Bakalářská práce se věnuje českému prostředí málo zpracované problematice aplikované školské sociální práce. V rámci teoretického zpracování jsme vycházeli ze stručného nástinu sociologického pohledu na problematiku institucionalizace sociální práce v moderní a postmoderní společnosti. Dalším východiskem bylo objasnění stávajícího stavu řešení obtíží a problémů žáků, které je realizované různými profesemi v rámci rezortu školství a rezortu práce a sociálních věcí. Popisujeme i výkon sociální práce v rámci ústavní péče realizované v rezortu školství, který považujeme za vhodný příklad fungování školské sociální práce. Prezentujeme pracovní náplň sociální pracovnice dětského domova se školou. Daný příklad ilustruje stávající úroveň sociální práce v části rezortu školství. Věnujeme i pozornost identifikaci bariér, které brání etablování školské sociální práce do systému školství v České republice.
Druhá část práce prezentuje výzkum možnosti etablování pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Výzkumným souborem byli sociální pracovníci, působící na oddělení sociálně-právní ochrany dětí na jednotlivých magistrátech a městských úřadech Ústeckého kraje. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterým by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat vyplývá, potřebnost pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Samotní sociální pracovníci oddělení sociálně-právní ochrany dětí spatřují potřebu školních sociálních pracovníků ve vztahu k zvyšujícímu se počtu žáků se sociálními problémy. Jejich pojímání funkcí sociálního pracovníka koresponduje s mezinárodními standardy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about Czech background of hardly processed issues of applied school social work. In the range of theoretical processing we proceeded from sociological view on issues of institutionalization of social work in modern and postmodern society. Another way out was an explanation of current state of solving problems and difficulties of students, which is realized by various professions in the range of the department of school and the department of work and social affairs. We also describe performance of social work in the range of institutional care realized in the department of school, which we consider as a proper example of the right function of school social work. We present functions of social worker in the children?s home with school. This example illustrates current level of social work in the department of school. We also identify barriers, which prevent establishment of school social work into the school system in the Czech Republic.
The other part of the thesis presents a research of posibility of establishment working position of school social worker. Researched group of people were social workers working in a department of a socially-legal protection of children on particular municipalities in the region Ústí nad Labem. We identify activities, target groups and issues, which could be more dealt with by social workers in elementary schools. We used quantitative methodology and a technique of questionnaire in the research. From the gained data we can see a need of a school social worker. The very social workers of the department of a socially-legal protection of children see a need of school social workers according to increasing number of students with social problems. Their understanding of a function of school social worker is similar to international standards.
Klíčová slova
sociologie a její vztah k sociální práci, moderní a postmoderní společnost, sociální práce, sociální pracovník, ústavní péče, školská sociální práce, kompetence školního sociálního pracovníka.
Klíčová slova v angličtině
sociology and its relation to social work, modern and postmodern society, social work, social worker, institutional care, school social work, a jurisdiction of school social worker.
Rozsah průvodní práce
63 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje českému prostředí málo zpracované problematice aplikované školské sociální práce. V rámci teoretického zpracování jsme vycházeli ze stručného nástinu sociologického pohledu na problematiku institucionalizace sociální práce v moderní a postmoderní společnosti. Dalším východiskem bylo objasnění stávajícího stavu řešení obtíží a problémů žáků, které je realizované různými profesemi v rámci rezortu školství a rezortu práce a sociálních věcí. Popisujeme i výkon sociální práce v rámci ústavní péče realizované v rezortu školství, který považujeme za vhodný příklad fungování školské sociální práce. Prezentujeme pracovní náplň sociální pracovnice dětského domova se školou. Daný příklad ilustruje stávající úroveň sociální práce v části rezortu školství. Věnujeme i pozornost identifikaci bariér, které brání etablování školské sociální práce do systému školství v České republice.
Druhá část práce prezentuje výzkum možnosti etablování pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Výzkumným souborem byli sociální pracovníci, působící na oddělení sociálně-právní ochrany dětí na jednotlivých magistrátech a městských úřadech Ústeckého kraje. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterým by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat vyplývá, potřebnost pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Samotní sociální pracovníci oddělení sociálně-právní ochrany dětí spatřují potřebu školních sociálních pracovníků ve vztahu k zvyšujícímu se počtu žáků se sociálními problémy. Jejich pojímání funkcí sociálního pracovníka koresponduje s mezinárodními standardy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about Czech background of hardly processed issues of applied school social work. In the range of theoretical processing we proceeded from sociological view on issues of institutionalization of social work in modern and postmodern society. Another way out was an explanation of current state of solving problems and difficulties of students, which is realized by various professions in the range of the department of school and the department of work and social affairs. We also describe performance of social work in the range of institutional care realized in the department of school, which we consider as a proper example of the right function of school social work. We present functions of social worker in the children?s home with school. This example illustrates current level of social work in the department of school. We also identify barriers, which prevent establishment of school social work into the school system in the Czech Republic.
The other part of the thesis presents a research of posibility of establishment working position of school social worker. Researched group of people were social workers working in a department of a socially-legal protection of children on particular municipalities in the region Ústí nad Labem. We identify activities, target groups and issues, which could be more dealt with by social workers in elementary schools. We used quantitative methodology and a technique of questionnaire in the research. From the gained data we can see a need of a school social worker. The very social workers of the department of a socially-legal protection of children see a need of school social workers according to increasing number of students with social problems. Their understanding of a function of school social worker is similar to international standards.
Klíčová slova
sociologie a její vztah k sociální práci, moderní a postmoderní společnost, sociální práce, sociální pracovník, ústavní péče, školská sociální práce, kompetence školního sociálního pracovníka.
Klíčová slova v angličtině
sociology and its relation to social work, modern and postmodern society, social work, social worker, institutional care, school social work, a jurisdiction of school social worker.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, vypracování teoretické části bakalářské práce na základě prostudované literatury, provedení průzkumu, zpracování a analýza provedeného průzkumu, příprava prezentace bakalářské práce pro její obhajobu.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Analyzovat možnosti etablování školské sociální práce v ČR.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, vypracování teoretické části bakalářské práce na základě prostudované literatury, provedení průzkumu, zpracování a analýza provedeného průzkumu, příprava prezentace bakalářské práce pro její obhajobu.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O.,a kol., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., a kol., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2. přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: SLON. ISBN 80-85850-69-9.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O.,a kol., 2007. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-331-4.
MATOUŠEK, O., a kol., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, O., 2008. Slovník sociální práce. 2. přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: SLON. ISBN 80-85850-69-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.