Tématem práce Netradiční techniky v malbě pro 1. stupeň ZŠ je vymezení výtvarné výchovy v životě dítěte a využití potenciálu netradičních technik jako specifického prostředku pro výuku výtvarné výchovy. Teoretická část práce vymezuje úlohou výtvarné výchovy v systému vzdělávání dětí, poukazuje na zvláštnosti a specifika tohoto oboru, na důležitost osobnosti učitele pří výuce a zabývá se charakteristikou žáka mladšího školního věku. Vedle tradičních výtvarných vyjadřovacích prostředků představuje i prostředky zcela netradiční.
Praktická část práce vychází z osobních zkušeností autorky s výukou výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím metodických listů pro výuku jsou předloženy především náměty, jejichž realizací vznikají nová a neotřelá řešení výtvarných problémů.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis Unconventional techniques in painting for the first grade of primary school is the definition of art education in the child's life and using the potential of non-traditional techniques as a specific way for teaching art education. The first part of thesis defines the role of the arts in education of children, highlights the peculiarities and specifics of this discipline, the importance of the personality of the teacher in lessons and also deals with the characteristics of a younger school age child. Next to the traditional artistic techniques introduces also untraditional techniques. The practical part is based on personal experience in teaching art lessons at primary school. Enclosed methodical instruction sheets mainly offer suggestions which, when implemented, can produce a new and original solutions to artistic problems.
Klíčová slova
výtvarná výchova, učitel, mladší školní věk, malba, tradiční malířské techniky, netradiční malířské techniky ve výtvarné výchově.
Klíčová slova v angličtině
art education, teacher, younger school age, painting, modern painting, traditional painting techniques, untraditional painting techniques in art education.
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce Netradiční techniky v malbě pro 1. stupeň ZŠ je vymezení výtvarné výchovy v životě dítěte a využití potenciálu netradičních technik jako specifického prostředku pro výuku výtvarné výchovy. Teoretická část práce vymezuje úlohou výtvarné výchovy v systému vzdělávání dětí, poukazuje na zvláštnosti a specifika tohoto oboru, na důležitost osobnosti učitele pří výuce a zabývá se charakteristikou žáka mladšího školního věku. Vedle tradičních výtvarných vyjadřovacích prostředků představuje i prostředky zcela netradiční.
Praktická část práce vychází z osobních zkušeností autorky s výukou výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím metodických listů pro výuku jsou předloženy především náměty, jejichž realizací vznikají nová a neotřelá řešení výtvarných problémů.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis Unconventional techniques in painting for the first grade of primary school is the definition of art education in the child's life and using the potential of non-traditional techniques as a specific way for teaching art education. The first part of thesis defines the role of the arts in education of children, highlights the peculiarities and specifics of this discipline, the importance of the personality of the teacher in lessons and also deals with the characteristics of a younger school age child. Next to the traditional artistic techniques introduces also untraditional techniques. The practical part is based on personal experience in teaching art lessons at primary school. Enclosed methodical instruction sheets mainly offer suggestions which, when implemented, can produce a new and original solutions to artistic problems.
Klíčová slova
výtvarná výchova, učitel, mladší školní věk, malba, tradiční malířské techniky, netradiční malířské techniky ve výtvarné výchově.
Klíčová slova v angličtině
art education, teacher, younger school age, painting, modern painting, traditional painting techniques, untraditional painting techniques in art education.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem diplomové práce je objasnit význam Vv v životě dítěte, definovat netradiční techniky v malbě.
Vysvětlit proč je přínosné zavádět i netradiční techniky ve Vv, vyzkoušet netradiční techniky v praxi u dětí.
Vypracovat historii malby.
Požadavky:
Nastudovat odbornou literaturu v oblasti malby, vývoj dětské kresby, techniky a prostředky ve výtvarné výchově.
Metody:
Literární rešerše, analýza, syntéza.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem diplomové práce je objasnit význam Vv v životě dítěte, definovat netradiční techniky v malbě.
Vysvětlit proč je přínosné zavádět i netradiční techniky ve Vv, vyzkoušet netradiční techniky v praxi u dětí.
Vypracovat historii malby.
Požadavky:
Nastudovat odbornou literaturu v oblasti malby, vývoj dětské kresby, techniky a prostředky ve výtvarné výchově.
Metody:
Literární rešerše, analýza, syntéza.
Seznam doporučené literatury
LHOTOVÁ, M: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii,Teologická fakulta JU, 2010
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 2000
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro ZUŠ, Praha: UK-PF, 2003
DAVID,J,Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén,Polička: Fantisk, 1993
GOMBRICH E.H. Příběh umění, Praha: Mladá fronta, 1997
SPOUSTA V. Krasa, umění a výchova, Brno: MU, 1995
VONDRÁK, M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislostí s vývojem výtvarného umění 20 století, České Budějovice: JU, 1996
Seznam doporučené literatury
LHOTOVÁ, M: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii,Teologická fakulta JU, 2010
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 2000
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro ZUŠ, Praha: UK-PF, 2003
DAVID,J,Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén,Polička: Fantisk, 1993
GOMBRICH E.H. Příběh umění, Praha: Mladá fronta, 1997
SPOUSTA V. Krasa, umění a výchova, Brno: MU, 1995
VONDRÁK, M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislostí s vývojem výtvarného umění 20 století, České Budějovice: JU, 1996