Diplomová práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou. Jedná se o nový trend ve vyučování s cílem zefektivnit výuku přírodních věd na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce pojednává o psychologických a pedagogických aspektech konstruktivistické koncepce vyučování, které je pro charakterizaci badatelsky orientované výuky stěžejní.
Praktická část práce obsahuje na základě prostudovaných materiálů tzv. "Návrhy cvičení na badatelsky orientovanou výuku v hodinách zeměpisu pro 2. stupeň základní školy". V těchto materiálech jsou obsaženy výukové aktivity, které se skládají z metodických a pracovních listů. Vybrané úlohy z materiálů byly otestovány během pedagogické praxe na základní škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with inquiry-based teaching. It is a new trend in education with the aim of increasing the efficiency of the teaching of natural sciences at the second stage of primary schools. The theoretical part of the thesis deals with psychological and pedagogical aspects of the constructivist concept of teaching, which is crucial for the characterization of inquiry-based teaching.
The practical part of the thesis contains, based on the studied materials, it was made "Suggestions of exercises for inquiry-based teaching in geographical lessons for the 2nd grade of primary school." These materials contain teaching activities, which consist of methodical sheets and worksheets. Selected exercises from the materials were tested during pedagogical practice at primary school.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, metodika BOV, učení založené na bádání, výuka zeměpisu
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based teaching, BOV methodology, inquiry-based science education, teaching geography at the second stage of primary school
Rozsah průvodní práce
63 s. + 55 s. příloha
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou. Jedná se o nový trend ve vyučování s cílem zefektivnit výuku přírodních věd na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce pojednává o psychologických a pedagogických aspektech konstruktivistické koncepce vyučování, které je pro charakterizaci badatelsky orientované výuky stěžejní.
Praktická část práce obsahuje na základě prostudovaných materiálů tzv. "Návrhy cvičení na badatelsky orientovanou výuku v hodinách zeměpisu pro 2. stupeň základní školy". V těchto materiálech jsou obsaženy výukové aktivity, které se skládají z metodických a pracovních listů. Vybrané úlohy z materiálů byly otestovány během pedagogické praxe na základní škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with inquiry-based teaching. It is a new trend in education with the aim of increasing the efficiency of the teaching of natural sciences at the second stage of primary schools. The theoretical part of the thesis deals with psychological and pedagogical aspects of the constructivist concept of teaching, which is crucial for the characterization of inquiry-based teaching.
The practical part of the thesis contains, based on the studied materials, it was made "Suggestions of exercises for inquiry-based teaching in geographical lessons for the 2nd grade of primary school." These materials contain teaching activities, which consist of methodical sheets and worksheets. Selected exercises from the materials were tested during pedagogical practice at primary school.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, metodika BOV, učení založené na bádání, výuka zeměpisu
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based teaching, BOV methodology, inquiry-based science education, teaching geography at the second stage of primary school
Zásady pro vypracování
Cíle: Zpracovat vhodný tematický blok ze zeměpisu podle metodiky badatelsky orientované výuky, jejíž součástí bude metodika pro učitele i pracovní listy pro žáky. Úprava těchto materiálů podle připomínek učitelů expertů.
Požadavky: Vypracovat rešerši z odborné literatury. Teoreticky zpracovat problematiku badatelsky orientované výuky. Vytvořit 2 metodické listy pro jeden tematický blok podle metodiky BOV. Téma ověřit ve školní praxi.
Metody: Studium odborné literatury a z webových stránek www.rvp.cz, www.badatele.cz. Studium praktických zkušeností učitelů na těchto portálech. Tvůrčí pedagogická činnost: tvorba metodiky pro BOV v tematickém celku. Dotazníkové šetření či rozhovor pro získání expertního posudku.
Zásady pro vypracování
Cíle: Zpracovat vhodný tematický blok ze zeměpisu podle metodiky badatelsky orientované výuky, jejíž součástí bude metodika pro učitele i pracovní listy pro žáky. Úprava těchto materiálů podle připomínek učitelů expertů.
Požadavky: Vypracovat rešerši z odborné literatury. Teoreticky zpracovat problematiku badatelsky orientované výuky. Vytvořit 2 metodické listy pro jeden tematický blok podle metodiky BOV. Téma ověřit ve školní praxi.
Metody: Studium odborné literatury a z webových stránek www.rvp.cz, www.badatele.cz. Studium praktických zkušeností učitelů na těchto portálech. Tvůrčí pedagogická činnost: tvorba metodiky pro BOV v tematickém celku. Dotazníkové šetření či rozhovor pro získání expertního posudku.
Seznam doporučené literatury
[1] ABELL, S. K. (ed).Science teacher education. An international perspective. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publisher, 2000.
[2] ALVARADO, A. E., HERR, P. R.Inquiry-based learning using everyday objects. Thousand Oaks, Calif: Cowrwin Press, 2003.
[3] STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK T., PAPÁČEK M. a kol.Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0
[4] PAPÁČEK, Miroslav, ed.Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-210-6
[5] STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M.Inquiry based teaching and future teachers? atitudes towars it. In: HONEROD HOVIED M. & GRAY P. (Eds.). Inquiry in science Education and Science Teacher Education. Research on teaching and learning though inquiry based approaches in science (teacher) Education. Akademika Publishing, Trondheinm, Norway 2013. ISBN 978-82-519-2933-2
[6] KARVÁNKOVÁ, P., POPJAKOVÁ, D., VANČURA, M., NEDVĚDOVÁ, Š.Inquiry-Based Education of Physical Geography. In: Karvánková, P. et al. (eds.) Current Topics in Czech and Central European Geography Education. Springer, Cham 2016. ISBN 978-3-319-43614-2
[7] ROBERTS, Margaret.Learning through enquiry: making sense of the key stage 3 classroom. Sheffield: Geographical Association, 2003. ISBN 1-84377-103-9
Seznam doporučené literatury
[1] ABELL, S. K. (ed).Science teacher education. An international perspective. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publisher, 2000.
[2] ALVARADO, A. E., HERR, P. R.Inquiry-based learning using everyday objects. Thousand Oaks, Calif: Cowrwin Press, 2003.
[3] STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK T., PAPÁČEK M. a kol.Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0
[4] PAPÁČEK, Miroslav, ed.Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-210-6
[5] STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M.Inquiry based teaching and future teachers? atitudes towars it. In: HONEROD HOVIED M. & GRAY P. (Eds.). Inquiry in science Education and Science Teacher Education. Research on teaching and learning though inquiry based approaches in science (teacher) Education. Akademika Publishing, Trondheinm, Norway 2013. ISBN 978-82-519-2933-2
[6] KARVÁNKOVÁ, P., POPJAKOVÁ, D., VANČURA, M., NEDVĚDOVÁ, Š.Inquiry-Based Education of Physical Geography. In: Karvánková, P. et al. (eds.) Current Topics in Czech and Central European Geography Education. Springer, Cham 2016. ISBN 978-3-319-43614-2
[7] ROBERTS, Margaret.Learning through enquiry: making sense of the key stage 3 classroom. Sheffield: Geographical Association, 2003. ISBN 1-84377-103-9