Tato diplomová práce se věnuje možnostem rozvoje rytmického cítění u dětí mladšího školního věku.
Teoretická část se soustředí na pojem rytmus. Jsou zde uvedeny nejznámější metody práce s dětmi, jako je Orffova škola rytmu, Kodályho metoda a metody práce Jaques-Dalcrozeho. Ve druhé části jsou rozebrány návrhy metodických postupů významných českých pedagogů, užívané při práci s dětmi. Závěr teoretické části je věnován soudobým českým učebnicím hudební výchovy a zastoupení rytmické výchovy v nich.
Praktická část se zabývá výzkumem, ve kterém se zjišťovalo nakolik je rytmická výchova zařazována do výuky na prvním stupni základní školy. Ve druhé části je popsána experimentální výuka zaměřená na rozvoj rytmického cítění u žáků mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
My thesis is focused on the development of rhythmical sensibility of primary school children.
The theoretical section focuses on the concept of rhythm. There is noted the best-known methods for work with children such as Orff's school of rhythm, Kodaly's method and the methods of the work of Jacques-Dalcroze. The second section concentrates on the methodical procedures that are suggested by significant czech educators and are currently used in working with children. The final part of the theorecical section focuses on contemporary Czech music textbooks and on the representation of rhytmic education in them.
The practical section contains a research of the proportion of rhythmic education in music education in elementary schools. The second section describes an experimental teaching that concentrated on the development of the rhythmical sensibility of elementary school children.
Klíčová slova
Hudba, hudební výchova, rytmus, rytmická cvičení, metody rozvoje rytmického cítění
Klíčová slova v angličtině
Music, music eucation, rhythm, rhythmic excercises, methods of the development of rhythmical sensibility
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje možnostem rozvoje rytmického cítění u dětí mladšího školního věku.
Teoretická část se soustředí na pojem rytmus. Jsou zde uvedeny nejznámější metody práce s dětmi, jako je Orffova škola rytmu, Kodályho metoda a metody práce Jaques-Dalcrozeho. Ve druhé části jsou rozebrány návrhy metodických postupů významných českých pedagogů, užívané při práci s dětmi. Závěr teoretické části je věnován soudobým českým učebnicím hudební výchovy a zastoupení rytmické výchovy v nich.
Praktická část se zabývá výzkumem, ve kterém se zjišťovalo nakolik je rytmická výchova zařazována do výuky na prvním stupni základní školy. Ve druhé části je popsána experimentální výuka zaměřená na rozvoj rytmického cítění u žáků mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
My thesis is focused on the development of rhythmical sensibility of primary school children.
The theoretical section focuses on the concept of rhythm. There is noted the best-known methods for work with children such as Orff's school of rhythm, Kodaly's method and the methods of the work of Jacques-Dalcroze. The second section concentrates on the methodical procedures that are suggested by significant czech educators and are currently used in working with children. The final part of the theorecical section focuses on contemporary Czech music textbooks and on the representation of rhytmic education in them.
The practical section contains a research of the proportion of rhythmic education in music education in elementary schools. The second section describes an experimental teaching that concentrated on the development of the rhythmical sensibility of elementary school children.
Klíčová slova
Hudba, hudební výchova, rytmus, rytmická cvičení, metody rozvoje rytmického cítění
Klíčová slova v angličtině
Music, music eucation, rhythm, rhythmic excercises, methods of the development of rhythmical sensibility
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace se školitelem.
Zpracování literatury a pramenů.
Výzkumná práce na základní škole.
Shrnutí výsledku výzkumu a jeho začlenění do textu diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace se školitelem.
Zpracování literatury a pramenů.
Výzkumná práce na základní škole.
Shrnutí výsledku výzkumu a jeho začlenění do textu diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
- Hurník, Ilja. Erben, Petr. Česká Orffova škola. 1. vydání. Praha: Supraphon,1969
- Koutský, Jaroslav. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-372-9
- Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vydání. Praha: Supraphon, 1987
- Pecháček, Stanislav a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-459-2
- Daniel, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 3. vydání. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6
Seznam doporučené literatury
- Hurník, Ilja. Erben, Petr. Česká Orffova škola. 1. vydání. Praha: Supraphon,1969
- Koutský, Jaroslav. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-372-9
- Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vydání. Praha: Supraphon, 1987
- Pecháček, Stanislav a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-459-2
- Daniel, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 3. vydání. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6