Bakalářská práce se zabývá migrací zahraničních studentů, kteří se rozhodli v rámci programu Erasmus studovat v České republice, a pro realizaci svého studijního pobytu si zvolili Technickou univerzitu v Liberci. Teoretický rámec práce tvoří studium migračních teorií. V praktické části je využita metoda dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit na základě studia migračních teorií, které životní strategie vedou studenty k odjezdu na zahraniční studijní pobyt a jaké faktory je ovlivňují při výběru studia na TUL. Práce přibližuje program Erasmus, jako nejvýznamnější organizaci pro mezinárodní studentské mobility a zohledňuje roli studentské organizace ESN v konceptu migračních teorií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the migration of foreign students who decided to go for Erasmus and study in the Czech Republic, more precisely the Technical University of Liberec. The theoretical framework of the thesis is the study of migration theories. A questionnaire survey on Erasmus students is used in the second (empirical) part of the thesis. The aim of this thesis is to determine which life strategies lead students to study abroad and what factors influence the selection of TUL. The thesis apprise more closely the Erasmus program, as the most important organization for international student mobility and it takes into account the role of the student organization ESN in the concept of migration theories.
migration, migration theory, push - pull factors, theory of migration network, interaction, Erasmus program, Erasmus Student Network
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá migrací zahraničních studentů, kteří se rozhodli v rámci programu Erasmus studovat v České republice, a pro realizaci svého studijního pobytu si zvolili Technickou univerzitu v Liberci. Teoretický rámec práce tvoří studium migračních teorií. V praktické části je využita metoda dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit na základě studia migračních teorií, které životní strategie vedou studenty k odjezdu na zahraniční studijní pobyt a jaké faktory je ovlivňují při výběru studia na TUL. Práce přibližuje program Erasmus, jako nejvýznamnější organizaci pro mezinárodní studentské mobility a zohledňuje roli studentské organizace ESN v konceptu migračních teorií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the migration of foreign students who decided to go for Erasmus and study in the Czech Republic, more precisely the Technical University of Liberec. The theoretical framework of the thesis is the study of migration theories. A questionnaire survey on Erasmus students is used in the second (empirical) part of the thesis. The aim of this thesis is to determine which life strategies lead students to study abroad and what factors influence the selection of TUL. The thesis apprise more closely the Erasmus program, as the most important organization for international student mobility and it takes into account the role of the student organization ESN in the concept of migration theories.
migration, migration theory, push - pull factors, theory of migration network, interaction, Erasmus program, Erasmus Student Network
Zásady pro vypracování
Cíle: Na základě práce se vzorkem zahraničních studentů TUL stanovit jaké životní strategie vedou k volbě studia na TUL. Vzorek bude strukturován dle kulturních a sociálních rysů a sledován z pohledu migračních teorií. To bude výchozím rámcem pro následnou interpretaci prostorových preferencí a životních strategií jednotlivých skupin sledovaného vzorku zahraničních studentů souvisejících s jejich volbou studia na TUL.
1. definice sledovaného vzorku zahraničních studentů na základě jeho strukturních znaků
2. teoretické přístupy sledující migraci
3. životní strategie zahraničních studentů TUL na základě struktury sledovaného vzorku v kontextu migračních teorií
Zásady pro vypracování
Cíle: Na základě práce se vzorkem zahraničních studentů TUL stanovit jaké životní strategie vedou k volbě studia na TUL. Vzorek bude strukturován dle kulturních a sociálních rysů a sledován z pohledu migračních teorií. To bude výchozím rámcem pro následnou interpretaci prostorových preferencí a životních strategií jednotlivých skupin sledovaného vzorku zahraničních studentů souvisejících s jejich volbou studia na TUL.
1. definice sledovaného vzorku zahraničních studentů na základě jeho strukturních znaků
2. teoretické přístupy sledující migraci
3. životní strategie zahraničních studentů TUL na základě struktury sledovaného vzorku v kontextu migračních teorií
Seznam doporučené literatury
FELLMANN, J. D., GETIS, A., GETIS, J., HAWKINS, M. J., AIRRIESS, CH.A. (2007): Human geography: landscapes of human activities. McGraw-Hill Higher Education., Boston, 553 s. ISBN 0-07-110602-2
DRBOHLAV, D., UHEREK, Z. (2007): Reflexe migračních teorií. Geografie - Sborník ČGS, 112, č. 2, s. 125-141.
DRBOHLAV, D. (2008): Terminologické, konceptuální a metodické uchopení zkoumané problematiky. In: DRBOHLAV, D.: Nelegální ekonomické aktivity migrantů (Česko v evropském kontextu). Karolinum, Praha, s. 19-29.
MASSEY, D. S.: Patterns and Processes of International Migration in the 21 st Century [online], [citováno 13-12-2012 ], dostupné z:
KREJČOVÁ, B. (2010): Migrace lektorů svého mateřského jazyka., Liberec : TUL, 2010. 126 s., vedoucí práce RNDr. Jaroslav Vávra, Ph.D.. diplomová práce.
Seznam doporučené literatury
FELLMANN, J. D., GETIS, A., GETIS, J., HAWKINS, M. J., AIRRIESS, CH.A. (2007): Human geography: landscapes of human activities. McGraw-Hill Higher Education., Boston, 553 s. ISBN 0-07-110602-2
DRBOHLAV, D., UHEREK, Z. (2007): Reflexe migračních teorií. Geografie - Sborník ČGS, 112, č. 2, s. 125-141.
DRBOHLAV, D. (2008): Terminologické, konceptuální a metodické uchopení zkoumané problematiky. In: DRBOHLAV, D.: Nelegální ekonomické aktivity migrantů (Česko v evropském kontextu). Karolinum, Praha, s. 19-29.
MASSEY, D. S.: Patterns and Processes of International Migration in the 21 st Century [online], [citováno 13-12-2012 ], dostupné z:
KREJČOVÁ, B. (2010): Migrace lektorů svého mateřského jazyka., Liberec : TUL, 2010. 126 s., vedoucí práce RNDr. Jaroslav Vávra, Ph.D.. diplomová práce.