Tato bakalářská práce se zabývá tématem poslechu výslovnosti anglického jazyka pro českého rodilého mluvčího, především u dětí v předškolním věku. Konkrétněji se zaměřuje na poslechové rozlišování anglických fonémů v minimálních párech. Teoretická část této práce se zabývá jednotlivými prvky fonetiky a fonologie, podrobněji je popisuje a poté se věnuje výuce výslovnosti. Práce se zaměřuje především na minimální páry a práci s nimi. Tyto páry a jejich rozlišování jsou později testovány s dětmi v mateřské škole a celý proces je popsán v praktické části. Práce dokazuje, že je možné, aby děti v předškolním věku rozlišovaly anglické fonémy v párech "minimal pairs".
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with listening to English pronunciation for Czech native speakers, especially pre-school children. It specialises primarily in the auditory discrimination of English phonemes in minimal pairs. The theoretical part of this thesis deals with individual features of phonetics and phonology, describes them in detail, and then focuses on teaching pronunciation. The work focuses mainly on minimal pairs and working with them. These pairs and their discrimination are later tested with children in kindergarten, and the whole process is described in the practical part. The work proves that pre-school children can distinguish English phonemes in minimal pairs.
English language teaching, phonetics, phonology, minimal pairs, phonemes, pre-school learners, pronunciation, listening, phoneme identification, discrimination
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem poslechu výslovnosti anglického jazyka pro českého rodilého mluvčího, především u dětí v předškolním věku. Konkrétněji se zaměřuje na poslechové rozlišování anglických fonémů v minimálních párech. Teoretická část této práce se zabývá jednotlivými prvky fonetiky a fonologie, podrobněji je popisuje a poté se věnuje výuce výslovnosti. Práce se zaměřuje především na minimální páry a práci s nimi. Tyto páry a jejich rozlišování jsou později testovány s dětmi v mateřské škole a celý proces je popsán v praktické části. Práce dokazuje, že je možné, aby děti v předškolním věku rozlišovaly anglické fonémy v párech "minimal pairs".
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with listening to English pronunciation for Czech native speakers, especially pre-school children. It specialises primarily in the auditory discrimination of English phonemes in minimal pairs. The theoretical part of this thesis deals with individual features of phonetics and phonology, describes them in detail, and then focuses on teaching pronunciation. The work focuses mainly on minimal pairs and working with them. These pairs and their discrimination are later tested with children in kindergarten, and the whole process is described in the practical part. The work proves that pre-school children can distinguish English phonemes in minimal pairs.
English language teaching, phonetics, phonology, minimal pairs, phonemes, pre-school learners, pronunciation, listening, phoneme identification, discrimination
Zásady pro vypracování
Pro nácvik správné výslovnosti je schopnost rozlišit jednotlivé fonémy nezbytným předpokladem. Jak výslovnost, tak rozlišování fonémů jsou dovednosti, které významně ovlivňují vzájemné porozumění. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, do jaké míry jsou děti v mateřské škole schopné anglické fonémy rozlišovat. Dílčí cíle, kterým se práce bude věnovat: 1) identifikovat fonémy, jež působí českým mluvčím angličtiny problémy, 2) vytvořit soubor odpovídajících minimálních párů, 3) připravit patřičný způsob prezentace zvolených fonémů na základě minimálních párů a 4) použít v příslušné mateřské škole. Při zpracování bakalářské práce budou uplatněny zvláště tyto metody: studium odborné literatury, příprava jazykového materiálu, stanovení vhodného způsobu prezentace, kvantitativní analýza a vyhodnocení výsledků.
Zásady pro vypracování
Pro nácvik správné výslovnosti je schopnost rozlišit jednotlivé fonémy nezbytným předpokladem. Jak výslovnost, tak rozlišování fonémů jsou dovednosti, které významně ovlivňují vzájemné porozumění. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, do jaké míry jsou děti v mateřské škole schopné anglické fonémy rozlišovat. Dílčí cíle, kterým se práce bude věnovat: 1) identifikovat fonémy, jež působí českým mluvčím angličtiny problémy, 2) vytvořit soubor odpovídajících minimálních párů, 3) připravit patřičný způsob prezentace zvolených fonémů na základě minimálních párů a 4) použít v příslušné mateřské škole. Při zpracování bakalářské práce budou uplatněny zvláště tyto metody: studium odborné literatury, příprava jazykového materiálu, stanovení vhodného způsobu prezentace, kvantitativní analýza a vyhodnocení výsledků.
Seznam doporučené literatury
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation [online]. Harlow: Longman, 2000 [cit. 2021-02-16]. ISBN 0582429757.
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. Harlow: Longman, 1987. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0582746310.
BAKER, Ann. Ship or Sheep?: An Intermediate Pronunciation Course. Cambridge University Press, 2006. ISBN 052160673X.
BAKER, Ann. Tree or Three?: An elementary pronunciation course. Cambridge University Press, 2006. ISBN 0521685265.
HENNOVÁ, Iva. Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0993-5.
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet GOODWIN. Teaching Pronunciation: A COURSE BOOK AND REFERENCE GUIDE. Klett, 2010. ISBN 3125337070.
Seznam doporučené literatury
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation [online]. Harlow: Longman, 2000 [cit. 2021-02-16]. ISBN 0582429757.
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. Harlow: Longman, 1987. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0582746310.
BAKER, Ann. Ship or Sheep?: An Intermediate Pronunciation Course. Cambridge University Press, 2006. ISBN 052160673X.
BAKER, Ann. Tree or Three?: An elementary pronunciation course. Cambridge University Press, 2006. ISBN 0521685265.
HENNOVÁ, Iva. Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0993-5.
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet GOODWIN. Teaching Pronunciation: A COURSE BOOK AND REFERENCE GUIDE. Klett, 2010. ISBN 3125337070.