Studie v historickém kontextu analyzuje umělecké a společenské působení zpěvačky Marty Kubišové v letech 1968-1989. V druhé polovině šedesátých let zaujala pozici první československé superzpěvačky, která se písní Modlitba pro Martu stala symbolem Pražského jara. Pro podporu vyjadřovanou politickému vedení Alexandra Dubčeka byla na začátku tzv. normalizace skandalizována falešnou pornoaférou a perzekvována zákazem umělecké činnosti. Podpisem
Charty 77 vstoupila do hnutí na obranu lidských práv v Československu. K jeho podpoře vyzvala všechny umělce světa. V pozici mluvčí Charty 77 navázala kontakt s disentem dalších socialistických zemí. Umělecký návrat Marty Kubišové provázel tzv. sametovou revoluci roku 1989 v Československu.
Anotace v angličtině
In a historical context, the study analyzes the artistic and social work of the singer Marta Kubišová in the years 1968-1989. In the second half of the 1960s, she took the position of the first Czechoslovak super singer, who became a symbol of the Prague Spring with the song Modlitba pro Martu. For the support expressed to the political leadership of Alexander Dubček, at the beginning of the so-called normalization, she was scandalized by false pornography and persecuted by the ban on artistic activity. By signing Charter 77, she joined the movement for the defense of human rights in Czechoslovakia. She called on all artists of the world to support it. As a spokesperson for
Charter 77, she established contact with the dissent of other socialist countries. The artistic return of Marta Kubišová accompanied the so-called Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia.
Klíčová slova
Marta Kubišová, Golden kids, Alexandr Dubček, Modlitba pro Martu, Zlatý slavík, populární hudba, Pražské jaro, Charta 77
Klíčová slova v angličtině
Marta Kubišová, Golden kids, Alexandr Dubček, Prayer for Marta, Golden Nightingale, popular music, Prague Spring, Charter 77
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Studie v historickém kontextu analyzuje umělecké a společenské působení zpěvačky Marty Kubišové v letech 1968-1989. V druhé polovině šedesátých let zaujala pozici první československé superzpěvačky, která se písní Modlitba pro Martu stala symbolem Pražského jara. Pro podporu vyjadřovanou politickému vedení Alexandra Dubčeka byla na začátku tzv. normalizace skandalizována falešnou pornoaférou a perzekvována zákazem umělecké činnosti. Podpisem
Charty 77 vstoupila do hnutí na obranu lidských práv v Československu. K jeho podpoře vyzvala všechny umělce světa. V pozici mluvčí Charty 77 navázala kontakt s disentem dalších socialistických zemí. Umělecký návrat Marty Kubišové provázel tzv. sametovou revoluci roku 1989 v Československu.
Anotace v angličtině
In a historical context, the study analyzes the artistic and social work of the singer Marta Kubišová in the years 1968-1989. In the second half of the 1960s, she took the position of the first Czechoslovak super singer, who became a symbol of the Prague Spring with the song Modlitba pro Martu. For the support expressed to the political leadership of Alexander Dubček, at the beginning of the so-called normalization, she was scandalized by false pornography and persecuted by the ban on artistic activity. By signing Charter 77, she joined the movement for the defense of human rights in Czechoslovakia. She called on all artists of the world to support it. As a spokesperson for
Charter 77, she established contact with the dissent of other socialist countries. The artistic return of Marta Kubišová accompanied the so-called Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia.
Klíčová slova
Marta Kubišová, Golden kids, Alexandr Dubček, Modlitba pro Martu, Zlatý slavík, populární hudba, Pražské jaro, Charta 77
Klíčová slova v angličtině
Marta Kubišová, Golden kids, Alexandr Dubček, Prayer for Marta, Golden Nightingale, popular music, Prague Spring, Charter 77
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl především popis společenského a profesního postavení zpěvačky Marty Kubišové v domácím a mezinárodním kontextu v období Pražského jara 1968 a následné normalizace do konce roku 1989. Bude přitom hodnocena míra angažovanosti zpěvačky ve společenském dění konce šedesátých let a její následná neoficiální umělecká a politická činnost spojená s Chartou 77. Pozornost bude věnována zejména kauzám střelby na zpěvačku z března 1969 a rozšíření údajných porno aktů Kubišové na přelomu let 1969 a 1970, u nichž lze vysledovat zřejmé politické konotace, přičemž druhá jmenovaná zapříčinila i pozastavení uměleckého působení jmenované. Z činnosti Kubišové v sedmdesátých a osmdesátých letech je klíčové zejména období po podpisu Základního prohlášení Charty 77, v níž následně vykonávala činnost mluvčí. Chronologicky práce zachytí i první veřejná vystoupení Marty Kubišové na konci osmdesátých let až k listopadové revoluci roku 1989, v jejímž rámci došlo k plné rehabilitaci zakázané zpěvačky.
Vedle existující literatury bude práce vycházet z archivních pramenů, především z materiálů uložených v Archivu bezpečnostních složek. Dosud neuspořádaný archiv někdejšího fanclubu Marty Kubišové bude využit zejména pro dokumentaci kontaktu zpěvačky s posluchači i v době zákazu oficiální činnosti. Opomenuty nebudou ani dobová periodika a rozhovory s pamětníky, případně jejich osobní archivy.
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl především popis společenského a profesního postavení zpěvačky Marty Kubišové v domácím a mezinárodním kontextu v období Pražského jara 1968 a následné normalizace do konce roku 1989. Bude přitom hodnocena míra angažovanosti zpěvačky ve společenském dění konce šedesátých let a její následná neoficiální umělecká a politická činnost spojená s Chartou 77. Pozornost bude věnována zejména kauzám střelby na zpěvačku z března 1969 a rozšíření údajných porno aktů Kubišové na přelomu let 1969 a 1970, u nichž lze vysledovat zřejmé politické konotace, přičemž druhá jmenovaná zapříčinila i pozastavení uměleckého působení jmenované. Z činnosti Kubišové v sedmdesátých a osmdesátých letech je klíčové zejména období po podpisu Základního prohlášení Charty 77, v níž následně vykonávala činnost mluvčí. Chronologicky práce zachytí i první veřejná vystoupení Marty Kubišové na konci osmdesátých let až k listopadové revoluci roku 1989, v jejímž rámci došlo k plné rehabilitaci zakázané zpěvačky.
Vedle existující literatury bude práce vycházet z archivních pramenů, především z materiálů uložených v Archivu bezpečnostních složek. Dosud neuspořádaný archiv někdejšího fanclubu Marty Kubišové bude využit zejména pro dokumentaci kontaktu zpěvačky s posluchači i v době zákazu oficiální činnosti. Opomenuty nebudou ani dobová periodika a rozhovory s pamětníky, případně jejich osobní archivy.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, P. (ed.), Opozice a odpor proti komunistickému režimu v Československu 1968-1989, Praha 2005, 355 s., ISBN 80-7363-007-9.
CÍSAŘOVSKÁ, B. - PREČAN, V. (eds.), Charta 77: Dokumenty. 1977-1989, Sv. I., Praha 2007, 595 s., ISBN 978-80-7285-085-3.
DOSKOČIL, Z., Duben 1969 Anatomie jednoho mocenského zvratu, Praha 2006, 440 s., ISBN 80-7239-204-2.
KALINOVÁ, L., Konec nadějím a nová očekávání, Praha 2012, 400 s., ISBN 978-80-200-2043-7.
KALINOVÁ, L., Společenské proměny v čase socialistického experimentu: k sociálním dějinám v letech 1945-1969, Praha 2007, 363 s., ISBN 978-80-200-1536-5.
RŮŽIČKA, D., Major Zeman: Zákulisí vzniku televizního seriálu Propaganda nebo krimi?, Praha 2005, 200 s., ISBN 80-7252-118-7.
SZABÓ, I., Bratislavská lýra, Bratislava 2010, 288 s., ISBN 978-80-8114-057-0.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, P. (ed.), Opozice a odpor proti komunistickému režimu v Československu 1968-1989, Praha 2005, 355 s., ISBN 80-7363-007-9.
CÍSAŘOVSKÁ, B. - PREČAN, V. (eds.), Charta 77: Dokumenty. 1977-1989, Sv. I., Praha 2007, 595 s., ISBN 978-80-7285-085-3.
DOSKOČIL, Z., Duben 1969 Anatomie jednoho mocenského zvratu, Praha 2006, 440 s., ISBN 80-7239-204-2.
KALINOVÁ, L., Konec nadějím a nová očekávání, Praha 2012, 400 s., ISBN 978-80-200-2043-7.
KALINOVÁ, L., Společenské proměny v čase socialistického experimentu: k sociálním dějinám v letech 1945-1969, Praha 2007, 363 s., ISBN 978-80-200-1536-5.
RŮŽIČKA, D., Major Zeman: Zákulisí vzniku televizního seriálu Propaganda nebo krimi?, Praha 2005, 200 s., ISBN 80-7252-118-7.
SZABÓ, I., Bratislavská lýra, Bratislava 2010, 288 s., ISBN 978-80-8114-057-0.