Cílem diplomové práce je zjistit způsoby využití interaktivní tabule (fáze výuky, časová dotace, typy cvičení) ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Na základě těchto zjištění jsou sestaveny a realizovány dva výukové objekty, které jsou zaměřeny na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Teoretická část se zabývá zpracováním literárních pramenů z oblasti interaktivní výuky, interaktivních tabulí, s přihlédnutím k dostupným zdrojům o jednotlivých typech hardwarů a softwarů. Pozornost je věnována doporučením pro učitele z hlediska bezpečnosti a způsobu zařazení interaktivní tabule do výuky. Praktická část obsahuje pedagogický výzkum a vlastní výukové objekty, zaměřené na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět; komentáře k jednotlivým výukovým objektům a zkušenosti z jejich realizace.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find ways of using interactive whiteboard (teaching phase, time allocation, types of exercise) in the educational area Man and His World. Based on these findings are compiled and implemented two learning objects, which are focused on the educational area Man and his world. The theoretical part deals with the processing of the literature in the field of interactive teaching, interactive whiteboards, taking into account the available resources on different types of hardware and software. Attention is paid to recommendations for teachers in terms of safety and the way the inclusion of interactive whiteboard teaching. The practical part contains its own educational research and learning objects focused on the educational area Man and His World; comments on individual learning objects and experience of their implementation.
Klíčová slova
Interaktivita, interaktivní výuka, interaktivní tabule, hardware, software, výukový objekt, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
Klíčová slova v angličtině
Interactivity, interactive learning, interactive whiteboards, hardware, software, learning object, educational area Man and His World
Rozsah průvodní práce
89 s. (103 101 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit způsoby využití interaktivní tabule (fáze výuky, časová dotace, typy cvičení) ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Na základě těchto zjištění jsou sestaveny a realizovány dva výukové objekty, které jsou zaměřeny na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Teoretická část se zabývá zpracováním literárních pramenů z oblasti interaktivní výuky, interaktivních tabulí, s přihlédnutím k dostupným zdrojům o jednotlivých typech hardwarů a softwarů. Pozornost je věnována doporučením pro učitele z hlediska bezpečnosti a způsobu zařazení interaktivní tabule do výuky. Praktická část obsahuje pedagogický výzkum a vlastní výukové objekty, zaměřené na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět; komentáře k jednotlivým výukovým objektům a zkušenosti z jejich realizace.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find ways of using interactive whiteboard (teaching phase, time allocation, types of exercise) in the educational area Man and His World. Based on these findings are compiled and implemented two learning objects, which are focused on the educational area Man and his world. The theoretical part deals with the processing of the literature in the field of interactive teaching, interactive whiteboards, taking into account the available resources on different types of hardware and software. Attention is paid to recommendations for teachers in terms of safety and the way the inclusion of interactive whiteboard teaching. The practical part contains its own educational research and learning objects focused on the educational area Man and His World; comments on individual learning objects and experience of their implementation.
Klíčová slova
Interaktivita, interaktivní výuka, interaktivní tabule, hardware, software, výukový objekt, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
Klíčová slova v angličtině
Interactivity, interactive learning, interactive whiteboards, hardware, software, learning object, educational area Man and His World
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zkoumat a navrhnout možnosti efektivního využívání a způsoby využití interaktivní tabule (fáze výuky, časová dotace, typy cvičení) ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Praktické ověření funkčnosti původně navržených příprav vyučovacích hodin ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Požadavky:
Stanovení kritérií
Pozorování hodin výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Analýza získaných dat
Příprava a realizace hodin s využitím interaktivní tabule
Vytvoření objektu pro výuku
Metody:
Pozorování
Rozhovor
Anketa
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zkoumat a navrhnout možnosti efektivního využívání a způsoby využití interaktivní tabule (fáze výuky, časová dotace, typy cvičení) ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Praktické ověření funkčnosti původně navržených příprav vyučovacích hodin ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Požadavky:
Stanovení kritérií
Pozorování hodin výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Analýza získaných dat
Příprava a realizace hodin s využitím interaktivní tabule
Vytvoření objektu pro výuku
Metody:
Pozorování
Rozhovor
Anketa
Seznam doporučené literatury
Nikl, J. Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec: 2002. ISBN 80-7083-635-0
Petty, G. Moderní vyučování. Portál, Praha: 1996. ISBN 80-7178-070-7
Skutil, M. a kol. Zásady pedagogicko psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha: 2011. ISBN 978-80-7367-778-7
Jeřábek, J., Tupý, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
Seznam doporučené literatury
Nikl, J. Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec: 2002. ISBN 80-7083-635-0
Petty, G. Moderní vyučování. Portál, Praha: 1996. ISBN 80-7178-070-7
Skutil, M. a kol. Zásady pedagogicko psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha: 2011. ISBN 978-80-7367-778-7
Jeřábek, J., Tupý, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět