Diplomová práce "Sociálně-rizikové jevy ve škole" se zabývá vymezením sociálně-rizikového chování u žáků základní školy a prevencí těchto jevů. Cílem práce je zjistit, jak jsou na tom s prevencí sociálně-rizikových jevů školy v Libereckém kraji a jak se k problému sociálně-rizikového chování staví pedagogové.
Teoretická část je věnována popisu nejčastěji se vyskytujícího rizikového chování na základních školách a vymezením prevence v této oblasti.
Empirická část začíná sekundární analýzou dat, při jejímž zpracování byly použity dokumenty České školní inspekce, statistiky a výsledky analýz diplomových prací. Následně je zpracována formou kvantitativní, a to prostřednictvím dotazníků, které byly rozdány na jedné z libereckých základních škol všem místním učitelům.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Socially Dangerous Phenomena at School" is dealing with definition of social-risky behaviour of primary school students and with prevention of these phenomena. The work aims are to find out how schools in Liberec region do on the prevention of socially dangerous phenomena, and what position educators take within the problem of socially dangerous behaviour.
The theoretical part is devoted to the description of the most frequently occurring risky behaviour at primary schools and to the definition of prevention in this area.
The empirical part is beginning with secondary data analysis during whose processing the documents of Czech School Inspectorate, statistics and analysis of diploma theses results were used. Subsequently, the part is processed by the quantitative form, mainly through questionnaires that were handed out at one of Liberec primary school to all local teachers.
Klíčová slova
sociálně-rizikové jevy, základní vzdělávání, chování žáka, závislost, vandalismus, krádeže, záškoláctví, šikana, základní škola, prevence, pohled pedagoga, Liberecký kraj, sekundární analýza dat, dotazník
Diplomová práce "Sociálně-rizikové jevy ve škole" se zabývá vymezením sociálně-rizikového chování u žáků základní školy a prevencí těchto jevů. Cílem práce je zjistit, jak jsou na tom s prevencí sociálně-rizikových jevů školy v Libereckém kraji a jak se k problému sociálně-rizikového chování staví pedagogové.
Teoretická část je věnována popisu nejčastěji se vyskytujícího rizikového chování na základních školách a vymezením prevence v této oblasti.
Empirická část začíná sekundární analýzou dat, při jejímž zpracování byly použity dokumenty České školní inspekce, statistiky a výsledky analýz diplomových prací. Následně je zpracována formou kvantitativní, a to prostřednictvím dotazníků, které byly rozdány na jedné z libereckých základních škol všem místním učitelům.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Socially Dangerous Phenomena at School" is dealing with definition of social-risky behaviour of primary school students and with prevention of these phenomena. The work aims are to find out how schools in Liberec region do on the prevention of socially dangerous phenomena, and what position educators take within the problem of socially dangerous behaviour.
The theoretical part is devoted to the description of the most frequently occurring risky behaviour at primary schools and to the definition of prevention in this area.
The empirical part is beginning with secondary data analysis during whose processing the documents of Czech School Inspectorate, statistics and analysis of diploma theses results were used. Subsequently, the part is processed by the quantitative form, mainly through questionnaires that were handed out at one of Liberec primary school to all local teachers.
Klíčová slova
sociálně-rizikové jevy, základní vzdělávání, chování žáka, závislost, vandalismus, krádeže, záškoláctví, šikana, základní škola, prevence, pohled pedagoga, Liberecký kraj, sekundární analýza dat, dotazník
Cíl diplomové práce: Analyzovat sociálně-rizikové jevy optikou sociálních pracovníků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza sekundárních dat, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Analyzovat sociálně-rizikové jevy optikou sociálních pracovníků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza sekundárních dat, dotazník.
Seznam doporučené literatury
FETTES, D. L., AARONS, G. A., 2011. Smoking Behavior of US Youths: A Comparison Between Child Welfare System and Community Populations. In: American Journal of Public Health. ISSN 0090-0036.
KLEWIN, G., TILLMANN, K. J., 2012. Beleidigungen; Mobbing; Prügeleien: der erziehungswissenschaftliche Blick auf Schülergewalt. In: Pädagogik. ISSN 0933-422X.
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATĚJČEK, Z., 1994. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, O., aj., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80- 7367-825-8.
NOVÁK, T., CAPPONI, V., 1996. Sám proti agresi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-253-0.
SUCHELOVÁ, M., 2009. Vybrané rizikové chování a společensky nežádoucí jevy u dětí základních škol. České Budějovice. Diplomová práce (Mgr.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. Dostupné z: https://wstag.jcu.cz/portal/prohlizeni/index.jsp
VACEK, P., 2008. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-386-4.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
FETTES, D. L., AARONS, G. A., 2011. Smoking Behavior of US Youths: A Comparison Between Child Welfare System and Community Populations. In: American Journal of Public Health. ISSN 0090-0036.
KLEWIN, G., TILLMANN, K. J., 2012. Beleidigungen; Mobbing; Prügeleien: der erziehungswissenschaftliche Blick auf Schülergewalt. In: Pädagogik. ISSN 0933-422X.
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATĚJČEK, Z., 1994. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, O., aj., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80- 7367-825-8.
NOVÁK, T., CAPPONI, V., 1996. Sám proti agresi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-253-0.
SUCHELOVÁ, M., 2009. Vybrané rizikové chování a společensky nežádoucí jevy u dětí základních škol. České Budějovice. Diplomová práce (Mgr.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. Dostupné z: https://wstag.jcu.cz/portal/prohlizeni/index.jsp
VACEK, P., 2008. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-386-4.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.