Ve své práci se věnuji tématu potřeby školské sociální práce očima žáků. Cílem teoretické části je poskytnou pohled na současný systém školského poradenství a dalších pedagogických poradenských zařízení. V kontextu poradenství se dále budu věnovat vlivům, které ohrožují žáka v období adolescence v rodinném a školním prostředí. V empirické části budu hledat pomocí výzkumu nejčastější problémy žáků, se kterými by chtěli pomoci či poradit od školského sociálního pracovníka a zároveň zformuluji, jaké služby by měl školský sociální pracovník poskytovat žákům základní školy.
Anotace v angličtině
My work deals with the topic of special needs of school social work from the point of view pupil´s. The theoretical part aims to describe present system of school consultancy and other pedagogical advisory institutions. In the context of consultancy, I deal with threatening influences upon adolescent pupil´s in their family and school background. In the empirical part, I inquire into the pupil´s most common problems, which they wish to be addressed by or consulted with the school social worker. I conclude by defining what kind of services should the school social worker be able to provide to pupil´s.
Klíčová slova
Adolescent, pedagogické poradenství, školský sociální pracovník, vlivy ohrožující vývoj, žák.
Klíčová slova v angličtině
Adolescent, school consultancy, school social worker, threatening effects of development, pupil.
Rozsah průvodní práce
52 s. (65 453 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své práci se věnuji tématu potřeby školské sociální práce očima žáků. Cílem teoretické části je poskytnou pohled na současný systém školského poradenství a dalších pedagogických poradenských zařízení. V kontextu poradenství se dále budu věnovat vlivům, které ohrožují žáka v období adolescence v rodinném a školním prostředí. V empirické části budu hledat pomocí výzkumu nejčastější problémy žáků, se kterými by chtěli pomoci či poradit od školského sociálního pracovníka a zároveň zformuluji, jaké služby by měl školský sociální pracovník poskytovat žákům základní školy.
Anotace v angličtině
My work deals with the topic of special needs of school social work from the point of view pupil´s. The theoretical part aims to describe present system of school consultancy and other pedagogical advisory institutions. In the context of consultancy, I deal with threatening influences upon adolescent pupil´s in their family and school background. In the empirical part, I inquire into the pupil´s most common problems, which they wish to be addressed by or consulted with the school social worker. I conclude by defining what kind of services should the school social worker be able to provide to pupil´s.
Klíčová slova
Adolescent, pedagogické poradenství, školský sociální pracovník, vlivy ohrožující vývoj, žák.
Klíčová slova v angličtině
Adolescent, school consultancy, school social worker, threatening effects of development, pupil.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit názory žáků základní školy na důležitost sociálního pracovníka ve škole.
Požadavky:
Studium odborných zdrojů.
Formulace teoretických východisek, včetně vymezení základních pojmů.
Sběr dat.
Interpretace a vyhodnocení dat.
Formulace závěrů.
Navrhovaná opatření
Metody:
Hloubkový rozhovor.
Pozorování.
Obsahová analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit názory žáků základní školy na důležitost sociálního pracovníka ve škole.
Požadavky:
Studium odborných zdrojů.
Formulace teoretických východisek, včetně vymezení základních pojmů.
Sběr dat.
Interpretace a vyhodnocení dat.
Formulace závěrů.
Navrhovaná opatření
Metody:
Hloubkový rozhovor.
Pozorování.
Obsahová analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
MACEK, P., TYRLÍK, M., ŠIRŮČEK, J., 2010. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5107-2.
MICHALČÁKOVÁ, R., 2007. Strachy v období rané adolescence. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal. ISBN 978-80-87029-15-2.
SOBOTKOVÁ, I., 2007. Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-250-8.
VÁVROVÁ, P., 1999. Učitel jako poradce: možnosti pedagogicko-psychologického poradenství pro učitele rodinné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-159-7.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
MACEK, P., TYRLÍK, M., ŠIRŮČEK, J., 2010. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5107-2.
MICHALČÁKOVÁ, R., 2007. Strachy v období rané adolescence. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal. ISBN 978-80-87029-15-2.
SOBOTKOVÁ, I., 2007. Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-250-8.
VÁVROVÁ, P., 1999. Učitel jako poradce: možnosti pedagogicko-psychologického poradenství pro učitele rodinné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-159-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.