Bakalářská práce se zabývá prevencí agrese a šikany na druhém stupni ve vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Teoretická část charakterizuje pojem agrese, agresivita a šikana. Následuje vymezení a popis klasifikací šikany, aktérů šikany a důsledků šikany spolu s vysvětlením prevence šikany na základních školách. Praktická část má za cíl zmapovat systém prevence na druhém stupni vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Ke zmapování byl použit dotazník pro pedagogy, ředitele škol a metodiky prevence.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the prevention of aggression and bullying in selected primary schools in the Ústí Region. The theoretical part characterizes the concept of aggression, aggressiveness, and bullying, followed by defining and describing classifications of bullying, bullying actors, and bullying consequences, along with an explanation of bullying prevention in primary schools. The practical part aims to map the prevention system in selected primary schools in the Ústí Region at the lower secondary level. A questionnaire was used to survey teachers, principals, and prevention methodologists for mapping.
Klíčová slova
agrese, agresivita, šikana, oběť, agresor, pedagog, rodič, prevence
Bakalářská práce se zabývá prevencí agrese a šikany na druhém stupni ve vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Teoretická část charakterizuje pojem agrese, agresivita a šikana. Následuje vymezení a popis klasifikací šikany, aktérů šikany a důsledků šikany spolu s vysvětlením prevence šikany na základních školách. Praktická část má za cíl zmapovat systém prevence na druhém stupni vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Ke zmapování byl použit dotazník pro pedagogy, ředitele škol a metodiky prevence.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the prevention of aggression and bullying in selected primary schools in the Ústí Region. The theoretical part characterizes the concept of aggression, aggressiveness, and bullying, followed by defining and describing classifications of bullying, bullying actors, and bullying consequences, along with an explanation of bullying prevention in primary schools. The practical part aims to map the prevention system in selected primary schools in the Ústí Region at the lower secondary level. A questionnaire was used to survey teachers, principals, and prevention methodologists for mapping.
Klíčová slova
agrese, agresivita, šikana, oběť, agresor, pedagog, rodič, prevence
Cíl bakalářské práce: Zmapovat systém prevence šikany a agrese na druhém stupni vybraných škol Ústeckého kraje. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Dotazování, analýza dokumentů. Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat systém prevence šikany a agrese na druhém stupni vybraných škol Ústeckého kraje. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Dotazování, analýza dokumentů. Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
BOURCET, S., GRAVILLON. I., 2006. Šikana ve škole, na ulici, doma: jak bránit své dítě - praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01552-8.
CAKIRPALOGLU, P., ŠMAHAJ, J., CAKIRPALOGLU, S., ZIELINA., M., 2016. Šikana na pracovišti v České republice: teorie, výzkum a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5080-3.
DAŘÍLEK, P., 2013. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3758-3.
KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
BOURCET, S., GRAVILLON. I., 2006. Šikana ve škole, na ulici, doma: jak bránit své dítě - praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01552-8.
CAKIRPALOGLU, P., ŠMAHAJ, J., CAKIRPALOGLU, S., ZIELINA., M., 2016. Šikana na pracovišti v České republice: teorie, výzkum a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5080-3.
DAŘÍLEK, P., 2013. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3758-3.
KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
Přílohy volně vložené
1 dotazník
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.