Bakalářská práce se zabývala problematikou školní sociální práce. Jejím cílem bylo zjistit potenciál ustanovení funkce školních sociálních pracovníků ve školách v České republice z pohledu sociálních pracovníků. Z teoretické části práce je evidentní nárůst problematických oblastí, které by bylo třeba se žáky a jejich rodinami ve školách řešit. Zmapováním kompetencí pracovníků ve školách byla objasněna odpovědnost a spolupráce profesí při řešení problematických oblastí. Byla zmapována spolupráce škol, školských poradenských zařízení, orgánů sociálně-právní ochrany dětí a dalších souvisejících institucí. Empirická část bakalářské části zjišťuje argumenty, podmínky a překážky ustanovení pozice školního sociálního pracovníka pomocí dotazníku distribuovaného mezi sociální pracovníky. Výsledky průzkumu poukazují na možný potenciál zavedení sociální práce ve školách i přes předpokládané překážky, kterými jsou nedostatek financí ve školství, neexistující související legislativa a přesvědčení, že není třeba sociální práci ve školách zavádět.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with school social work issue. The aim of the thesis was to find possibilities of establishing of the school social work at Czech schools from the social workers point of view. The theoretical part of thesis indicates the increase of problematical issues that should be solved with scholars and their families at schools. The cooperation and solving problems areas responsibilities of the school professions were clarified by mapping the skills of workers in schools. Cooperating of schools, school counselling facilities, authority of social-legal protection of children and other related institutions was mapped. Arguments, conditions and difficulties of the school social work establishing were investigated using a questionnaire distributed among social workers in the empirical part of bachelor thesis. The survey results point to a possibility of school social work introduction despite of difficulties which are lack of the school financial resources, non-existence of the relevant legislation and a belief that is not necessary to establish the school social work.
Klíčová slova
Sociální práce, školní sociální pracovník, školní sociální práce, sociální pracovník, pedagog, základní škola, školní poradenské pracoviště, výchovný poradce, školní metodik prevence, sociálně-právní ochrana, kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social worker, school social work, school social worker, educator, primary school, school counselling facility, educatory advisor, school prevention specialist, social-legal protection of children, skill.
Rozsah průvodní práce
66 s. (84 700 znaků), vii s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou školní sociální práce. Jejím cílem bylo zjistit potenciál ustanovení funkce školních sociálních pracovníků ve školách v České republice z pohledu sociálních pracovníků. Z teoretické části práce je evidentní nárůst problematických oblastí, které by bylo třeba se žáky a jejich rodinami ve školách řešit. Zmapováním kompetencí pracovníků ve školách byla objasněna odpovědnost a spolupráce profesí při řešení problematických oblastí. Byla zmapována spolupráce škol, školských poradenských zařízení, orgánů sociálně-právní ochrany dětí a dalších souvisejících institucí. Empirická část bakalářské části zjišťuje argumenty, podmínky a překážky ustanovení pozice školního sociálního pracovníka pomocí dotazníku distribuovaného mezi sociální pracovníky. Výsledky průzkumu poukazují na možný potenciál zavedení sociální práce ve školách i přes předpokládané překážky, kterými jsou nedostatek financí ve školství, neexistující související legislativa a přesvědčení, že není třeba sociální práci ve školách zavádět.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with school social work issue. The aim of the thesis was to find possibilities of establishing of the school social work at Czech schools from the social workers point of view. The theoretical part of thesis indicates the increase of problematical issues that should be solved with scholars and their families at schools. The cooperation and solving problems areas responsibilities of the school professions were clarified by mapping the skills of workers in schools. Cooperating of schools, school counselling facilities, authority of social-legal protection of children and other related institutions was mapped. Arguments, conditions and difficulties of the school social work establishing were investigated using a questionnaire distributed among social workers in the empirical part of bachelor thesis. The survey results point to a possibility of school social work introduction despite of difficulties which are lack of the school financial resources, non-existence of the relevant legislation and a belief that is not necessary to establish the school social work.
Klíčová slova
Sociální práce, školní sociální pracovník, školní sociální práce, sociální pracovník, pedagog, základní škola, školní poradenské pracoviště, výchovný poradce, školní metodik prevence, sociálně-právní ochrana, kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social worker, school social work, school social worker, educator, primary school, school counselling facility, educatory advisor, school prevention specialist, social-legal protection of children, skill.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, O., aj, 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., aj, 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P., 2005. Sociální práce v praxi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-X.
MÜHLPACHR, P., 2002. Sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2511-5.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, O., aj, 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., aj, 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P., 2005. Sociální práce v praxi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-X.
MÜHLPACHR, P., 2002. Sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2511-5.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.