Diplomová práce analyzovala a kriticky reflektovala politickou, sociální a vzdělávací situaci v edukačním procesu romského etnika. Podrobněji se zabývala problematikou a prevencí rizikových jevů v edukačním procesu. Diplomová práce byla vedena formou případové studie vybrané příspěvkové organizace. Vycházela ze současných poznatků a studií v oblasti vzdělávání romských žáků. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretická, která pomocí odborných publikací popisovala a objasňovala základní současný edukační systém České republiky, přičemž důraz byl kladem hlavně na oblast prevence rizikových jevů a na vybrané druhy rizikového chování ve školním prostředí. Empirická část zjišťovala za pomoci kvalitativní metodologie polostrukturovaného rozhovoru a analýzy spisové dokumentace rizikové jevy romských žáků ve vzdělávacím procesu, možné konkrétní metody a postupy řešení. Výzkumné šetření bylo doplněno dotazníkovým šetřením o poznatky žáků 2. stupňů k problematice preventivních programů zaměřených na rizikové jevy. Za největší přínos práce vzhledem k řešené otázce rizikového chování žáků by bylo možné považovat, že výsledky šetření budou zveřejněny a poskytnuty organizaci a dále využity v běžné pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The present thesis provides an analysis and a critical reflection of the political, social and schooling situation in the education process of the Roma ethnics. In deeper detail, it studies the problem area and prevention of risk phenomena in the education process. The thesis took the form of a case study in an allowance organization and started from up-to-date knowledge and studies focused on the education of Roma pupils. The thesis consists of two principal parts: The theoretical part used expert publications to describe and clarify the current primary education system of the Czech Republic, mainly emphasizing on the prevention of risk phenomena and selected types of risk behaviour in school environment. The empirical part used the qualitative methodology of semi-structured interview and written document analysis to identify risk phenomena in Roma pupils in the education process, possible specific methods and solution procedures. The research survey was supplemented by a questionnaire survey revealing the knowledge of secondary school pupils about preventative programs focused on risk phenomena. With regards to the problem area of risk behaviour in pupils, the greatest benefit of the present thesis might be considered the fact that the results of survey will be published and provided to the involved organization and further applied in common pedagogical practice.
Klíčová slova
poradenský systém, preventivní program, rizikové chování, rizikové jevy, vzdělávání Rómů.
Klíčová slova v angličtině
consultancy system, preventative program, risk behaviour, risk phenomena, Roma education
Rozsah průvodní práce
113 s. (162 813 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce analyzovala a kriticky reflektovala politickou, sociální a vzdělávací situaci v edukačním procesu romského etnika. Podrobněji se zabývala problematikou a prevencí rizikových jevů v edukačním procesu. Diplomová práce byla vedena formou případové studie vybrané příspěvkové organizace. Vycházela ze současných poznatků a studií v oblasti vzdělávání romských žáků. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretická, která pomocí odborných publikací popisovala a objasňovala základní současný edukační systém České republiky, přičemž důraz byl kladem hlavně na oblast prevence rizikových jevů a na vybrané druhy rizikového chování ve školním prostředí. Empirická část zjišťovala za pomoci kvalitativní metodologie polostrukturovaného rozhovoru a analýzy spisové dokumentace rizikové jevy romských žáků ve vzdělávacím procesu, možné konkrétní metody a postupy řešení. Výzkumné šetření bylo doplněno dotazníkovým šetřením o poznatky žáků 2. stupňů k problematice preventivních programů zaměřených na rizikové jevy. Za největší přínos práce vzhledem k řešené otázce rizikového chování žáků by bylo možné považovat, že výsledky šetření budou zveřejněny a poskytnuty organizaci a dále využity v běžné pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The present thesis provides an analysis and a critical reflection of the political, social and schooling situation in the education process of the Roma ethnics. In deeper detail, it studies the problem area and prevention of risk phenomena in the education process. The thesis took the form of a case study in an allowance organization and started from up-to-date knowledge and studies focused on the education of Roma pupils. The thesis consists of two principal parts: The theoretical part used expert publications to describe and clarify the current primary education system of the Czech Republic, mainly emphasizing on the prevention of risk phenomena and selected types of risk behaviour in school environment. The empirical part used the qualitative methodology of semi-structured interview and written document analysis to identify risk phenomena in Roma pupils in the education process, possible specific methods and solution procedures. The research survey was supplemented by a questionnaire survey revealing the knowledge of secondary school pupils about preventative programs focused on risk phenomena. With regards to the problem area of risk behaviour in pupils, the greatest benefit of the present thesis might be considered the fact that the results of survey will be published and provided to the involved organization and further applied in common pedagogical practice.
Klíčová slova
poradenský systém, preventivní program, rizikové chování, rizikové jevy, vzdělávání Rómů.
Klíčová slova v angličtině
consultancy system, preventative program, risk behaviour, risk phenomena, Roma education
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat současný stav rizikových jevů ve vzdělávání romských žáků a
způsoby jejich řešení ve vybrané lokalitě.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza spisové dokumentace, rozhovor, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat současný stav rizikových jevů ve vzdělávání romských žáků a
způsoby jejich řešení ve vybrané lokalitě.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza spisové dokumentace, rozhovor, dotazník.
Seznam doporučené literatury
ĎURIČEKOVÁ, M., GÁBOROVÁ, Ľ., 1991. Psychologické problémy súčasnej školy: pedagogická a sociálna psychologia. 1. vyd. Košice: Univerita Pavla Jozefa Šafárika. ISBN 80-7097-134-7.
GULOVÁ, L., ČECH, T. (ed.), 2001. Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido. ISBN 80-7315-011-5.
NAVRÁTIL, P., a kol., 2003. Romové v české společnosti: [jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky]. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
PRÁŠILOVÁ, M., 2006. Tvorba vzdělávacího programu. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-712-7.
PRŮCHA, J., 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7367-503-5.
Seznam doporučené literatury
ĎURIČEKOVÁ, M., GÁBOROVÁ, Ľ., 1991. Psychologické problémy súčasnej školy: pedagogická a sociálna psychologia. 1. vyd. Košice: Univerita Pavla Jozefa Šafárika. ISBN 80-7097-134-7.
GULOVÁ, L., ČECH, T. (ed.), 2001. Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido. ISBN 80-7315-011-5.
NAVRÁTIL, P., a kol., 2003. Romové v české společnosti: [jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky]. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
PRÁŠILOVÁ, M., 2006. Tvorba vzdělávacího programu. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-712-7.
PRŮCHA, J., 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7367-503-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.