Bakalářská práce se věnuje problematice školní sociální práce na základních školách v České republice a vychází ze zahraničních zkušeností s realizací profese školního sociálního pracovníka. Cílem práce bylo zjistit rozsah kompetencí, které by mohl tento odborník jako člen týmu školy zastávat. Práce byla členěna do dvou základních částí - teoretické a empirické. Teoretická část na základě informací z odborných zdrojů popisovala rozsah kompetencí školního sociálního pracovníka v systému poradenského zařízení školy. V empirické části byla za využití kvantitativního průzkumu provedena analýza podmínek pro etablování profese školního sociálního pracovníka. Data získaná z dotazníkového šetření od 50 pedagogů základních škol potvrdila existenci sociální potřeby ustanovení této nové pozice a jako nejvýznamnější překážka v procesu etablace byl označen nedostatek financí ve školství a slabá identita sociální práce v české společnosti. Na základě těchto zjištění byla stanovena následující opatření ? registrace školní sociální práce jako služby a její medializace. Za největší přínos práce lze považovat fakt, že se věnuje nové, v českém prostředí neznámé formě sociální práce, která se v zahraničí ukazuje jako účinný nástroj zkvalitňování výchovně-vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of social work in primary schools in the Czech Republic and is based on experiences acquired abroad involving the performance of the school social worker profession. The aim of the thesis is to determine the extent of competences that such professional shall meet as a member of a school team. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part describes the scope of competences of a school social worker in the school counselling centre based on information from professional sources. The empirical part analyses the conditions needed for establishment of a school social worker position using a quantitative survey. Data obtained from the survey of 50 primary school teachers confirmed the existence of social needs to introduce this new position and determined that the most important obstacle in the process of the position establishment is the lack of funds in the education sector as well as the existence of weak identity of social work in the Czech society. Based on these findings, the following measures have been established - registration of school social work as a service and its media coverage. A large contribution of this thesis is a fact that it is dedicated to a new and unknown form of social work in the Czech environment, which shows to be a powerful tool for improving the educational process abroad.
Klíčová slova
Školní sociální práce, základní škola, kompetence školního sociálního pracovníka, etablování, překážky, nástroj zkvalitňování.
Klíčová slova v angličtině
School social work, primary school, competences of school social worker, establishment, obstacles, tool for improvement
Rozsah průvodní práce
64 s.(108 126)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice školní sociální práce na základních školách v České republice a vychází ze zahraničních zkušeností s realizací profese školního sociálního pracovníka. Cílem práce bylo zjistit rozsah kompetencí, které by mohl tento odborník jako člen týmu školy zastávat. Práce byla členěna do dvou základních částí - teoretické a empirické. Teoretická část na základě informací z odborných zdrojů popisovala rozsah kompetencí školního sociálního pracovníka v systému poradenského zařízení školy. V empirické části byla za využití kvantitativního průzkumu provedena analýza podmínek pro etablování profese školního sociálního pracovníka. Data získaná z dotazníkového šetření od 50 pedagogů základních škol potvrdila existenci sociální potřeby ustanovení této nové pozice a jako nejvýznamnější překážka v procesu etablace byl označen nedostatek financí ve školství a slabá identita sociální práce v české společnosti. Na základě těchto zjištění byla stanovena následující opatření ? registrace školní sociální práce jako služby a její medializace. Za největší přínos práce lze považovat fakt, že se věnuje nové, v českém prostředí neznámé formě sociální práce, která se v zahraničí ukazuje jako účinný nástroj zkvalitňování výchovně-vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of social work in primary schools in the Czech Republic and is based on experiences acquired abroad involving the performance of the school social worker profession. The aim of the thesis is to determine the extent of competences that such professional shall meet as a member of a school team. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part describes the scope of competences of a school social worker in the school counselling centre based on information from professional sources. The empirical part analyses the conditions needed for establishment of a school social worker position using a quantitative survey. Data obtained from the survey of 50 primary school teachers confirmed the existence of social needs to introduce this new position and determined that the most important obstacle in the process of the position establishment is the lack of funds in the education sector as well as the existence of weak identity of social work in the Czech society. Based on these findings, the following measures have been established - registration of school social work as a service and its media coverage. A large contribution of this thesis is a fact that it is dedicated to a new and unknown form of social work in the Czech environment, which shows to be a powerful tool for improving the educational process abroad.
Klíčová slova
Školní sociální práce, základní škola, kompetence školního sociálního pracovníka, etablování, překážky, nástroj zkvalitňování.
Klíčová slova v angličtině
School social work, primary school, competences of school social worker, establishment, obstacles, tool for improvement
Zásady pro vypracování
Cieľ bakalárskej práce: Analyzovať možnosti etablovania školskej sociálnej práce v ČR.
Požiadavky: Formulácia teoretických východísk, príprava prieskumu, zber dát, interpretácia a vyhodnotenie dát, formulácia záverov.
Metódy: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cieľ bakalárskej práce: Analyzovať možnosti etablovania školskej sociálnej práce v ČR.
Požiadavky: Formulácia teoretických východísk, príprava prieskumu, zber dát, interpretácia a vyhodnotenie dát, formulácia záverov.
Metódy: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk, 2011. Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0000-0.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2001. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-473-7.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2008. Slovník sociální práce. 2. přep. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, Ivan, 2007. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon. ISBN 978-80-86429-36-6.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk, 2011. Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0000-0.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2001. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-473-7.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2007. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, Oldřich, a kol., 2008. Slovník sociální práce. 2. přep. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.
ÚLEHLA, Ivan, 2007. Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon. ISBN 978-80-86429-36-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.