Bakalářská práce se zabývá využitím simulační výuky ve vzdělávání Zdravotnických záchranářů, konkrétně v tématu zavedení permanentního močového katétru. Díky simulační výuce máme více možností jak dosáhnout důležitých změn ve výuce budoucích zdravotníků a tím vzdělávání učinit efektivnější a především kvalitnější. Zavedení permanentního močového katétru patří mezi základní dovednosti nelékařského zdravotnického pracovníka. Dodržování aseptických podmínek a správných postupů je klíčové v předcházení vzniku infekcí a nežádoucích událostí. Teoretická část bakalářské práce se věnuje obecným zásadám zavedení permanentního močového katétru. V práci jsou popsány postupy zavedení permanentního močového katétru a charakteristiky močové katetrizace. Dále se práce věnuje charakteristice simulační výuky. Výzkumná část bakalářské práce se zabývá zjištěním kritických bodů při zavedení permanentního močového katétru při simulaci s využitím moderního simulátoru.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the use of simulated teaching during the training of paramedics, specifically dealing with the insertion of a permanent urinary catheters. Due to the benefits of simulated teaching, we have many possibilities to achieve important changes in the teaching of future health professional and thereby making education more effective and, above all, of a higher quality. Inserting a permanent urinary catheters is one of the basic skills of a non-medical healthcare professionals. Adhering to aseptic conditions and correct procedures is the key in preventing infections and adverse problems. The theoretical part of the bachelor's thesis is devoted to the general principles of the insertion of a permanent urinary catheters. The work describes the procedures for insertion of a permanent urinary catheters and the characteristics of urinary cathetrization. This thesis also describes the characteristics of simulated teaching. The research part of this bachelor's thesis deals with the identification of critical points during the insertion of permanent urinary catheters using a modern simulator on simulation.
urinary cathetrization, urinary catheters, simulated training, insertion of a permanent urinary catheters, paramedic
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím simulační výuky ve vzdělávání Zdravotnických záchranářů, konkrétně v tématu zavedení permanentního močového katétru. Díky simulační výuce máme více možností jak dosáhnout důležitých změn ve výuce budoucích zdravotníků a tím vzdělávání učinit efektivnější a především kvalitnější. Zavedení permanentního močového katétru patří mezi základní dovednosti nelékařského zdravotnického pracovníka. Dodržování aseptických podmínek a správných postupů je klíčové v předcházení vzniku infekcí a nežádoucích událostí. Teoretická část bakalářské práce se věnuje obecným zásadám zavedení permanentního močového katétru. V práci jsou popsány postupy zavedení permanentního močového katétru a charakteristiky močové katetrizace. Dále se práce věnuje charakteristice simulační výuky. Výzkumná část bakalářské práce se zabývá zjištěním kritických bodů při zavedení permanentního močového katétru při simulaci s využitím moderního simulátoru.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the use of simulated teaching during the training of paramedics, specifically dealing with the insertion of a permanent urinary catheters. Due to the benefits of simulated teaching, we have many possibilities to achieve important changes in the teaching of future health professional and thereby making education more effective and, above all, of a higher quality. Inserting a permanent urinary catheters is one of the basic skills of a non-medical healthcare professionals. Adhering to aseptic conditions and correct procedures is the key in preventing infections and adverse problems. The theoretical part of the bachelor's thesis is devoted to the general principles of the insertion of a permanent urinary catheters. The work describes the procedures for insertion of a permanent urinary catheters and the characteristics of urinary cathetrization. This thesis also describes the characteristics of simulated teaching. The research part of this bachelor's thesis deals with the identification of critical points during the insertion of permanent urinary catheters using a modern simulator on simulation.
urinary cathetrization, urinary catheters, simulated training, insertion of a permanent urinary catheters, paramedic
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Popsat zásady zavedení permanentního močového katétru pacientů dle nejnovějších vědeckých poznatků.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti přípravy.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti provedení.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti po provedení.
Zjistit doporučení studentů pro provedení zavedení permanentního močového katétru.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Zavedení permanentního močového katétru je záležitostí týkající se standardních i specializovaných lůžkových oddělení poskytovatelů zdravotních služeb. Neprofesionální jednání může vážně ohrozit pacienta, proto se musí zamezit špatnému provedení zavedení permanentního močového katétru. Jedná se o zamezení v oblasti přípravy, v oblasti provedení a v oblasti po provedení.
Výstupem kvalifikační práce: metodický návod.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
Výzkumná otázka nestanovena. Jedná se o výzkumný cíl.
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti přípravy?
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti provedení?
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti po provedení?
Jaké je doporučení studentů pro provedení zavedení permanentního močového katétru?
Vyhodnocení dat: Data budou analyzována a přepsána do programu Microsoft Office Word 2007. Rozhovory budou nahrány na mobilní telefon a přepsány do programu Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: vybraná fakulta realizující vzdělávaní ve studijním programu zdravotnický záchranář.
Čas: Prosinec 2021 – Únor 2022.
Vzorek:
Počet respondentů bude přidělen až po dosažení teoretické části.
Respondenti: studenti 2 a 3 ročníku studijního programu zdravotnický záchranář.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Popsat zásady zavedení permanentního močového katétru pacientů dle nejnovějších vědeckých poznatků.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti přípravy.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti provedení.
Zjistit kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti po provedení.
Zjistit doporučení studentů pro provedení zavedení permanentního močového katétru.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Zavedení permanentního močového katétru je záležitostí týkající se standardních i specializovaných lůžkových oddělení poskytovatelů zdravotních služeb. Neprofesionální jednání může vážně ohrozit pacienta, proto se musí zamezit špatnému provedení zavedení permanentního močového katétru. Jedná se o zamezení v oblasti přípravy, v oblasti provedení a v oblasti po provedení.
Výstupem kvalifikační práce: metodický návod.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
Výzkumná otázka nestanovena. Jedná se o výzkumný cíl.
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti přípravy?
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti provedení?
Jaké jsou kritické body při simulační výuce zavedení permanentního močového katétru pacientům v oblasti po provedení?
Jaké je doporučení studentů pro provedení zavedení permanentního močového katétru?
Vyhodnocení dat: Data budou analyzována a přepsána do programu Microsoft Office Word 2007. Rozhovory budou nahrány na mobilní telefon a přepsány do programu Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: vybraná fakulta realizující vzdělávaní ve studijním programu zdravotnický záchranář.
Čas: Prosinec 2021 – Únor 2022.
Vzorek:
Počet respondentů bude přidělen až po dosažení teoretické části.
Respondenti: studenti 2 a 3 ročníku studijního programu zdravotnický záchranář.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr et al., eds. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4343-1.
FENELEY, R. C. L., I. B. HOPLEY a P. N. T. WELLS. 2015. Urinary catheters: history, current status, adverse events and research agenda.
Journal of Medical Engineering & Technology. 39(8), 459-470. DOI10.3109/03091902.2015.1085600.
HORČIČKA, Lukáš et al. 2017. Inkontinence moči v každodenní praxi. 2. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4503-2.
KOLOMBO, Ivan et al. 2016. Akutní stavy v urologii. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-254-1.
LEHNERTOVÁ, Jana. 2019. Cévkování pacientů a péče sestry o pacienty s katetrizací močového měchýře se zaměřením na prevenci vzniku infekce. Urologie pro praxi. 20(5), 245-249. ISSN 1213-1768.
OREL, Miroslav. 2019. Anatomie a fyziologie lidského těla: pro humanitní obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0531-1.
PETŘEK, Josef. 2019. Základy fyziologie člověka: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2208-0.
PODRAZILOVÁ, Petra. 2016. Minimalizace rizika vzniku infekcí spojených se zdravotní péčí u permanentního močového katétru pomocí rozhodovacího procesu.
Urologie pro praxi. 17(1), 40-44. ISSN 1213-1768.
POKORNÁ, Andrea et al. 2019. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9297-6.
VEVERKOVÁ, E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
VOTOČKA, Jiří. 2019. Simulační výuka budoucí sestry. Zdravotnictví a medicína. 2019(5), 36. ISSN 2336-2987.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr et al., eds. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4343-1.
FENELEY, R. C. L., I. B. HOPLEY a P. N. T. WELLS. 2015. Urinary catheters: history, current status, adverse events and research agenda.
Journal of Medical Engineering & Technology. 39(8), 459-470. DOI10.3109/03091902.2015.1085600.
HORČIČKA, Lukáš et al. 2017. Inkontinence moči v každodenní praxi. 2. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4503-2.
KOLOMBO, Ivan et al. 2016. Akutní stavy v urologii. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-254-1.
LEHNERTOVÁ, Jana. 2019. Cévkování pacientů a péče sestry o pacienty s katetrizací močového měchýře se zaměřením na prevenci vzniku infekce. Urologie pro praxi. 20(5), 245-249. ISSN 1213-1768.
OREL, Miroslav. 2019. Anatomie a fyziologie lidského těla: pro humanitní obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0531-1.
PETŘEK, Josef. 2019. Základy fyziologie člověka: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2208-0.
PODRAZILOVÁ, Petra. 2016. Minimalizace rizika vzniku infekcí spojených se zdravotní péčí u permanentního močového katétru pomocí rozhodovacího procesu.
Urologie pro praxi. 17(1), 40-44. ISSN 1213-1768.
POKORNÁ, Andrea et al. 2019. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9297-6.
VEVERKOVÁ, E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
VOTOČKA, Jiří. 2019. Simulační výuka budoucí sestry. Zdravotnictví a medicína. 2019(5), 36. ISSN 2336-2987.