Diplomová práce se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Práce se věnuje jednotlivým činitelům působícím na utváření hodnotového systému dnešních adolescentů.
Teoretická část se věnuje vymezení a kategorizaci pojmů: hodnoty, potřeby, přesvědčení, postoje, hodnotová orientace, hodnotový systém, morální vývoj, sociální souvislosti života člověka, socializace a individualizace osobnosti, adolescence a reforma české školy.
Praktická část se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Tato část je zaměřena na porovnání struktury a obsahu hodnotových preferencí žáků 6. a 9. ročníku a také zjišťování odlišností mezi hodnotovými preferencemi dívek a chlapců. Získané výsledky jsou porovnány s výzkumem NIDM nazvaným Hodnotové orientace dětí ve věku 6 15 let publikovaného roku 2011.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the value orientation of pupils at the second grade of a primary school. It studies different factors influencing the value system of contemporary adolescents.
The theoretical part of this diploma thesis is concerned with the definitions and categorisation of terms such as: values, needs, convictions, attitudes, value orientation, value systems, moral development, social context of human life, socialisation and individualization of personality, adolescence and the reform of the Czech educational system.
The practical part is concerned with finding out the value orientation of pupils at the second grade of a primary school. It is devoted to the comparison of structure and content of value orientation of pupils in 6th and 9th class. It also studies the differences in the value orientation of girls and boys. The results of my research are compared with the study called Value orientation of children aged 6 15 years old made by NIDM and published in 2011.
Klíčová slova
hodnoty, potřeby, přesvědčení,postoje, hodnotová orientace, hodnotový systém, morální vývoj, sociální souvislosti života člověka, socializace a individualizace osobnosti, adolescence, reforma české školy
Klíčová slova v angličtině
values, needs, convictions, attitudes, value orientation, value systems, moral development, social context of human life, socialisation and individualization of personality, adolescence and the Czech school reform
Rozsah průvodní práce
123 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Práce se věnuje jednotlivým činitelům působícím na utváření hodnotového systému dnešních adolescentů.
Teoretická část se věnuje vymezení a kategorizaci pojmů: hodnoty, potřeby, přesvědčení, postoje, hodnotová orientace, hodnotový systém, morální vývoj, sociální souvislosti života člověka, socializace a individualizace osobnosti, adolescence a reforma české školy.
Praktická část se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Tato část je zaměřena na porovnání struktury a obsahu hodnotových preferencí žáků 6. a 9. ročníku a také zjišťování odlišností mezi hodnotovými preferencemi dívek a chlapců. Získané výsledky jsou porovnány s výzkumem NIDM nazvaným Hodnotové orientace dětí ve věku 6 15 let publikovaného roku 2011.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the value orientation of pupils at the second grade of a primary school. It studies different factors influencing the value system of contemporary adolescents.
The theoretical part of this diploma thesis is concerned with the definitions and categorisation of terms such as: values, needs, convictions, attitudes, value orientation, value systems, moral development, social context of human life, socialisation and individualization of personality, adolescence and the reform of the Czech educational system.
The practical part is concerned with finding out the value orientation of pupils at the second grade of a primary school. It is devoted to the comparison of structure and content of value orientation of pupils in 6th and 9th class. It also studies the differences in the value orientation of girls and boys. The results of my research are compared with the study called Value orientation of children aged 6 15 years old made by NIDM and published in 2011.
Klíčová slova
hodnoty, potřeby, přesvědčení,postoje, hodnotová orientace, hodnotový systém, morální vývoj, sociální souvislosti života člověka, socializace a individualizace osobnosti, adolescence, reforma české školy
Klíčová slova v angličtině
values, needs, convictions, attitudes, value orientation, value systems, moral development, social context of human life, socialisation and individualization of personality, adolescence and the Czech school reform
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjišťování hodnotového systému u žáků na 2. stupni ZŠ - srovnání chlapců a dívek, srovnání s výsledky studií týkajících se hodnotové orientace v minulosti
Požadavky:
Prostudování odborné literatury týkající se tématu
Konzultace s vedoucím práce
Vypracování teoretické části na základě prostudované literatury
Projektování výzkumu
Provedení vlastního výzkumu
Zpracování a analýza výzkumu
Příprava prezentace pro obhajobu práce
Metody:
Dotazování
Rozhovor
Kvalitativní a kvantitativní zhodnocení hodnotového systému žáků současných škol
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjišťování hodnotového systému u žáků na 2. stupni ZŠ - srovnání chlapců a dívek, srovnání s výsledky studií týkajících se hodnotové orientace v minulosti
Požadavky:
Prostudování odborné literatury týkající se tématu
Konzultace s vedoucím práce
Vypracování teoretické části na základě prostudované literatury
Projektování výzkumu
Provedení vlastního výzkumu
Zpracování a analýza výzkumu
Příprava prezentace pro obhajobu práce
Metody:
Dotazování
Rozhovor
Kvalitativní a kvantitativní zhodnocení hodnotového systému žáků současných škol
Seznam doporučené literatury
1) HORÁK, J., 1996. Kapitoly z teorie výchovy: Problematika hodnot a hodnotové orientace. Díl. 1. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-196-0.
2) HORÁK, J., 1997a. Kapitoly z teorie výchovy: problematika hodnot a hodnotové orientace. Díl 2: (aplikace výzkumných pedagogických metod na příkladě provedeného šetření). 1.vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-224-X.
3) HORÁK, J., 1997b. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-257-6.
4) KOHOUTEK, R., 2001. Poznávání a utváření osobnosti. 1.vyd. Brno: CERM. ISBN 80-7204-200-9.
5) KUČEROVÁ, S., 1996. Člověk, hodnoty, výchova: Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: ManaCon. ISBN 80-85668-34-3.
6) PRUDKÝ, L., 2004. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech. Brno: CERM. ISBN 80-7204-358-7.
7) SAK, P., 2000. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.
Seznam doporučené literatury
1) HORÁK, J., 1996. Kapitoly z teorie výchovy: Problematika hodnot a hodnotové orientace. Díl. 1. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-196-0.
2) HORÁK, J., 1997a. Kapitoly z teorie výchovy: problematika hodnot a hodnotové orientace. Díl 2: (aplikace výzkumných pedagogických metod na příkladě provedeného šetření). 1.vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-224-X.
3) HORÁK, J., 1997b. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-257-6.
4) KOHOUTEK, R., 2001. Poznávání a utváření osobnosti. 1.vyd. Brno: CERM. ISBN 80-7204-200-9.
5) KUČEROVÁ, S., 1996. Člověk, hodnoty, výchova: Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: ManaCon. ISBN 80-85668-34-3.
6) PRUDKÝ, L., 2004. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech. Brno: CERM. ISBN 80-7204-358-7.
7) SAK, P., 2000. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.