Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kázně, respektive nekázně na 1. stupni vybrané základní školy v Chrastavě. Teoretická část vymezuje pojem kázně, seznamuje s morálním vývojem osobnosti, zabývá se dobovou podmíněností kázně, směřující především k současnému školství a zaměřuje se i na skutečnosti související s kázní, kterými jsou třídní klima či školní řád. Předkládaná diplomová práce analyzuje příčiny vzniku nekázně na základní škole i její projevy a zabývá se prevencí nekázně nejen z obecného hlediska, ale i fungujícím preventivním programem na vybrané ZŠ.
Praktická část zjišťuje konkrétní projevy nekázně při vyučování na vybrané základní škole a porovnává vnímání nekázně žáky 2. a 5. ročníku a učitelů 1. stupně ZŠ. Výzkum je založen na dotazníkovém šetření.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis deals with the topic of the discipline or indiscipline in the primary school in Chrastava. The theoretical part defines the term discipline, introduces the moral development of the personality and it focuses on the historical determination of discipline which heads towards the contemporary education. It is also focused on the circumstances that are connected with discipline such as the class atmosphere or the school rules. The work analyses the causes of the indiscipline in the primary school and its manifestations and it deals with the prevention of indiscipline, not only from the general point of view but also by means of the preventive programme of the chosen primary school.
The practical part finds out the concrete manifestations of indiscipline in the lessons in the chosen elementary school and it compares the reception of indiscipline by the pupils in the second and fifth grades and by the teachers in the elementary school. The research is done by means of the questionnaires.
Klíčová slova
Klíčová slova: kázeň, ukázněný žák, morální vývoj, školní řád, mediální násilí, záškoláctví, agresivita, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Key words: discipline, well-behaved pupil, moral development, school rules, media violence, truancy, aggression, minimal preventive programme.
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kázně, respektive nekázně na 1. stupni vybrané základní školy v Chrastavě. Teoretická část vymezuje pojem kázně, seznamuje s morálním vývojem osobnosti, zabývá se dobovou podmíněností kázně, směřující především k současnému školství a zaměřuje se i na skutečnosti související s kázní, kterými jsou třídní klima či školní řád. Předkládaná diplomová práce analyzuje příčiny vzniku nekázně na základní škole i její projevy a zabývá se prevencí nekázně nejen z obecného hlediska, ale i fungujícím preventivním programem na vybrané ZŠ.
Praktická část zjišťuje konkrétní projevy nekázně při vyučování na vybrané základní škole a porovnává vnímání nekázně žáky 2. a 5. ročníku a učitelů 1. stupně ZŠ. Výzkum je založen na dotazníkovém šetření.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis deals with the topic of the discipline or indiscipline in the primary school in Chrastava. The theoretical part defines the term discipline, introduces the moral development of the personality and it focuses on the historical determination of discipline which heads towards the contemporary education. It is also focused on the circumstances that are connected with discipline such as the class atmosphere or the school rules. The work analyses the causes of the indiscipline in the primary school and its manifestations and it deals with the prevention of indiscipline, not only from the general point of view but also by means of the preventive programme of the chosen primary school.
The practical part finds out the concrete manifestations of indiscipline in the lessons in the chosen elementary school and it compares the reception of indiscipline by the pupils in the second and fifth grades and by the teachers in the elementary school. The research is done by means of the questionnaires.
Klíčová slova
Klíčová slova: kázeň, ukázněný žák, morální vývoj, školní řád, mediální násilí, záškoláctví, agresivita, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Key words: discipline, well-behaved pupil, moral development, school rules, media violence, truancy, aggression, minimal preventive programme.
Zásady pro vypracování
Zadání:
Diplomová práce Projevy nekázně na vybrané škole 1. stupně ZŠ se dělí na dvě části.
Cílem teoretické části je analyzovat problematiku kázně, resp. nekázně na primárním stupni vzdělávání - zaměří se zejména na otázku dobové podmíněnosti kázně, příčin a projevů nekázně, a to na základě kritické analýzy odborné literatury a školských dokumentů.
Cílem praktické části je provést samostatné výzkumné šetření formou dotazníků na vybrané základní škole se zaměřením na projevy nekázně ve vyučování - a to z pohledu jak učitelů, tak žáků.
Metody:
analýza, syntéza, porovnání, výzkumné šetření: dotazník
Požadavky pro studenta:
rešeršní činnost odborné literatury, kritická analýza současné odborné literatury a školských dokumentů, samostatné vypracování výzkumného šetření, samostatné sestavení dotazníku, provedení hodnocení a diskuse praktické části
Pravidelné konzultace.
Zásady pro vypracování
Zadání:
Diplomová práce Projevy nekázně na vybrané škole 1. stupně ZŠ se dělí na dvě části.
Cílem teoretické části je analyzovat problematiku kázně, resp. nekázně na primárním stupni vzdělávání - zaměří se zejména na otázku dobové podmíněnosti kázně, příčin a projevů nekázně, a to na základě kritické analýzy odborné literatury a školských dokumentů.
Cílem praktické části je provést samostatné výzkumné šetření formou dotazníků na vybrané základní škole se zaměřením na projevy nekázně ve vyučování - a to z pohledu jak učitelů, tak žáků.
Metody:
analýza, syntéza, porovnání, výzkumné šetření: dotazník
Požadavky pro studenta:
rešeršní činnost odborné literatury, kritická analýza současné odborné literatury a školských dokumentů, samostatné vypracování výzkumného šetření, samostatné sestavení dotazníku, provedení hodnocení a diskuse praktické části
Pravidelné konzultace.
Seznam doporučené literatury
BENDL,S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011
BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001
BENDL,S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004
ČÁP,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993
CHRÁSKA,M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007
KASPER,T.,KASPEROVÁ,D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2008
PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998
Seznam doporučené literatury
BENDL,S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011
BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001
BENDL,S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004
ČÁP,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993
CHRÁSKA,M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007
KASPER,T.,KASPEROVÁ,D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2008
PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998