Diplomová práce se zabývá rozvojem prostorové představivosti žáků pátých tříd základní školy prostřednictvím her. Cílem diplomové práce je zjistit, jakou úroveň prostorové představivosti tito žáci mají a pomocí cíleného působení na některé z nich se pokusit ji rozvinout, dále zjistit jaký vztah mají tito žáci k matematice a geometrii. Práci tvoří tři stěžejní části. Jedná se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisuje a objasňuje základní pojmosloví z oblasti prostorové představivosti. Dále o část praktickou, která obsahuje autorkou vytvořený soubor úloh, jimiž byla prostorová představivost žáků rozvíjena. Třetí částí, výzkumnou, je vlastní šetření, které se prostřednictvím metod testu a dotazníku zaměřuje na zjišťování úrovně prostorové představivosti žáků pátých tříd před a po cíleném působení, a na zjištění jejich vztahu k matematice a geometrii.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of geometrical imagination of the fifth grade students of the grammar school through games. The goal we want to achieve is to find out the level of students' geometrical imagination and through aimed activities to develop them and finally, to find out what is their relationship to mathematics and geometry like. This work is divided into three parts. The theoretical part deals with description and clarifies the basic key terms from the geometrical imagination. The practical part contains several exercises made up by the author of this work, which are supposed to develop student's geometrical imagination. In the third part, the research, we try to answer the questions of this work by means of tests and questionnaires implied before and after the aimed activities in order to describe the level of students' geometrical imagination and their relationship to mathematics and geometry.
Klíčová slova
stereometrie, rozvoj prostorové představivosti, vztah k matematice a geometrii, soubor úloh
Klíčová slova v angličtině
stereometry, development of geometrical imagination, relationship to mathematics and geometry, set of aimed exercises
Rozsah průvodní práce
98 s. (125 676 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem prostorové představivosti žáků pátých tříd základní školy prostřednictvím her. Cílem diplomové práce je zjistit, jakou úroveň prostorové představivosti tito žáci mají a pomocí cíleného působení na některé z nich se pokusit ji rozvinout, dále zjistit jaký vztah mají tito žáci k matematice a geometrii. Práci tvoří tři stěžejní části. Jedná se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisuje a objasňuje základní pojmosloví z oblasti prostorové představivosti. Dále o část praktickou, která obsahuje autorkou vytvořený soubor úloh, jimiž byla prostorová představivost žáků rozvíjena. Třetí částí, výzkumnou, je vlastní šetření, které se prostřednictvím metod testu a dotazníku zaměřuje na zjišťování úrovně prostorové představivosti žáků pátých tříd před a po cíleném působení, a na zjištění jejich vztahu k matematice a geometrii.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of geometrical imagination of the fifth grade students of the grammar school through games. The goal we want to achieve is to find out the level of students' geometrical imagination and through aimed activities to develop them and finally, to find out what is their relationship to mathematics and geometry like. This work is divided into three parts. The theoretical part deals with description and clarifies the basic key terms from the geometrical imagination. The practical part contains several exercises made up by the author of this work, which are supposed to develop student's geometrical imagination. In the third part, the research, we try to answer the questions of this work by means of tests and questionnaires implied before and after the aimed activities in order to describe the level of students' geometrical imagination and their relationship to mathematics and geometry.
Klíčová slova
stereometrie, rozvoj prostorové představivosti, vztah k matematice a geometrii, soubor úloh
Klíčová slova v angličtině
stereometry, development of geometrical imagination, relationship to mathematics and geometry, set of aimed exercises
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit úlohy a aktivity, které by napomáhaly rozvíjení úrovně geometrické představivosti, zejména prostorové, u žáků 5. tříd ZŠ.
Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků ke geometrii.
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit úlohy a aktivity, které by napomáhaly rozvíjení úrovně geometrické představivosti, zejména prostorové, u žáků 5. tříd ZŠ.
Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků ke geometrii.
Seznam doporučené literatury
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál 1999
KUŘINA, F.: 10 pohledů na geometrii. Praha, AVČR 1996
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004
PERNÝ, J.: Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti, Liberec, Technická univerzita v Liberci 2004
PULPÁN, Z., KUŘINA, F., KEBZA, O.: O představivosti a její roli v matematice, Praha, Akademia 1992
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ
Seznam doporučené literatury
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál 1999
KUŘINA, F.: 10 pohledů na geometrii. Praha, AVČR 1996
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004
PERNÝ, J.: Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti, Liberec, Technická univerzita v Liberci 2004
PULPÁN, Z., KUŘINA, F., KEBZA, O.: O představivosti a její roli v matematice, Praha, Akademia 1992
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ