Informace o kvalifikační práci Reflexe 2. světové války v beletrii a filmu
a audiovizuálních médiích jako zdroj pro badatelsky
orientovanou výuku dějepisu na 2. stupni ZŠ
Bakalářská práce se zabývá reflexí kriticky vybraných motivů zobrazování druhé světové války (rodinný život, dětství, vojáci ve válce aj.) v domácích i zahraničních kinematografických, fotografických a tištěných zdrojích podle metod badatelsky orientované výuky (BOV). Teoretická část se zaměřuje na podstatu badatelsky orientované výuky a na její vliv na vzdělávání žáků nejen na 2. stupni základních škol. Dále se tato část věnuje kritickému zamyšlení nad možnostmi využití kinematografických, fotografických a psaných zdrojů ve výuce dějepisu, a především analýze otázek z těchto zdrojů vyplývajících.
Praktická část se zaměřuje na sérii didaktických materiálů a jejich uplatnění v rámci výuky dějepisu, literatury či mediální výchovy na 2. stupni základních škol. Součástí jsou pracovní listy, metodika pro učitele a metodika formativního hodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on reflecting critically selected themes of World War II portrayal (family life, childhood, soldiers in the war, etc.) in domestic and foreign cinematographic, photographic, and printed sources, based on inquiry-based learning (IBL) methods.The theoretical part concentrates on the essence of inquiry-based learning and its impact on the education of students, particularly at the secondary level of elementary school. This section also delves into critical contemplation of the possibilities of utilizing cinematographic, photographic, and written sources in history education and, primarily, the analysis of questions arising from these sources. The practical part focuses on a series of didactic materials and their implementation within
the context of teaching history, literature, or media educat
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, druhá světová válka, 2. stupeň ZŠ, dějepis, film, beletrie, audiovizuální média
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning, World War II, secondary school, history, film, fiction, audiovisual media
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá reflexí kriticky vybraných motivů zobrazování druhé světové války (rodinný život, dětství, vojáci ve válce aj.) v domácích i zahraničních kinematografických, fotografických a tištěných zdrojích podle metod badatelsky orientované výuky (BOV). Teoretická část se zaměřuje na podstatu badatelsky orientované výuky a na její vliv na vzdělávání žáků nejen na 2. stupni základních škol. Dále se tato část věnuje kritickému zamyšlení nad možnostmi využití kinematografických, fotografických a psaných zdrojů ve výuce dějepisu, a především analýze otázek z těchto zdrojů vyplývajících.
Praktická část se zaměřuje na sérii didaktických materiálů a jejich uplatnění v rámci výuky dějepisu, literatury či mediální výchovy na 2. stupni základních škol. Součástí jsou pracovní listy, metodika pro učitele a metodika formativního hodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on reflecting critically selected themes of World War II portrayal (family life, childhood, soldiers in the war, etc.) in domestic and foreign cinematographic, photographic, and printed sources, based on inquiry-based learning (IBL) methods.The theoretical part concentrates on the essence of inquiry-based learning and its impact on the education of students, particularly at the secondary level of elementary school. This section also delves into critical contemplation of the possibilities of utilizing cinematographic, photographic, and written sources in history education and, primarily, the analysis of questions arising from these sources. The practical part focuses on a series of didactic materials and their implementation within
the context of teaching history, literature, or media educat
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, druhá světová válka, 2. stupeň ZŠ, dějepis, film, beletrie, audiovizuální média
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning, World War II, secondary school, history, film, fiction, audiovisual media
Zásady pro vypracování
Cílem BP je zpracování vybraných motivů zobrazování druhé světové války (rodinný život, dětství, vojáci ve válce aj.) podle metod badatelsky orientované výuky (BOV) na základě kriticky vybraných motivů z domácích a zahraničních kinematografických, fotografických a tištěných zdrojů.
Autorka na základě obeznámenosti s příslušnou odbornou literaturou k tématu provede výběr vhodných zdrojů s důrazem na individuální prožitek válečné reality na frontě i v zázemí, s důrazem na mezilidskou komunikaci (korespondence), stravu, ošacení, ale též reflexi bojových akcí a zločinů proti lidskosti. Následně po seznámení s relevantními odbornými tituly k aktuálním didaktickým trendům navrhne na základě vybrané baterie zdrojů jak didaktické materiály využitelné v duchu BOV, tak podklady k hodnocení výsledků učení.
V případě výběru textů půjde o výrazná díla české i světové beletrie, v případě kinematografie pak zejména (ač nejenom) o adaptace literárních předloh. Fotografické a objektové zdroje předpokládají i heuristickou složku práce. Kromě úvodní rekapitulace východisek badatelsky orientované výuky autorka bude vycházet z kritické reflexe možností využití kinematografických, fotografických a beletristických zdrojů ve výuce dějepisu. Výstupem BP bude kromě shrnutí teoretických východisek především série didaktických materiálů využitelných v praxi při výuce dějepisu, literatury či mediální výchovy na 2. stupni základních škol. Jeho součástí budou jak pracovní listy, tak metodika pro učitele. Vypracované proklady pro aktivity předpokládají využití formativních metod hodnocení.
Zásady pro vypracování
Cílem BP je zpracování vybraných motivů zobrazování druhé světové války (rodinný život, dětství, vojáci ve válce aj.) podle metod badatelsky orientované výuky (BOV) na základě kriticky vybraných motivů z domácích a zahraničních kinematografických, fotografických a tištěných zdrojů.
Autorka na základě obeznámenosti s příslušnou odbornou literaturou k tématu provede výběr vhodných zdrojů s důrazem na individuální prožitek válečné reality na frontě i v zázemí, s důrazem na mezilidskou komunikaci (korespondence), stravu, ošacení, ale též reflexi bojových akcí a zločinů proti lidskosti. Následně po seznámení s relevantními odbornými tituly k aktuálním didaktickým trendům navrhne na základě vybrané baterie zdrojů jak didaktické materiály využitelné v duchu BOV, tak podklady k hodnocení výsledků učení.
V případě výběru textů půjde o výrazná díla české i světové beletrie, v případě kinematografie pak zejména (ač nejenom) o adaptace literárních předloh. Fotografické a objektové zdroje předpokládají i heuristickou složku práce. Kromě úvodní rekapitulace východisek badatelsky orientované výuky autorka bude vycházet z kritické reflexe možností využití kinematografických, fotografických a beletristických zdrojů ve výuce dějepisu. Výstupem BP bude kromě shrnutí teoretických východisek především série didaktických materiálů využitelných v praxi při výuce dějepisu, literatury či mediální výchovy na 2. stupni základních škol. Jeho součástí budou jak pracovní listy, tak metodika pro učitele. Vypracované proklady pro aktivity předpokládají využití formativních metod hodnocení.
Seznam doporučené literatury
CLAYDON, Ivor - NOTLEY, David. Wartime Recipes: A Collection of Recipes from the War Years. London: Pitkin, 2009. ISBN 978-1841652641.
ČINÁTL, Kamil - PINKAS, Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN: 978-80-87912-11-9.
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
EDWARDS, Elizabeth. Photographs and the Practice of History: A Short Primer. London: Bloomsbury Academic, 2022. ISBN 978-1350120655.
CHASSAIN-PICHON, Fanny. Dopisy z wehrmachtu. Praha: Volvox Globator, 2015. ISBN 978-80-7511-212-5.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3495-5.
KOPAL, Petr (ed.). Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů; Casablanca, 2009. ISBN 978-80-87292-01-3.
TURNER, Nan. Clothing Goes to War: Creativity Inspired by Scarcity in World War II. Bristol: Intellect ntd, 2022. ISBN 978-1789383461.
WILLIAM, Dylan - LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení. Praha: EDUkační LABoratoř, z. s., 2020. ISBN 978-80-906082-8-3.
Seznam doporučené literatury
CLAYDON, Ivor - NOTLEY, David. Wartime Recipes: A Collection of Recipes from the War Years. London: Pitkin, 2009. ISBN 978-1841652641.
ČINÁTL, Kamil - PINKAS, Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN: 978-80-87912-11-9.
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
EDWARDS, Elizabeth. Photographs and the Practice of History: A Short Primer. London: Bloomsbury Academic, 2022. ISBN 978-1350120655.
CHASSAIN-PICHON, Fanny. Dopisy z wehrmachtu. Praha: Volvox Globator, 2015. ISBN 978-80-7511-212-5.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3495-5.
KOPAL, Petr (ed.). Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů; Casablanca, 2009. ISBN 978-80-87292-01-3.
TURNER, Nan. Clothing Goes to War: Creativity Inspired by Scarcity in World War II. Bristol: Intellect ntd, 2022. ISBN 978-1789383461.
WILLIAM, Dylan - LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení. Praha: EDUkační LABoratoř, z. s., 2020. ISBN 978-80-906082-8-3.