Diplomová práce se na úrovni sond věnuje stavebně-historickému a technickému vývoji železniční trati mezi Pardubicemi a Libercem v době, kdy ji provozovala soukromá společnost Jihoseveroněmecké spojovací dráhy, tj. mezi léty 1854? - 1909. Stavebně-historický vývoj je demonstrován na případech třech drážních areálů - nádraží v Liberci a stanicích v Sychrově a Železném Brodu.
Anotace v angličtině
At the level of probes, the diploma thesis is devoted to the construction-historical and technical development of the railway line between Pardubice and Liberec at the time when it was operated by the private company South North German railway, i.e. between the years 1854-1909. The construction-historical development is demonstrated on the cases of three railways areas - railway station in Liberec and stations in Sychrov and Železný Brod.
railway, Pardubice, Liberec, Železný Brod, Sychrov, South North German railway, steam locomotive, station, railway station, heating plant, dispatch building, tracks
Rozsah průvodní práce
79 s., XLIX
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se na úrovni sond věnuje stavebně-historickému a technickému vývoji železniční trati mezi Pardubicemi a Libercem v době, kdy ji provozovala soukromá společnost Jihoseveroněmecké spojovací dráhy, tj. mezi léty 1854? - 1909. Stavebně-historický vývoj je demonstrován na případech třech drážních areálů - nádraží v Liberci a stanicích v Sychrově a Železném Brodu.
Anotace v angličtině
At the level of probes, the diploma thesis is devoted to the construction-historical and technical development of the railway line between Pardubice and Liberec at the time when it was operated by the private company South North German railway, i.e. between the years 1854-1909. The construction-historical development is demonstrated on the cases of three railways areas - railway station in Liberec and stations in Sychrov and Železný Brod.
railway, Pardubice, Liberec, Železný Brod, Sychrov, South North German railway, steam locomotive, station, railway station, heating plant, dispatch building, tracks
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje historii trati mezi Pardubicemi a Libercem v letech 1854 až 1909, tedy v době od jejího vzniku do zestátnění. Železnici zkoumá zejména z hlediska stavebně historického (typizace budov, konkrétní provedení) a technického vývoje vozového parku v kontextu Rakouského císařství a posléze Rakouska-Uherska. V rámci diplomové práce je proveden i terénní výzkum ve vybraných úsecích trati, který si klade za cíl zmapovat nejstarší drážní budovy dochované do dnešní doby, které přímo souvisejí se vznikem železnice ve vymezeném období.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje historii trati mezi Pardubicemi a Libercem v letech 1854 až 1909, tedy v době od jejího vzniku do zestátnění. Železnici zkoumá zejména z hlediska stavebně historického (typizace budov, konkrétní provedení) a technického vývoje vozového parku v kontextu Rakouského císařství a posléze Rakouska-Uherska. V rámci diplomové práce je proveden i terénní výzkum ve vybraných úsecích trati, který si klade za cíl zmapovat nejstarší drážní budovy dochované do dnešní doby, které přímo souvisejí se vznikem železnice ve vymezeném období.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Státní oblastní archiv v Praze, archivní fond "České dráhy, a.s., 1826-2005"
FÖRSTER, Ludwig, Amédée DEMARTEAU a Anton BENKO. Beschreibende und malerische Darstellung der K. K. österreichischen Staatseisenbahn von Olmütz bis Prag. Wien: Verlag von L. Försters artist. Anstalt, 1845.
KLUTSCHAK,Franz. Auf der Reichenberg-Pardubitzer Bahn ins Gebirge: Ein Büchlein für Touristen. Prag: F. A. Credner, 1860.
Die malerischen Ansichten der k. k. privil. Süd- Norddeutschen Verbingungsbahn von Reichenberg bis Pardubitz, Reichenberg: Heinrich T. Stiepel, [1859?]
Literatura:
BALI, Lóránt – The role of the railway in regional development in Austro-Hungary and in Hungarian-Croatian relations today: Especially with regard to the availability of Rijeka (Fiume). In: Central European Papers Opava: Silesian University in Opava Roč. 2, č. 1 (2014).
BEK, Jindřich. Atlas lokomotiv: Lokomotivy let 1860-1900. Praha: NADAS, 1979.
BEK, Jindřich. Atlas lokomotiv: Lokomotivy let 1900-1918. Praha: NADAS, 1980.
BOLLEREY, Franziska – The station: gateway to metropolitan life. In: Železniční dědictví – od velké minulosti k budoucí využitelnosti = Railway heritage – a great past and a useful future / Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2018.
BOROVCOVÁ, Alena. Kulturní dědictví Severní státní dráhy. Ostrava: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-85034-91-2.
DANDA, Josef. Naše železniční nádraží. Praha: Nakladatelství dopravy a spojů, 1988.
FÖHL, Carl Axel – The Railway System: New Architectural Tasks for New Means of Transport. 200 Years of Use and Re-use of Railway Stations. In: Železniční dědictví – od velké minulosti k budoucí využitelnosti = Railway heritage – a great past and a useful future / Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2018.
HALBWACHS, Maurice, NAMER, Gérard a Marie JAISSON, ed. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. Klas (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-016-2.
HLAVAČKA, Milan. Dějiny dopravy v českých zemích v období průmyslové revoluce. Praha: Academia, 1990.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží: (architektura a stavební vývoj) = Tschechische Bahnhöfe: (Architektur und Baugeschichte) = Czech railway stations: (architecture and development). Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2015. ISBN 80-902706-7-0.
NORA, Pierre, ed. Les lieux de mémoire. [Paris]: Gallimard, 1992. Bibliothèque illustrée des histoires. ISBN 2-07-072304-6.
RANSOM, Phillip John Greer. Locomotion: Two Centuries of Train Travel. Hampshire: The History Press, 2001. ISBN 9780750925907.
RANSOM, Phillip John Greer. The archeology of the transport revolution 1750-1850. Hampshire: BAS Printers limited, 1984.
SCHREIER, Pavel. Příběhy z dějin našich drah: kapitoly z historie českých železnic do roku 1918. Praha: Mladá fronta, 2009. ISBN 978-80-204-1505-9.
SMILES, S. The lives of George and Robert Stephensons. London: Folio Society, 1975.
ZEITHAMMER, Karel, Bohumil SKÁLA, František PALÍK, et al. Dvě století českého železničního průmyslu. [Praha]: ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, 2015. ISBN 978-80-904737-9-9.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Státní oblastní archiv v Praze, archivní fond "České dráhy, a.s., 1826-2005"
FÖRSTER, Ludwig, Amédée DEMARTEAU a Anton BENKO. Beschreibende und malerische Darstellung der K. K. österreichischen Staatseisenbahn von Olmütz bis Prag. Wien: Verlag von L. Försters artist. Anstalt, 1845.
KLUTSCHAK,Franz. Auf der Reichenberg-Pardubitzer Bahn ins Gebirge: Ein Büchlein für Touristen. Prag: F. A. Credner, 1860.
Die malerischen Ansichten der k. k. privil. Süd- Norddeutschen Verbingungsbahn von Reichenberg bis Pardubitz, Reichenberg: Heinrich T. Stiepel, [1859?]
Literatura:
BALI, Lóránt – The role of the railway in regional development in Austro-Hungary and in Hungarian-Croatian relations today: Especially with regard to the availability of Rijeka (Fiume). In: Central European Papers Opava: Silesian University in Opava Roč. 2, č. 1 (2014).
BEK, Jindřich. Atlas lokomotiv: Lokomotivy let 1860-1900. Praha: NADAS, 1979.
BEK, Jindřich. Atlas lokomotiv: Lokomotivy let 1900-1918. Praha: NADAS, 1980.
BOLLEREY, Franziska – The station: gateway to metropolitan life. In: Železniční dědictví – od velké minulosti k budoucí využitelnosti = Railway heritage – a great past and a useful future / Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2018.
BOROVCOVÁ, Alena. Kulturní dědictví Severní státní dráhy. Ostrava: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-85034-91-2.
DANDA, Josef. Naše železniční nádraží. Praha: Nakladatelství dopravy a spojů, 1988.
FÖHL, Carl Axel – The Railway System: New Architectural Tasks for New Means of Transport. 200 Years of Use and Re-use of Railway Stations. In: Železniční dědictví – od velké minulosti k budoucí využitelnosti = Railway heritage – a great past and a useful future / Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2018.
HALBWACHS, Maurice, NAMER, Gérard a Marie JAISSON, ed. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. Klas (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-016-2.
HLAVAČKA, Milan. Dějiny dopravy v českých zemích v období průmyslové revoluce. Praha: Academia, 1990.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží: (architektura a stavební vývoj) = Tschechische Bahnhöfe: (Architektur und Baugeschichte) = Czech railway stations: (architecture and development). Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2015. ISBN 80-902706-7-0.
NORA, Pierre, ed. Les lieux de mémoire. [Paris]: Gallimard, 1992. Bibliothèque illustrée des histoires. ISBN 2-07-072304-6.
RANSOM, Phillip John Greer. Locomotion: Two Centuries of Train Travel. Hampshire: The History Press, 2001. ISBN 9780750925907.
RANSOM, Phillip John Greer. The archeology of the transport revolution 1750-1850. Hampshire: BAS Printers limited, 1984.
SCHREIER, Pavel. Příběhy z dějin našich drah: kapitoly z historie českých železnic do roku 1918. Praha: Mladá fronta, 2009. ISBN 978-80-204-1505-9.
SMILES, S. The lives of George and Robert Stephensons. London: Folio Society, 1975.
ZEITHAMMER, Karel, Bohumil SKÁLA, František PALÍK, et al. Dvě století českého železničního průmyslu. [Praha]: ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, 2015. ISBN 978-80-904737-9-9.
Přílohy volně vložené
50 vyobrazení
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, plány, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.