Cílem bakalářské práce je poukázat zejména na skutečnost, že v základních školách absentuje pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterými by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Rovněž poukazujeme na skutečnost rozvinuté školské sociální práce v zahraničí, kde je považována za účinný nástroj při řešení obtíží žáků ve výchovně vzdělávacím procesu. V teoretické části práce soustřeďujeme pozornost zejména na sociálně rizikové jevy v základní škole, se kterými pracují nejenom pedagogičtí pracovníci, ale i sociální pracovníci, tudíž tvoří jakýsi průnik spolupráce obou profesí.
Zrealizovali jsme empirické šetření, které poskytlo informace o deklarovaných názorech sociálních pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí na potřebnost zavedení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka.
Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat, tj. od 51 respondentů (sociálních pracovníků oddělení-sociálně právní ochrany dětí) vyplývá, že vzhledem k problémům současných žáků deklarují, že by si dovedli představit spolupráci se školním sociálním pracovníkem i jeho pracovní náplň. Nejdůležitější překážku etablování nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka však spatřují v nedostatku finančních prostředků. Jsme si vědomi absence reprezentativního výzkumu potřebnosti školské sociální práce v České republice. Výsledky našeho výzkumu, ale naznačují důležitost zapojení se sociálních pracovníků do diskuse o problémech současných žáků.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor work is to show reality that in the schools is work position of school social worker missing. We determine activities, target groups and problems, which could be by social worker more discussed. Important is to show, how social work in foreign countries is. It?s very useful tool by student problems solving in education process. In theoretic part of this work we focus on social risk events in elementary school, which work not only pedagogical workers with, but also social workers too. We made empirical research, which provided us information about social workers opinions departure social-law children?s care that is necessary to create a new work position of school social worker.
We used quantitative methodology and questionnaire in the research. From gained data, 51 respondents (social workers departure ? social-law children?s care) consist, that in consideration of students problems declare, that they could imagine cooperation with school social worker and his job description. The most important barrier of new job position of school social worker is not too much money. We know about fact that representative research of school social job in the Czech Republic is missing. Results of our research show us, that it?s important to connect social workers to discussion about problems of current schoolchildren.
Klíčová slova
základní škola, vzdělávání, pedagogičtí pracovníci, sociálně rizikové jevy, delikventní chování dětí a mládeže, kriminalita dětí a mládeže, poruchy chování, specifika romských žáků, sociální práce, školská sociální práce, kompetence školního sociálního pracovníka
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, pedagogic workers, social risk effects, behavior of children?s and adults, crime of children and adults, behavior disorders, specifics of gypsy students, social work, school social work, competences of school social worker.
Rozsah průvodní práce
75 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je poukázat zejména na skutečnost, že v základních školách absentuje pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterými by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Rovněž poukazujeme na skutečnost rozvinuté školské sociální práce v zahraničí, kde je považována za účinný nástroj při řešení obtíží žáků ve výchovně vzdělávacím procesu. V teoretické části práce soustřeďujeme pozornost zejména na sociálně rizikové jevy v základní škole, se kterými pracují nejenom pedagogičtí pracovníci, ale i sociální pracovníci, tudíž tvoří jakýsi průnik spolupráce obou profesí.
Zrealizovali jsme empirické šetření, které poskytlo informace o deklarovaných názorech sociálních pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí na potřebnost zavedení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka.
Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat, tj. od 51 respondentů (sociálních pracovníků oddělení-sociálně právní ochrany dětí) vyplývá, že vzhledem k problémům současných žáků deklarují, že by si dovedli představit spolupráci se školním sociálním pracovníkem i jeho pracovní náplň. Nejdůležitější překážku etablování nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka však spatřují v nedostatku finančních prostředků. Jsme si vědomi absence reprezentativního výzkumu potřebnosti školské sociální práce v České republice. Výsledky našeho výzkumu, ale naznačují důležitost zapojení se sociálních pracovníků do diskuse o problémech současných žáků.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor work is to show reality that in the schools is work position of school social worker missing. We determine activities, target groups and problems, which could be by social worker more discussed. Important is to show, how social work in foreign countries is. It?s very useful tool by student problems solving in education process. In theoretic part of this work we focus on social risk events in elementary school, which work not only pedagogical workers with, but also social workers too. We made empirical research, which provided us information about social workers opinions departure social-law children?s care that is necessary to create a new work position of school social worker.
We used quantitative methodology and questionnaire in the research. From gained data, 51 respondents (social workers departure ? social-law children?s care) consist, that in consideration of students problems declare, that they could imagine cooperation with school social worker and his job description. The most important barrier of new job position of school social worker is not too much money. We know about fact that representative research of school social job in the Czech Republic is missing. Results of our research show us, that it?s important to connect social workers to discussion about problems of current schoolchildren.
Klíčová slova
základní škola, vzdělávání, pedagogičtí pracovníci, sociálně rizikové jevy, delikventní chování dětí a mládeže, kriminalita dětí a mládeže, poruchy chování, specifika romských žáků, sociální práce, školská sociální práce, kompetence školního sociálního pracovníka
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, pedagogic workers, social risk effects, behavior of children?s and adults, crime of children and adults, behavior disorders, specifics of gypsy students, social work, school social work, competences of school social worker.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, vypracování teoretické části bakalářské práce na základě prostudované literatury, provedení průzkumu, zpracování a analýza provedeného průzkumu, příprava prezentace bakalářské práce pro její obhajobu.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, vypracování teoretické části bakalářské práce na základě prostudované literatury, provedení průzkumu, zpracování a analýza provedeného průzkumu, příprava prezentace bakalářské práce pro její obhajobu.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., a kol., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2. přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: SLON. ISBN 80-85850-69-9.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., a kol., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2. přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: SLON. ISBN 80-85850-69-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.