Cílem diplomové práce bylo praktické ověření evaluačního materiálu, který rozvíjí čtenářskou gramotnost u žáků 5.ročníků základních škol. Ověřování se uskutečnilo na základní škole v Předměřicích nad Jizerou, v Nové Pace a v Bělé pod Bezdězem. Z výsledků vznikaly úvahy a dílčí diskuze o tom, jakých úrovní žáci dosahovali v jednotlivých rovinách čtenářské gramotnosti a kde mohly být příčiny toho, proč se žákům nedařilo. Součástí evaluace jsou také návrhy změn ve vytvořených evaluačních materiálech.
Annotation in English
The aim of this thesis was to verify the practical evaluation of material that develops literacy among pupils in the 5th grade elementary school. Verification took place at a primary school in Předměřice nad Jizerou in Nová Paka and in Bělá pod Bezdězem. The results formed a sub-account of the debate about what level of pupils achieved at the various levels of literacy and where they can be the cause of why pupils failed.
Parts of the evaluation are also proposals for changes in the generated evaluation materials.
Keywords
čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, výzkumy PISA a PIRLS, evaluace, metody rozvoje čtenářské gramotnosti
Keywords in English
reading literacy, literacy levels, PISA and PIRLS, evaluation methods to develop literacy
Length of the covering note
93 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce bylo praktické ověření evaluačního materiálu, který rozvíjí čtenářskou gramotnost u žáků 5.ročníků základních škol. Ověřování se uskutečnilo na základní škole v Předměřicích nad Jizerou, v Nové Pace a v Bělé pod Bezdězem. Z výsledků vznikaly úvahy a dílčí diskuze o tom, jakých úrovní žáci dosahovali v jednotlivých rovinách čtenářské gramotnosti a kde mohly být příčiny toho, proč se žákům nedařilo. Součástí evaluace jsou také návrhy změn ve vytvořených evaluačních materiálech.
Annotation in English
The aim of this thesis was to verify the practical evaluation of material that develops literacy among pupils in the 5th grade elementary school. Verification took place at a primary school in Předměřice nad Jizerou in Nová Paka and in Bělá pod Bezdězem. The results formed a sub-account of the debate about what level of pupils achieved at the various levels of literacy and where they can be the cause of why pupils failed.
Parts of the evaluation are also proposals for changes in the generated evaluation materials.
Keywords
čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, výzkumy PISA a PIRLS, evaluace, metody rozvoje čtenářské gramotnosti
Keywords in English
reading literacy, literacy levels, PISA and PIRLS, evaluation methods to develop literacy
Research Plan
a) Prostudovat odbornou literaturu k tématu a materiály určené k evaluaci
b) Připravit a realizovat schůzku s učiteli sledovaných tříd (min. 5), formulovat zásady pro práci s materiály, vytvořit časový harmonogram práce
c) Na základě praktického ověření materiálu vyhodnotit výsledky práce žáků dle evaluačních škál projektu
d) Realizovat a vyhodnotit zpětné vazby od učitelů
e) Vyhodnotit výsledky individuálního pozorování vybraných žáků
f) Formulovat závěry práce (celkový přínos materiálů, časová náročnost, organizace práce, možnosti zařazení do vyučování aj.)
Research Plan
a) Prostudovat odbornou literaturu k tématu a materiály určené k evaluaci
b) Připravit a realizovat schůzku s učiteli sledovaných tříd (min. 5), formulovat zásady pro práci s materiály, vytvořit časový harmonogram práce
c) Na základě praktického ověření materiálu vyhodnotit výsledky práce žáků dle evaluačních škál projektu
d) Realizovat a vyhodnotit zpětné vazby od učitelů
e) Vyhodnotit výsledky individuálního pozorování vybraných žáků
f) Formulovat závěry práce (celkový přínos materiálů, časová náročnost, organizace práce, možnosti zařazení do vyučování aj.)
Recommended resources
1. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. 2010. Praha: ČŠI. [online]. [vid. 07. 09. 2012]. Available at: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>.
2. Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. 2011. Praha: NÚV. 67 s. ISBN:978-80-87000-99-1. [online]. [vid. 27. 06. 2013]. Available at: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Gramotnosti-ve-vzdelavani11.pdf.
3. GAVORA, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. HELUS, Zdeněk. 2012. Reflexe nad problémy gramotnosti. Pedagogika. Vol. LXII, no. 1?2. s. 205?210. ISSN 0031-3815.
5. KUCHARSKÁ, Anna ? WILDOVÁ, Radka at al. 2012. Koncepce hodnocení čtenářské gramotnosti u žáků 1.?5. ročníků ZŠ. Praha: PedF UK. [online]. [vid. 06. 12. 2012]. Available at: <http://www.cteme.eu/?link=41>.
6. POTUŽNÍKOVÁ, Eva. 2010. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: ÚIV (zkrácený a upravený překlad PIRLS 2011 Assessment Framework by Ina V. S. Mullis at al. Boston College 2009). 101 s. ISBN 978-80-211-0607-9.
7. PROCHÁZKOVÁ, I. 2006. Čtenářská gramotnost a výukové aktivity v českých školách. [online]. [vid. 27. 06. 2013]. Available at: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/449/ctenarska-gramotnost-a-vyukove-aktivity-v-ceskych-skolach.html/>.
8. PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
Recommended resources
1. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. 2010. Praha: ČŠI. [online]. [vid. 07. 09. 2012]. Available at: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>.
2. Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. 2011. Praha: NÚV. 67 s. ISBN:978-80-87000-99-1. [online]. [vid. 27. 06. 2013]. Available at: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Gramotnosti-ve-vzdelavani11.pdf.
3. GAVORA, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. HELUS, Zdeněk. 2012. Reflexe nad problémy gramotnosti. Pedagogika. Vol. LXII, no. 1?2. s. 205?210. ISSN 0031-3815.
5. KUCHARSKÁ, Anna ? WILDOVÁ, Radka at al. 2012. Koncepce hodnocení čtenářské gramotnosti u žáků 1.?5. ročníků ZŠ. Praha: PedF UK. [online]. [vid. 06. 12. 2012]. Available at: <http://www.cteme.eu/?link=41>.
6. POTUŽNÍKOVÁ, Eva. 2010. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: ÚIV (zkrácený a upravený překlad PIRLS 2011 Assessment Framework by Ina V. S. Mullis at al. Boston College 2009). 101 s. ISBN 978-80-211-0607-9.
7. PROCHÁZKOVÁ, I. 2006. Čtenářská gramotnost a výukové aktivity v českých školách. [online]. [vid. 27. 06. 2013]. Available at: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/449/ctenarska-gramotnost-a-vyukove-aktivity-v-ceskych-skolach.html/>.
8. PRŮCHA, Jan (ed). 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.