Informace o kvalifikační práci Využití stálé expozice Oblastní galerie Liberec pro pedagogy druhého stupně ZŠ se zaměřením na moderní umění 20. a 21. století
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dospělých, zejména učitelů dějepisu, v oblasti moderního a současného umění. Zaměřuje se především na zprostředkování výtvarného umění, které umožní jeho lepší pochopení. V teoretické části je popsána galerijní edukace, zprostředkování umění, jeho historie a vzdělávání dospělých. Praktickou část tvoří především pět didaktických pracovních listů z vybraných směrů moderního a současného umění, které jsou výsledkem dotazníkového šetření a jsou rozděleny na informativní a aktivizační část. Součástí pracovních listů je také faktografická část, která je zároveň obsahovým konceptem pro případnou mobilní aplikaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of adults, especially history teachers, in the field of modern and contemporary art. It focuses primarily on the mediation of visual art to enable a better understanding of it. The theoretical part describes gallery education, mediation of art, its history and adult education. The practical part consists mainly of five didactic worksheets from selected trends of modern and contemporary art, which are the result of a questionnaire survey and are divided into informative and activating parts. The worksheets also include a factual part, which is also a content concept for a possible mobile application.
Klíčová slova
Oblastní galerie Liberec, současné umění, moderní umění, vzdělávání dospělých, didaktika, výtvarné umění, pracovní list, zprostředkování výtvarného umění, galerie, galerijní edukace, celoživotní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Regional Gallery Liberec, contemporary art, modern art, adult education, didactics, fine arts, worksheet, mediation of fine arts, gallery, gallery education, lifelong learning
Rozsah průvodní práce
127
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dospělých, zejména učitelů dějepisu, v oblasti moderního a současného umění. Zaměřuje se především na zprostředkování výtvarného umění, které umožní jeho lepší pochopení. V teoretické části je popsána galerijní edukace, zprostředkování umění, jeho historie a vzdělávání dospělých. Praktickou část tvoří především pět didaktických pracovních listů z vybraných směrů moderního a současného umění, které jsou výsledkem dotazníkového šetření a jsou rozděleny na informativní a aktivizační část. Součástí pracovních listů je také faktografická část, která je zároveň obsahovým konceptem pro případnou mobilní aplikaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of adults, especially history teachers, in the field of modern and contemporary art. It focuses primarily on the mediation of visual art to enable a better understanding of it. The theoretical part describes gallery education, mediation of art, its history and adult education. The practical part consists mainly of five didactic worksheets from selected trends of modern and contemporary art, which are the result of a questionnaire survey and are divided into informative and activating parts. The worksheets also include a factual part, which is also a content concept for a possible mobile application.
Klíčová slova
Oblastní galerie Liberec, současné umění, moderní umění, vzdělávání dospělých, didaktika, výtvarné umění, pracovní list, zprostředkování výtvarného umění, galerie, galerijní edukace, celoživotní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Regional Gallery Liberec, contemporary art, modern art, adult education, didactics, fine arts, worksheet, mediation of fine arts, gallery, gallery education, lifelong learning
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit didaktické listy pro stálou expozici Oblastní galerie Liberec, zejména její část prezentující moderní umění 20. a současné umění 21. století. Didaktické listy budou určeny pro učitele na II. stupni a jejich smyslem je přispět k lepšímu pochopení výtvarného umění uvedeného časového vymezení. Vytvořeno bude pět didaktických listů k vybraným okruhům, které vzejdou z dotazníkového průzkumu mezi dospělými a učiteli. Dalším cílem diplomové práce je navrhnout obsahovou koncepci mobilní aplikace, která by mohla v budoucnu být podkladem pro realizaci v rámci stálé expozice moderního umění.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit didaktické listy pro stálou expozici Oblastní galerie Liberec, zejména její část prezentující moderní umění 20. a současné umění 21. století. Didaktické listy budou určeny pro učitele na II. stupni a jejich smyslem je přispět k lepšímu pochopení výtvarného umění uvedeného časového vymezení. Vytvořeno bude pět didaktických listů k vybraným okruhům, které vzejdou z dotazníkového průzkumu mezi dospělými a učiteli. Dalším cílem diplomové práce je navrhnout obsahovou koncepci mobilní aplikace, která by mohla v budoucnu být podkladem pro realizaci v rámci stálé expozice moderního umění.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7
NEŠLEHOVÁ, Mahulena - LAHODA, Vojtěch. Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] 4. [sv.] 2, 1890-1938. Praha: Academia, 1998. ISBN:80-200-0623-0
ROUSOVÁ, Hana. Abstrakce: Čechy mezi centry modernity 1918-1950: nejen o vztazích volného a užitého umění. Praha: Arbor vitae societas; Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015. ISBN:978-80-7467-074-9; 978-80-87989-07-4
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4. Dostupné z: http://old.kvv.upol.cz/PROJEKTY/vv_ve_svete_souc_um/download/muzejni_edukace.pdf
ŠVÁCHA, Rostislav - PLATOVSKÁ, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 5. 1939-1958. Praha: Academia, 2005. ISBN:80-200-1390-3
ŠVÁCHA, Rostislav - PLATOVSKÁ, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 6/1, 2. 1958-2000. Praha: Academia, 2007
VLČEK, Tomáš - DOLANSKÁ, Karolína. České moderní a současné umění 1890-2010. 1. díl. Katalog stálé expozice Sbírky moderního a současného umění a Sbírky umění 19. století. 2. díl. Katalog stálé expozice Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie, 2010. ISBN:978-80-7035-325-7; 978-80-7035-447-6
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7
NEŠLEHOVÁ, Mahulena - LAHODA, Vojtěch. Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] 4. [sv.] 2, 1890-1938. Praha: Academia, 1998. ISBN:80-200-0623-0
ROUSOVÁ, Hana. Abstrakce: Čechy mezi centry modernity 1918-1950: nejen o vztazích volného a užitého umění. Praha: Arbor vitae societas; Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015. ISBN:978-80-7467-074-9; 978-80-87989-07-4
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4. Dostupné z: http://old.kvv.upol.cz/PROJEKTY/vv_ve_svete_souc_um/download/muzejni_edukace.pdf
ŠVÁCHA, Rostislav - PLATOVSKÁ, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 5. 1939-1958. Praha: Academia, 2005. ISBN:80-200-1390-3
ŠVÁCHA, Rostislav - PLATOVSKÁ, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 6/1, 2. 1958-2000. Praha: Academia, 2007
VLČEK, Tomáš - DOLANSKÁ, Karolína. České moderní a současné umění 1890-2010. 1. díl. Katalog stálé expozice Sbírky moderního a současného umění a Sbírky umění 19. století. 2. díl. Katalog stálé expozice Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie, 2010. ISBN:978-80-7035-325-7; 978-80-7035-447-6