Ústředním tématem diplomové práce je komunikační pojetí ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Teoretická část se zprvu soustředí na vymezení základních, s tématem úzce spojených vědních disciplín, jakými jsou obecná didaktika, oborová didaktika a předmětová didaktika se zaměřením na didaktiku českého jazyka a literatury. V dalších částech je pozornost věnována rozvoji komunikační kompetence žáků v rámci komunikačního pojetí výuky češtiny. V praktické části předkládáme analýzu hospitovaných hodin na libereckém Gymnáziu F. X. Šaldy a vlastní sadu odučených příprav, jejichž koncipování je opřeno o zásady komunikačního principu.
Anotace v angličtině
The central topic of the diploma thesis is the concept of communication in the teaching of the Czech language and literature in high school. The theoretical part initially focuses on the definition of basic scientific disciplines closely connected with the topic, such as general didactics, disciplinary didactics and subject didactics, and with a focus on the didactics of the Czech language and literature. In the other parts, attention is paid to the development of pupils' communication competence within the framework of the communication concept of teaching the Czech language. In the practical part, we introduce an analysis of classes which were observed at the grammar school Gymnázium F. X. Šaldy in Liberec and my own set of preparations I used during teaching, which were based on the principles of the communication concept.
Klíčová slova
Didaktika, oborová didaktika, didaktika českého jazyka a literatury, kritická místa současné výuky češtiny, komunikační kompetence, komunikační pojetí výuky, komunikační pojetí výuky českého jazyka a literatury, komunikační metoda ve výuce českého a jazyka a literatury, komunikace a jazyk, integrace komunikační a jazykové složky ve výuce češtiny, komunikační pojetí výuky českého jazyka a literatury na střední škole.
Klíčová slova v angličtině
Didactics, disciplinary didactics, didactics of Czech language and literature, critical areas of contemporary Czech language teaching, communication competence, communication concept of teaching, communication concept of teaching Czech language and literature, communication method in teaching Czech language and literature, communication and language, integration of communication and language components in the teaching of the Czech language, communication concept of the teaching of the Czech language and literature in high school.
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem diplomové práce je komunikační pojetí ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Teoretická část se zprvu soustředí na vymezení základních, s tématem úzce spojených vědních disciplín, jakými jsou obecná didaktika, oborová didaktika a předmětová didaktika se zaměřením na didaktiku českého jazyka a literatury. V dalších částech je pozornost věnována rozvoji komunikační kompetence žáků v rámci komunikačního pojetí výuky češtiny. V praktické části předkládáme analýzu hospitovaných hodin na libereckém Gymnáziu F. X. Šaldy a vlastní sadu odučených příprav, jejichž koncipování je opřeno o zásady komunikačního principu.
Anotace v angličtině
The central topic of the diploma thesis is the concept of communication in the teaching of the Czech language and literature in high school. The theoretical part initially focuses on the definition of basic scientific disciplines closely connected with the topic, such as general didactics, disciplinary didactics and subject didactics, and with a focus on the didactics of the Czech language and literature. In the other parts, attention is paid to the development of pupils' communication competence within the framework of the communication concept of teaching the Czech language. In the practical part, we introduce an analysis of classes which were observed at the grammar school Gymnázium F. X. Šaldy in Liberec and my own set of preparations I used during teaching, which were based on the principles of the communication concept.
Klíčová slova
Didaktika, oborová didaktika, didaktika českého jazyka a literatury, kritická místa současné výuky češtiny, komunikační kompetence, komunikační pojetí výuky, komunikační pojetí výuky českého jazyka a literatury, komunikační metoda ve výuce českého a jazyka a literatury, komunikace a jazyk, integrace komunikační a jazykové složky ve výuce češtiny, komunikační pojetí výuky českého jazyka a literatury na střední škole.
Klíčová slova v angličtině
Didactics, disciplinary didactics, didactics of Czech language and literature, critical areas of contemporary Czech language teaching, communication competence, communication concept of teaching, communication concept of teaching Czech language and literature, communication method in teaching Czech language and literature, communication and language, integration of communication and language components in the teaching of the Czech language, communication concept of the teaching of the Czech language and literature in high school.
Zásady pro vypracování
1. Řídit se organizačními a metodickými doporučeními vedoucí práce.
2. Prostudovat základní odbornou literaturu zaměřenou na didaktiku českého jazyka, na didaktiku cizího jazyka, tj. německého a na komunikačně orientovanou výuku jazyků.
3. Charakterizovat obsah a cíle jazykového vzdělávání (český jazyk a další cizí jazyk) na SŠ v příslušných kurikulárních dokumentech s důrazem na komunikačně orientovanou výuku.
4. Porovnat vybrané učebnice českého a německého jazyka pro SŠ z hlediska uplatňování komunikačního principu v jazykovém vzdělávání.
5. Realizovat výzkumnou část práce: uskutečnit hospitace konkrétních hodin ČJL a NJ na vybraných SŠ, provést jejich analýzu a komparaci.
6. Navrhnout sadu vlastních příprav na hodinu českého jazyka na SŠ s důrazem na komunikačně orientovanou výuku jazyka.
7. Aplikovat navržené postupy v praxi výuky českého jazyka na SŠ a provést jejich reflexi.
8. Formulovat závěry a vypracovat text diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Řídit se organizačními a metodickými doporučeními vedoucí práce.
2. Prostudovat základní odbornou literaturu zaměřenou na didaktiku českého jazyka, na didaktiku cizího jazyka, tj. německého a na komunikačně orientovanou výuku jazyků.
3. Charakterizovat obsah a cíle jazykového vzdělávání (český jazyk a další cizí jazyk) na SŠ v příslušných kurikulárních dokumentech s důrazem na komunikačně orientovanou výuku.
4. Porovnat vybrané učebnice českého a německého jazyka pro SŠ z hlediska uplatňování komunikačního principu v jazykovém vzdělávání.
5. Realizovat výzkumnou část práce: uskutečnit hospitace konkrétních hodin ČJL a NJ na vybraných SŠ, provést jejich analýzu a komparaci.
6. Navrhnout sadu vlastních příprav na hodinu českého jazyka na SŠ s důrazem na komunikačně orientovanou výuku jazyka.
7. Aplikovat navržené postupy v praxi výuky českého jazyka na SŠ a provést jejich reflexi.
8. Formulovat závěry a vypracovat text diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
HÖFLEROVÁ, Eva, ed. Jazykové a literární vzdělávání žáků, učitelů a vychovatelů - teorie a současná praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-361-7.
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3512-2.
MALIŠ, Otakar a Milada MARKOVÁ. Ke komunikativnímu principu v jazykové výuce. Sborník. Liberec: Technická univerzita, 1997, 123-132. ISBN 80-7083-252-5.
Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017, 2 svazky (iv, 160; iv, 178 stran). ISBN 978-80-261-0666-1.
SVOBODOVÁ, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000, 191 s. Spisy Ostravské univerzity, sv. 133/2000. ISBN 80-7042-175-4.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-246-0948-7.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 69(5), 214-223. ISSN 0009-0786.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4353-3.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
HÖFLEROVÁ, Eva, ed. Jazykové a literární vzdělávání žáků, učitelů a vychovatelů - teorie a současná praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-361-7.
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3512-2.
MALIŠ, Otakar a Milada MARKOVÁ. Ke komunikativnímu principu v jazykové výuce. Sborník. Liberec: Technická univerzita, 1997, 123-132. ISBN 80-7083-252-5.
Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017, 2 svazky (iv, 160; iv, 178 stran). ISBN 978-80-261-0666-1.
SVOBODOVÁ, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000, 191 s. Spisy Ostravské univerzity, sv. 133/2000. ISBN 80-7042-175-4.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-246-0948-7.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 69(5), 214-223. ISSN 0009-0786.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4353-3.