Bakalářská práce se zabývá mapováním povědomí studentů zdravotnických oborů o rané péči pro zrakově postižené v České republice. Cílem bylo zjistit, zda studenti zdravotnicky zaměřených oborů znají základní informace o této sociální službě a zda se orientují v této problematice. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti rané péče. Věnuje se nejen rané péči jako takové, ale také klientům. Popisuje základní informace o této službě a o spolupráci s rodinami. Práce dále popisuje jedince se zrakovým postižením, typy očních vad, používané pomůcky a poukazuje i na pohled rodiny s dítětem se zrakovým postižením. Poslední kapitola v této části práce je věnována vzdělávacímu systému v České republice. Empirická část prezentuje výsledky výzkumného šetření, které bylo prováděno formou dotazníků. V závěru práce jsou navržena následná opatření, která by měla pomoci ke zlepšení povědomí o službě rané péče nejen pro studenty zdravotnických oborů, ale i pro širokou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis concerns the mapping of the awareness of students of medical disciplines about early care for the visually impaired in the Czech Republic. the objective was to find out whether students of medical disciplines know basic information about early care and whether they are oriented in this problematic. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part defines the basic concepts in the field of early care. It focuses not only on early care, but also on clients. It describes basic information about this service, cooperation with families. The thesis describes individuals with visual impairment, types of eye defects,the equipment used and also points out the view of the family of a child with visual impairment.The last chapter in this part of the thesis is about the educational system in the Czech Republic. The empirical part presents the results of the research investigation which was conducted in the form of a questionnaire survey. Towards the end of the thesis, follow-up measures are proposed to help improve the awareness of early care not only for students of health care but also for the general public.
Klíčová slova
raná péče, sociální služba, dítě, zrakové postižení, studenti, zdravotnictví, oční vada, výchova, vzdělávání, rodina
Klíčová slova v angličtině
early care, social servise, child, visual impairment, students, healthcare, eye defect, upbringing, education, family
Rozsah průvodní práce
65s.(84 777 znaků)+přílohy 5s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá mapováním povědomí studentů zdravotnických oborů o rané péči pro zrakově postižené v České republice. Cílem bylo zjistit, zda studenti zdravotnicky zaměřených oborů znají základní informace o této sociální službě a zda se orientují v této problematice. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti rané péče. Věnuje se nejen rané péči jako takové, ale také klientům. Popisuje základní informace o této službě a o spolupráci s rodinami. Práce dále popisuje jedince se zrakovým postižením, typy očních vad, používané pomůcky a poukazuje i na pohled rodiny s dítětem se zrakovým postižením. Poslední kapitola v této části práce je věnována vzdělávacímu systému v České republice. Empirická část prezentuje výsledky výzkumného šetření, které bylo prováděno formou dotazníků. V závěru práce jsou navržena následná opatření, která by měla pomoci ke zlepšení povědomí o službě rané péče nejen pro studenty zdravotnických oborů, ale i pro širokou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis concerns the mapping of the awareness of students of medical disciplines about early care for the visually impaired in the Czech Republic. the objective was to find out whether students of medical disciplines know basic information about early care and whether they are oriented in this problematic. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part defines the basic concepts in the field of early care. It focuses not only on early care, but also on clients. It describes basic information about this service, cooperation with families. The thesis describes individuals with visual impairment, types of eye defects,the equipment used and also points out the view of the family of a child with visual impairment.The last chapter in this part of the thesis is about the educational system in the Czech Republic. The empirical part presents the results of the research investigation which was conducted in the form of a questionnaire survey. Towards the end of the thesis, follow-up measures are proposed to help improve the awareness of early care not only for students of health care but also for the general public.
Klíčová slova
raná péče, sociální služba, dítě, zrakové postižení, studenti, zdravotnictví, oční vada, výchova, vzdělávání, rodina
Klíčová slova v angličtině
early care, social servise, child, visual impairment, students, healthcare, eye defect, upbringing, education, family
Zásady pro vypracování
Cíl: zmapovat povědomí studentů studujících zdravotnické obory o organizacích, které poskytují službu rané péče pro rodiny dětí se zrakovým postižením na území České republiky, a poskytnout výsledky dotazníkového průzkumu těmto organizacím.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: zmapovat povědomí studentů studujících zdravotnické obory o organizacích, které poskytují službu rané péče pro rodiny dětí se zrakovým postižením na území České republiky, a poskytnout výsledky dotazníkového průzkumu těmto organizacím.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana, 2010. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-663-6.
HRADILKOVÁ, Terezie, 2018. Praxe a metody rané péče v ČR: průvodce sociálním modelem. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1386-4.
CHVÁTALOVÁ, Helena, 2012. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0054-3.
KOPŘIVA, Pavel, 2008. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
LUDÍKOVÁ, Libuše, 2017. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5270-8.
RÖDEROVÁ, Petra, 2015. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8091-1.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka, 2017. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-054-7.
Seznam doporučené literatury
FITZNEROVÁ, Ivana, 2010. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-663-6.
HRADILKOVÁ, Terezie, 2018. Praxe a metody rané péče v ČR: průvodce sociálním modelem. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1386-4.
CHVÁTALOVÁ, Helena, 2012. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0054-3.
KOPŘIVA, Pavel, 2008. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
LUDÍKOVÁ, Libuše, 2017. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5270-8.
RÖDEROVÁ, Petra, 2015. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8091-1.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka, 2017. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-054-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.