pros and cons of
the current system of school special educator work.
Klíčová slova
Školní speciální pedagog, speciální pedagogika, školská poradenská zařízení,
speciálně pedagogická intervence, školní poradenská pracoviště
Klíčová slova v angličtině
School special educator, special education, school counselling centres, special
education intervention, school counselling centres
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem práce speciálního pedagoga v pedagogickém
sboru na běžných základních školách na Liberecku. Zabývá se pracovní náplní
speciálního pedagoga a jeho působením v rámci školy a školských poradenských
zařízení. První část práce je věnována historickému vývoji speciální pedagogiky
a postupné potřebě vzniku profese speciálního pedagoga. V teoretické části dále
najdeme legislativní zakotvení pozice speciálního pedagoga v systému českého školství
a možnosti jeho profesní přípravy Součástí práce jsou i etické aspekty práce speciálního
pedagoga, které vychází z etických kodexů pomáhajících profesí a zabývají se zejména
řešením stresových a namáhavých situací a možnostem jejich zvládání.
Druhá část práce zkoumá působení a význam školního speciálního pedagoga z různých
úhlů, a to pohledem samotných školních speciálních pedagogů, ředitelů škol a učitelů.
Metodou bylo dotazníková šetření, polostrukturované rozhovory a studium písemných
pramenů. Zjištěná data jsou komentována v závěrečné části práce, která poukazuje na
klady a problémy současného systému práce školního speciálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the importance of the work of a special educator in the
pedagogical staff of ordinary primary schools in the Liberec region. It deals with the job
description of the special educator and his/her work within the school and school
counselling centres. The first part of the thesis is devoted to the historical development
of special education and the gradual need for the emergence of the profession of special
educator. In the theoretical part, we can also find the legislative anchoring of the
position of the special educator in the Czech education system and the possibilities
of his/her professional training. The ethical aspects of the work of the special educator
are also part of the thesis, which are based on the ethical codes of the helping
professions and deal in particular with dealing with stressful and strenuous situations
and the possibilities of coping with them.
The second part of the thesis examines the work and importance of the school special
educator from three different perspectives, namely the perspectives of school special
educators and school principals themselves. The methods used were questionnaire
surveys, semi-structured interviews and the study of written sources. The findings are
commented upon in the final section of the thesis, which highlights the pros and cons of
the current system of school special educator work.
Klíčová slova
Školní speciální pedagog, speciální pedagogika, školská poradenská zařízení,
speciálně pedagogická intervence, školní poradenská pracoviště
Klíčová slova v angličtině
School special educator, special education, school counselling centres, special
education intervention, school counselling centres
Zásady pro vypracování
Cíl bakálářské práce: Popsat působení speciálního pedagoga na běžné základní škole z jeho perspektivy.
Metody: dotazování Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
KYSUČAN, J., KUJA, J., 1998. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-7067-677-9.
PIPEKOVÁ, et al., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1475-9.
ŠVAMBER, Š. M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
KYSUČAN, J., KUJA, J., 1998. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-7067-677-9.
PIPEKOVÁ, et al., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1475-9.
ŠVAMBER, Š. M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.