Tato bakalářská práce se zabývá způsobem jakým ikona americké hudby šedesátých let dvacátého století Jim Morrison nabyl mýtických kvalit, jež přesahují skutečnost. Práce se skládá ze tří součástí. První část je všeobecným popisem kontextu určeného erudovanému čtenáři. Tato část, založena na kritické studii populárního diskurzu na téma Morrison, pojednává o rozporuplných událostech, které příspěly k utvoření mýtu provázejícího tuto osobnost. Jednotlivé události jsou prezentovány chronologicky, aby tak čtenáři poskytly střučný smysluplný příběh, jenž dává do protikladu mýtus a skutečnost a zároveň poskytuje výčet hlavních vlivů v procesu vývoje Morrisona jako básníka. Pozornost je věnována vysvětlení role Morrisona v subkultuře mládeže šedesátých let. Druhá část této práce popisuje důvody posmrtného vyzdvižení Morrisona do oblasti populárního mýtu. Třetí část jej zařazuje do americké literární tradice, čímž se snaží etablovat Morrisona jako komplexního básníka, který si zaslouží uznání akademických kruhů. Nalezení ústředních myšlenek přetrvávajících svou dobu je pak závěrečným ohniskem zájmu této práce.
Anotace v angličtině
This thesis examines how the icon of American 1960s´ music Jim Morrison acquired mythic qualities larger than life. The thesis consists of three parts. The first is a popular account directed at educated adults. Based on a critical study of popular discourse about Morrison, it deals with contradictory events in his life that contributed to the mythos surrounding this man. The events are presented chronologically to provide the reader with a concise, yet sensible narrative contrasting the myth with reality, while at the same time showing the main influences in the evolution of Morrison as a poet. The attention is paid to explaining Morrison in relation to the hedonist youth subculture of the 1960s. The second part outlines reasons for the afterlife elevation of Morrison into the subject of popular myth. The aim of presenting Morrison in an American literary tradition is to establish him as a complex poet worth of academic recognition. The final focus of the thesis is to find the timeless themes of Morrison´s writings that are still relevant today.
Klíčová slova
šedesátá léta, Jim Morrison, mýtus, subkultura, romantismus, The Doors, Nietzsche, vizuální kultura, hudební průmysl
Klíčová slova v angličtině
1960s, Jim Morrison, popular myth, subculture, romanticism, The Doors, Nietzsche, visual culture, music industry
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá způsobem jakým ikona americké hudby šedesátých let dvacátého století Jim Morrison nabyl mýtických kvalit, jež přesahují skutečnost. Práce se skládá ze tří součástí. První část je všeobecným popisem kontextu určeného erudovanému čtenáři. Tato část, založena na kritické studii populárního diskurzu na téma Morrison, pojednává o rozporuplných událostech, které příspěly k utvoření mýtu provázejícího tuto osobnost. Jednotlivé události jsou prezentovány chronologicky, aby tak čtenáři poskytly střučný smysluplný příběh, jenž dává do protikladu mýtus a skutečnost a zároveň poskytuje výčet hlavních vlivů v procesu vývoje Morrisona jako básníka. Pozornost je věnována vysvětlení role Morrisona v subkultuře mládeže šedesátých let. Druhá část této práce popisuje důvody posmrtného vyzdvižení Morrisona do oblasti populárního mýtu. Třetí část jej zařazuje do americké literární tradice, čímž se snaží etablovat Morrisona jako komplexního básníka, který si zaslouží uznání akademických kruhů. Nalezení ústředních myšlenek přetrvávajících svou dobu je pak závěrečným ohniskem zájmu této práce.
Anotace v angličtině
This thesis examines how the icon of American 1960s´ music Jim Morrison acquired mythic qualities larger than life. The thesis consists of three parts. The first is a popular account directed at educated adults. Based on a critical study of popular discourse about Morrison, it deals with contradictory events in his life that contributed to the mythos surrounding this man. The events are presented chronologically to provide the reader with a concise, yet sensible narrative contrasting the myth with reality, while at the same time showing the main influences in the evolution of Morrison as a poet. The attention is paid to explaining Morrison in relation to the hedonist youth subculture of the 1960s. The second part outlines reasons for the afterlife elevation of Morrison into the subject of popular myth. The aim of presenting Morrison in an American literary tradition is to establish him as a complex poet worth of academic recognition. The final focus of the thesis is to find the timeless themes of Morrison´s writings that are still relevant today.
Klíčová slova
šedesátá léta, Jim Morrison, mýtus, subkultura, romantismus, The Doors, Nietzsche, vizuální kultura, hudební průmysl
Klíčová slova v angličtině
1960s, Jim Morrison, popular myth, subculture, romanticism, The Doors, Nietzsche, visual culture, music industry
Zásady pro vypracování
Cílem práce je
1) vysvětlit hlavní kulturní a literární vlivy na tvorbu Jamese Douglase Morrisona
2) hledat ústřední myšlenky jeho poezie, které překonaly svou dobu
3) srovnat mýtus a skutečnost této osobnosti s důrazem na opomíjenou roli Morrisona jako básníka s cílem poukázat na to, že Jim Morrison nebyl pouhým bohémem a rockovou legendou, ale především komplexním autorem zapojeným do filozofie a problémů svého času.
Metody: literární analýza jeho básnické tvorby na pozadí filozofických a sociálních trendů 60. a 70. let za použití psychoanalýzy, strukturalistických a poststrukturalistických postupů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je
1) vysvětlit hlavní kulturní a literární vlivy na tvorbu Jamese Douglase Morrisona
2) hledat ústřední myšlenky jeho poezie, které překonaly svou dobu
3) srovnat mýtus a skutečnost této osobnosti s důrazem na opomíjenou roli Morrisona jako básníka s cílem poukázat na to, že Jim Morrison nebyl pouhým bohémem a rockovou legendou, ale především komplexním autorem zapojeným do filozofie a problémů svého času.
Metody: literární analýza jeho básnické tvorby na pozadí filozofických a sociálních trendů 60. a 70. let za použití psychoanalýzy, strukturalistických a poststrukturalistických postupů.
Seznam doporučené literatury
Gay, Peter, ed. The Freud Reader. New York: W. W. Norton, 1995.
Hawkes, Terence. Structuralism and Semiotics. New York: Routledge, 2003.
Moore, Allan F., ed. Analyzing Popular Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Rivkin, Julie and Michael Ryan eds. Literary Theory: An Anthology. Maiden, MA: Blackwell, 2004.
Shuker, Roy. Understanding Popular Music. New York: Routledge, 2001.
Hopkins, Jerry, and Daniel Sugerman. No One Here Gets Out Alive: The Biography of Jim Morrison. New York: Grand Central Publishing, 2006.
Morrison, Jim. Wilderness: the lost writings of Jim Morrison, Volume 1. New York: Vintage Books, 1989.
Morrison, Jim. The American Night: The Writings of Jim Morrison, Volume 2. New York: Villard books, 1990
Morrison, Jim. The Lords and the New Creatures. New York: Simon and Schuster, 1969.
Fowlie, Wallace. Rimbaud and Jim Morrison: The Rebel as Poet. Duram, NC: Duke University Press Books , 1994.
Lisciandro, Frank. A Feast of Friends. Warner Books, Inc., 1991.
Gitlin, Todd. The sixties: years of hope, days of rage. Bantam Books, 1989.
Lewis, Lisa A. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. London and New York: Routledge, 1992
Curtis, James. Rock Eras: Interpretations of Music and Society 1954-1984. Ohio: Bowling Green University Popular Press, 1987.
John Anderson, STAFF WRITER. 1991. "BEHIND 'THE DOORS' Jim Morrison: The Myth, the Man." Newsday, Mar 01, 66-66. http://search.proquest.com/docview/278338073?accountid=17116.
Butler, Patricia, and Jerry Hopkins(Introduction). Angels Dance and Angels Die: The Tragic Romance of Pamela and Jim Morrison. New York City: Schirmer Trade Books, 2001.
Magistrale, Tony. Wild child: Jim Morrison's poetic journeys. Journal of Popular Culture. 1992, Vol. 26 Issue 3, p133. 12p.
Seznam doporučené literatury
Gay, Peter, ed. The Freud Reader. New York: W. W. Norton, 1995.
Hawkes, Terence. Structuralism and Semiotics. New York: Routledge, 2003.
Moore, Allan F., ed. Analyzing Popular Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Rivkin, Julie and Michael Ryan eds. Literary Theory: An Anthology. Maiden, MA: Blackwell, 2004.
Shuker, Roy. Understanding Popular Music. New York: Routledge, 2001.
Hopkins, Jerry, and Daniel Sugerman. No One Here Gets Out Alive: The Biography of Jim Morrison. New York: Grand Central Publishing, 2006.
Morrison, Jim. Wilderness: the lost writings of Jim Morrison, Volume 1. New York: Vintage Books, 1989.
Morrison, Jim. The American Night: The Writings of Jim Morrison, Volume 2. New York: Villard books, 1990
Morrison, Jim. The Lords and the New Creatures. New York: Simon and Schuster, 1969.
Fowlie, Wallace. Rimbaud and Jim Morrison: The Rebel as Poet. Duram, NC: Duke University Press Books , 1994.
Lisciandro, Frank. A Feast of Friends. Warner Books, Inc., 1991.
Gitlin, Todd. The sixties: years of hope, days of rage. Bantam Books, 1989.
Lewis, Lisa A. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. London and New York: Routledge, 1992
Curtis, James. Rock Eras: Interpretations of Music and Society 1954-1984. Ohio: Bowling Green University Popular Press, 1987.
John Anderson, STAFF WRITER. 1991. "BEHIND 'THE DOORS' Jim Morrison: The Myth, the Man." Newsday, Mar 01, 66-66. http://search.proquest.com/docview/278338073?accountid=17116.
Butler, Patricia, and Jerry Hopkins(Introduction). Angels Dance and Angels Die: The Tragic Romance of Pamela and Jim Morrison. New York City: Schirmer Trade Books, 2001.
Magistrale, Tony. Wild child: Jim Morrison's poetic journeys. Journal of Popular Culture. 1992, Vol. 26 Issue 3, p133. 12p.