Škola je výchovně-vzdělávací instituce, která má za úkol celkový rozvoj
jednotlivce a přípravu dítěte na kvalitní život ve společnosti. V současné době mezi
časté metody vyučování patří i metoda zážitkového vyučování. Klade důraz
na vstřebávání informací, jejichž vnímání je provázeno intenzivními emocemi ? akci,
zážitku a prožitku.
Diplomová práce se zabývá jednou z možností využití zážitkové pedagogiky, a
tou je škola v přírodě. Na školu v přírodě se liší názory jak v odborné komunitě, tak i
mezi širokou veřejností. Ráda bych svou prací přispěla do diskuse, zda je škola
v přírodě vhodnou metodou pro výchovu a vzdělávání, především pak v oblasti
osobnostního a sociálního rozvoje dítěte.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část
obsahuje obecné zákonitosti vývoje základních psychických struktur a příčinných
souvislostí vývoje dítěte mladšího školního věku, osobnostní a sociální výchovu a ŠVP.
V části praktické se budu zabývat přípravou a realizací programu školy v přírodě se
zaměřením na osobnostní a sociální výchovu. V závěru bych chtěla zhodnotit její přínos
pro děti i učitele.
Anotace v angličtině
School is an educationally instructional institution whose task is a general
development of an individual and a preparation of a child for life in society. Nowadays
the method of experience education ranks among frequent ones. It lays emphasis on
absorbing information whose perception is accompanied by intensive emotions ? action,
experience and enjoyment.
The dissertation deals with one of the possibilities of utilization of experience
pedagogy, which is the outdoor camp. There are different opinions on outdoor camps
both in the professional community and general public. With my work I would like to
contribute to the discussion whether the outdoor camp is a suitable method for
education and instruction, mainly in the area of the personality and social development
of a child.
The work is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical
part contains general regularities of the development of basic psychological structures
and casualities of the development of a younger school age child, personality and social
education and School Educational Plans. In the practical part I deal with the preparation
and realization of a programme for the outdoor camp focused on personality and social
education. At the end I would like to evaluate the asset to children and teachers.
Klíčová slova
Škola v přírodě, mladší školní věk, osobnostní a sociální výchova,
Klíčová slova v angličtině
Outdoor camp, younger school age, personality and social education
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Škola je výchovně-vzdělávací instituce, která má za úkol celkový rozvoj
jednotlivce a přípravu dítěte na kvalitní život ve společnosti. V současné době mezi
časté metody vyučování patří i metoda zážitkového vyučování. Klade důraz
na vstřebávání informací, jejichž vnímání je provázeno intenzivními emocemi ? akci,
zážitku a prožitku.
Diplomová práce se zabývá jednou z možností využití zážitkové pedagogiky, a
tou je škola v přírodě. Na školu v přírodě se liší názory jak v odborné komunitě, tak i
mezi širokou veřejností. Ráda bych svou prací přispěla do diskuse, zda je škola
v přírodě vhodnou metodou pro výchovu a vzdělávání, především pak v oblasti
osobnostního a sociálního rozvoje dítěte.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část
obsahuje obecné zákonitosti vývoje základních psychických struktur a příčinných
souvislostí vývoje dítěte mladšího školního věku, osobnostní a sociální výchovu a ŠVP.
V části praktické se budu zabývat přípravou a realizací programu školy v přírodě se
zaměřením na osobnostní a sociální výchovu. V závěru bych chtěla zhodnotit její přínos
pro děti i učitele.
Anotace v angličtině
School is an educationally instructional institution whose task is a general
development of an individual and a preparation of a child for life in society. Nowadays
the method of experience education ranks among frequent ones. It lays emphasis on
absorbing information whose perception is accompanied by intensive emotions ? action,
experience and enjoyment.
The dissertation deals with one of the possibilities of utilization of experience
pedagogy, which is the outdoor camp. There are different opinions on outdoor camps
both in the professional community and general public. With my work I would like to
contribute to the discussion whether the outdoor camp is a suitable method for
education and instruction, mainly in the area of the personality and social development
of a child.
The work is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical
part contains general regularities of the development of basic psychological structures
and casualities of the development of a younger school age child, personality and social
education and School Educational Plans. In the practical part I deal with the preparation
and realization of a programme for the outdoor camp focused on personality and social
education. At the end I would like to evaluate the asset to children and teachers.
Klíčová slova
Škola v přírodě, mladší školní věk, osobnostní a sociální výchova,
Klíčová slova v angličtině
Outdoor camp, younger school age, personality and social education
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
Vytvoření programu školy v přírodě se zaměřením na osobnostní a sociální výchovu, realizace a zhodnocení.
Dílčí cíle:
Zmapování základních principů a právních norem školy v přírodě.
Mladší školní věk z hlediska vývojové psychologie.
Osobnostní a sociální výchova na 1. stupni ZŠ.
Návrh programu školy v přírodě, popis realizace a vyhodnocení projektu.
Zhodnocení přínosu osobnostní a sociální výchovy na škole v přírodě pro rozvoj žáků, metody a techniky osobnostní a sociální výchovy a jejich vliv na budování vzájemných vztahů.
Požadavky:
Zorientovat se v odborné literatuře k danému tématu.
Uvést teoretická východiska.
Vytvořit a realizovat program osobnostní a sociální výchovy na škole v přírodě.
Zhodnotit přínos osobnostní a sociální výchovy na vytváření klimatu třídy.
Metody:
Analýza dostupných zdrojů, rešerže literatury, analýza zjištění, pozorování, dotazníky.
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
Vytvoření programu školy v přírodě se zaměřením na osobnostní a sociální výchovu, realizace a zhodnocení.
Dílčí cíle:
Zmapování základních principů a právních norem školy v přírodě.
Mladší školní věk z hlediska vývojové psychologie.
Osobnostní a sociální výchova na 1. stupni ZŠ.
Návrh programu školy v přírodě, popis realizace a vyhodnocení projektu.
Zhodnocení přínosu osobnostní a sociální výchovy na škole v přírodě pro rozvoj žáků, metody a techniky osobnostní a sociální výchovy a jejich vliv na budování vzájemných vztahů.
Požadavky:
Zorientovat se v odborné literatuře k danému tématu.
Uvést teoretická východiska.
Vytvořit a realizovat program osobnostní a sociální výchovy na škole v přírodě.
Zhodnotit přínos osobnostní a sociální výchovy na vytváření klimatu třídy.
Metody:
Analýza dostupných zdrojů, rešerže literatury, analýza zjištění, pozorování, dotazníky.
Seznam doporučené literatury
Langmeier, J., Krejčiříková, D. Vývojová psychologie, vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. ISBN 80-247-1284-9.
Zouharová K., Škola v přírodě hrou, vyd.Grada Publishing, a. s. 2012, ISBN: 978-80-247-1110-2
Rámcový vzdělávací program pro ZŠ
Směrnice a vyhlášky vydané MŠMT
Dostupné internetové stránky: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php
Seznam doporučené literatury
Langmeier, J., Krejčiříková, D. Vývojová psychologie, vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. ISBN 80-247-1284-9.
Zouharová K., Škola v přírodě hrou, vyd.Grada Publishing, a. s. 2012, ISBN: 978-80-247-1110-2
Rámcový vzdělávací program pro ZŠ
Směrnice a vyhlášky vydané MŠMT
Dostupné internetové stránky: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php