Bakalářská práce se zabývá tématem multikulturní výchovy na 1. stupni zá-kladní školy. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit a popsat koncept vzdělávacího programu, který představí vybrané základní pojmy multikulturní výchovy a zpro-středkuje žákům jejich pochopení. Dílčími cíli práce bylo vytvořený koncept rea-lizovat na prvním stupni vybrané základní školy a posléze vyhodnotit. Práce byla realizována ve spolupráci se Základní školou Třešť, za jejíž vstřícnost chci velice poděkovat.
Bakalářská práce se dělí na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teo-retická část se zabývá základními znalostmi a postoji, potřebnými pro přípravu a vytvoření konceptu. Uvádí do základních pojmů multikulturní výchovy a hledá teoretické souvislosti využití multikulturní výchovy ve školním vzdělávání. V praktické části je popsán vlastní koncept, vytvořený podle třífázového modelu učení, proces jeho realizace a posléze vyhodnocení, které proběhlo formou dotazníkového šetření se 120 žáky, kteří se realizace zúčastnili.
Příloha obsahuje dotazníkový formulář.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the topic of multicultural education at primary schools. Its aim was to plan a lesson based on principles of multicultural education, to carry it out and evaluace its impact. The author collaborated with the Basic school in Třešť whose openess she highly appreciates.
The thesis consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part summed up knowledge and values that the author finds necessary for planning and carrying out such lesson. Further, it introduces the main concepts of multiculturality in school education and shows some theoretical aspects of multiculturality in modern societies. The practical part describes the lesson itself, based on the constructivist model, depicts its realization and evaluation in form of the participants questionnaire.
The appendix contains a questionnaire form.
Klíčová slova
multikulturní výchova - etnika - národ - kultura - národnostní menšiny - model konstruktivistické výuky - vyhodnocení
Bakalářská práce se zabývá tématem multikulturní výchovy na 1. stupni zá-kladní školy. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit a popsat koncept vzdělávacího programu, který představí vybrané základní pojmy multikulturní výchovy a zpro-středkuje žákům jejich pochopení. Dílčími cíli práce bylo vytvořený koncept rea-lizovat na prvním stupni vybrané základní školy a posléze vyhodnotit. Práce byla realizována ve spolupráci se Základní školou Třešť, za jejíž vstřícnost chci velice poděkovat.
Bakalářská práce se dělí na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teo-retická část se zabývá základními znalostmi a postoji, potřebnými pro přípravu a vytvoření konceptu. Uvádí do základních pojmů multikulturní výchovy a hledá teoretické souvislosti využití multikulturní výchovy ve školním vzdělávání. V praktické části je popsán vlastní koncept, vytvořený podle třífázového modelu učení, proces jeho realizace a posléze vyhodnocení, které proběhlo formou dotazníkového šetření se 120 žáky, kteří se realizace zúčastnili.
Příloha obsahuje dotazníkový formulář.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the topic of multicultural education at primary schools. Its aim was to plan a lesson based on principles of multicultural education, to carry it out and evaluace its impact. The author collaborated with the Basic school in Třešť whose openess she highly appreciates.
The thesis consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part summed up knowledge and values that the author finds necessary for planning and carrying out such lesson. Further, it introduces the main concepts of multiculturality in school education and shows some theoretical aspects of multiculturality in modern societies. The practical part describes the lesson itself, based on the constructivist model, depicts its realization and evaluation in form of the participants questionnaire.
The appendix contains a questionnaire form.
Klíčová slova
multikulturní výchova - etnika - národ - kultura - národnostní menšiny - model konstruktivistické výuky - vyhodnocení
Cíl:
Vytvořit koncept multikulturní aktivity pro žáky prvního stupně.
Požadavky:
Multikulturní aktivity budou realizovány nejméně dvakrát po dvou vyučovacích hodinách.
Vyhodnotit multikulturní aktivity pomocí dotazníku.
Na závěr vyhodnotit porozumění žáků pojmu multikulturní výchova.
Metody:
Dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit koncept multikulturní aktivity pro žáky prvního stupně.
Požadavky:
Multikulturní aktivity budou realizovány nejméně dvakrát po dvou vyučovacích hodinách.
Vyhodnotit multikulturní aktivity pomocí dotazníku.
Na závěr vyhodnotit porozumění žáků pojmu multikulturní výchova.
Metody:
Dotazník
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, J. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno : Paido 2012 ISBN 978 -80-7315 - 224-6
PRŮCHA, J., Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
PRŮCHA, J., Multikulturní výchova, problémy spojené s její realizací. 2004,
www.rvp.cz
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ J.: Pedagogický slovník. Praha:
Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
ŠATAVA, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě: encyklopedická příručka. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 1994. 385 s. ISBN 80-7116-375-9.
ŠIŠKOVÁ, T., Výchova k toleranci a proti rasismu. Sborník. Praha: Portál,
1998. IBSN 80-7179-285-8.
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, J. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno : Paido 2012 ISBN 978 -80-7315 - 224-6
PRŮCHA, J., Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
PRŮCHA, J., Multikulturní výchova, problémy spojené s její realizací. 2004,
www.rvp.cz
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ J.: Pedagogický slovník. Praha:
Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
ŠATAVA, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě: encyklopedická příručka. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 1994. 385 s. ISBN 80-7116-375-9.
ŠIŠKOVÁ, T., Výchova k toleranci a proti rasismu. Sborník. Praha: Portál,
1998. IBSN 80-7179-285-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.