Tato práce se věnuje proměnám frazémů publicistického stylu ve dvou zcela
odlišných časových úsecích. Vychází z tištěných novin, konkrétně z deníků Rudé právo a
Právo. První noviny vycházely v období totalitního režimu, druhé v posttotalitní době.
Teoretická část práce představuje publicistický styl, jeho charakteristiku, titulky a
jazykové prostředky, ke kterým patří pro tuto práci stěžejní frazémy. Praktická část
obsahuje excerpované frazémy, které jsou klasifikované do několika skupin podle
funkce. N a tomto základě je provedeno porovnání a závěrečná charakteristika. Dále
nastiňuje dobový kontext a také obsahovou stránku deníků, které byly vybrány na
základě historických událostí. Cílem práce je excerpce frazémů zmíněných periodik a
sledování jejich případných proměn. Metodou práce je kvantitativní výzkum,
deskriptivní metoda a metoda analytické indukce, pomocí nichž jsou rozděleny frazémy
na základě stanovených kritérií. Práce si všímá použitých komponentů, poskytuje
základní obraz o vybraných aspektech zkoumaného problému v daném období.
Anotace v angličtině
This work follows changes of set phrases in two distinctly different time periods.
It draws from printed newspaper, namely Rudé Právo and Právo. The first journal was
published during the totalitarian regime, the second in the post-totalitarian era. The
theoretical part of this work introduces the journalistic style, its characteristics,
headlines and use of language, especially set phrases which is the key component of this
work. The practical part then contains excerpts of set phrases, classified into various
groups according to their function, which are then compared and finally defined. This
work further introduces the context of the time periods and content of these
newspapers based on historical events. The goal of this paper is excerption of set
phrases of given time periods and analysis of possible changes. The methodology of this
work contains quantitative research, descriptive method and method of analytical
induction. Set phrases are then divided by specific criteria through these methods. The
work also studies the use of language linked to the influence of the time period, social
climate and politics.
Klíčová slova
Publicistický styl, frazeologie, Právo, Rudé právo, sportovní zpravodajství, politické
zpravodajství, denní tisk
Klíčová slova v angličtině
Journalistic style, phraseology, set phrase, sport journalism, political jouralism, Rudé
právo, Právo, newspaper
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se věnuje proměnám frazémů publicistického stylu ve dvou zcela
odlišných časových úsecích. Vychází z tištěných novin, konkrétně z deníků Rudé právo a
Právo. První noviny vycházely v období totalitního režimu, druhé v posttotalitní době.
Teoretická část práce představuje publicistický styl, jeho charakteristiku, titulky a
jazykové prostředky, ke kterým patří pro tuto práci stěžejní frazémy. Praktická část
obsahuje excerpované frazémy, které jsou klasifikované do několika skupin podle
funkce. N a tomto základě je provedeno porovnání a závěrečná charakteristika. Dále
nastiňuje dobový kontext a také obsahovou stránku deníků, které byly vybrány na
základě historických událostí. Cílem práce je excerpce frazémů zmíněných periodik a
sledování jejich případných proměn. Metodou práce je kvantitativní výzkum,
deskriptivní metoda a metoda analytické indukce, pomocí nichž jsou rozděleny frazémy
na základě stanovených kritérií. Práce si všímá použitých komponentů, poskytuje
základní obraz o vybraných aspektech zkoumaného problému v daném období.
Anotace v angličtině
This work follows changes of set phrases in two distinctly different time periods.
It draws from printed newspaper, namely Rudé Právo and Právo. The first journal was
published during the totalitarian regime, the second in the post-totalitarian era. The
theoretical part of this work introduces the journalistic style, its characteristics,
headlines and use of language, especially set phrases which is the key component of this
work. The practical part then contains excerpts of set phrases, classified into various
groups according to their function, which are then compared and finally defined. This
work further introduces the context of the time periods and content of these
newspapers based on historical events. The goal of this paper is excerption of set
phrases of given time periods and analysis of possible changes. The methodology of this
work contains quantitative research, descriptive method and method of analytical
induction. Set phrases are then divided by specific criteria through these methods. The
work also studies the use of language linked to the influence of the time period, social
climate and politics.
Klíčová slova
Publicistický styl, frazeologie, Právo, Rudé právo, sportovní zpravodajství, politické
zpravodajství, denní tisk
Klíčová slova v angličtině
Journalistic style, phraseology, set phrase, sport journalism, political jouralism, Rudé
právo, Právo, newspaper
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika publicistického stylu na základě odborné literatury
2. Vymezení frazému jako specifické lexikální jednotky.
3. Funkce frazémů v publicistickém stylu.
4. Analýza sportovního a politického zpravodajství z období totality a ze současnosti.
5. Porovnání frazémů z hlediska dobového kontextu.
6. Závěrečná charakteristika proměn frazémů ve vybraných útvarech publicistického stylu.
Požadavky: průběžné konzultace jednotlivých etap zpravování tématu, posouzení textace teoretické části a analýzy excerpovaného materiálu, hodnocení relevance závěrečných zjištění.
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika publicistického stylu na základě odborné literatury
2. Vymezení frazému jako specifické lexikální jednotky.
3. Funkce frazémů v publicistickém stylu.
4. Analýza sportovního a politického zpravodajství z období totality a ze současnosti.
5. Porovnání frazémů z hlediska dobového kontextu.
6. Závěrečná charakteristika proměn frazémů ve vybraných útvarech publicistického stylu.
Požadavky: průběžné konzultace jednotlivých etap zpravování tématu, posouzení textace teoretické části a analýzy excerpovaného materiálu, hodnocení relevance závěrečných zjištění.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0020-8.
ČECHOVÁ, Marie.Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
ČECHOVÁ, Marie. Dynamika frazeologie. In: Naše řeč, roč. 69, 1986, č. s. 178-186.
ČECHOVÁ, Marie et al., 2008. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7106-961-4.
ČERMÁK, František. Idiomatika a frazeologie češtiny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1982.
ČERMÁK, František a Jan HOLUB. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Voznice: Leda, 2016. ISBN 978-80-7335-440-4.
CHLOUPEK, Jan a Marie KRČMOVÁ. Proměny stylových norem dnešní češtiny. In: Damborský, J. (Ed.): Jazykověda. Lingvistika. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity č. 3, 1999, s. 89-100.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty [online]. Praha: Grada, 2011 [cit. 2018-03-18]. ISBN 978-80-247-2979-4. Dostupné z: https://knihy.abz.cz/prodej/stylistika-pro-zurnalisty-1
MINÁŘOVÁ, Eva, Jana TUŠKOVÁ, Ivana KOLÁŘOVÁ a Květoslava KLÍMOVÁ. Čeština v pohybu: Kapitoly ke zkoumání jejích stavu a proměn. Brno: MUNI PRESS, 2015. ISBN 978-80- 210-8090-4.
KOVÁŘOVÁ, Marie. Frazémy a idiomy v knize Bylo nás pět od Karla Poláčka [online]. Praha, 2010 [cit. 2018-04-16]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130043358. Bakalářská práce. Karlova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0020-8.
ČECHOVÁ, Marie.Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
ČECHOVÁ, Marie. Dynamika frazeologie. In: Naše řeč, roč. 69, 1986, č. s. 178-186.
ČECHOVÁ, Marie et al., 2008. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7106-961-4.
ČERMÁK, František. Idiomatika a frazeologie češtiny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1982.
ČERMÁK, František a Jan HOLUB. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Voznice: Leda, 2016. ISBN 978-80-7335-440-4.
CHLOUPEK, Jan a Marie KRČMOVÁ. Proměny stylových norem dnešní češtiny. In: Damborský, J. (Ed.): Jazykověda. Lingvistika. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity č. 3, 1999, s. 89-100.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty [online]. Praha: Grada, 2011 [cit. 2018-03-18]. ISBN 978-80-247-2979-4. Dostupné z: https://knihy.abz.cz/prodej/stylistika-pro-zurnalisty-1
MINÁŘOVÁ, Eva, Jana TUŠKOVÁ, Ivana KOLÁŘOVÁ a Květoslava KLÍMOVÁ. Čeština v pohybu: Kapitoly ke zkoumání jejích stavu a proměn. Brno: MUNI PRESS, 2015. ISBN 978-80- 210-8090-4.
KOVÁŘOVÁ, Marie. Frazémy a idiomy v knize Bylo nás pět od Karla Poláčka [online]. Praha, 2010 [cit. 2018-04-16]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130043358. Bakalářská práce. Karlova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.