Diplomová práce s názvem "Rozvoj logického myšlení s pomocí her ve výuce na 1. stupni ZŠ" se zabývá vývojem dítěte v mladším školním věku po fyzické stránce, kognitivním vývojem a také sociálním a emočním vývojem. Dále se v práci zabývám teorií logiky, vymezením pojmu a druhy logiky a s tím související rozvoj logického myšlení u dítěte v mladším školním věku. Poslední teoretická část se věnuje tématu hry a metody s ní spojené.
Cílem výzkumné části práce je zjistit, zda je možné ve výuce na 1. stupni ZŠ rozvíjet logické myšlení s pomocí her a zábavných hádanek u dětí v raném období mladšího školního věku a v pozdním období mladšího školního věku, dále porovnat rozdíl, který případně vznikl v rozvoji logického myšlení a určit, zda odpovídá teoretickým znalostem vývoje logického myšlení.
V praktické části jsem použila kvantitativní výzkum s využitím didaktických testů, které jsem sestavovala z testových úloh s jednou správnou odpovědí, otevřených úloh se stručnou odpovědí a ze situačních úloh.
Anotace v angličtině
This thesis called "Development of logical thinking with the use of games in education of the 1st grade of basic school" is focused on evolution of the student concerning their physical side and also involves their cognitive, social and emotional evolution. Furthermore, I deal with the theory of logic, its definiton and types of logic, including the development of logical thinking of a child around grade school age, relative to the topic. The final theoretical part is dedicated to the theme of "game" and its methods.
The goal of the research section of this thesis is to find out whether or not it is possible to evolve logical thinking with the help of games and entertaining riddles when practised on children in both early and late stages of the 1st grade of basic education. Afterwards compare the difference which has possibly arrisen in the development of logical thinking and determine whether it corresponds to theoretical knowledge of logical thinking development.
In the practical part I made use of kvantitative research with the help of didactic tests which I built using testing problems possessing a single correct answer, open problems with a brief answer and finaly situational problems.
Klíčová slova
Mladší školní věk dítěte, fyzický vývoj, kognitivní vývoj, sociální a emoční vývoj, logika, formální logika, neformální logika, kritické myšlení, logické myšlení, vývoj logického myšlení, hra, metody hry.
Klíčová slova v angličtině
Early school age of student, physical development, cognitive development, social and emotional development, logic, formal logic, informal logic, critical thinking, logical thinking, development of thought, game, methods of game.
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Rozvoj logického myšlení s pomocí her ve výuce na 1. stupni ZŠ" se zabývá vývojem dítěte v mladším školním věku po fyzické stránce, kognitivním vývojem a také sociálním a emočním vývojem. Dále se v práci zabývám teorií logiky, vymezením pojmu a druhy logiky a s tím související rozvoj logického myšlení u dítěte v mladším školním věku. Poslední teoretická část se věnuje tématu hry a metody s ní spojené.
Cílem výzkumné části práce je zjistit, zda je možné ve výuce na 1. stupni ZŠ rozvíjet logické myšlení s pomocí her a zábavných hádanek u dětí v raném období mladšího školního věku a v pozdním období mladšího školního věku, dále porovnat rozdíl, který případně vznikl v rozvoji logického myšlení a určit, zda odpovídá teoretickým znalostem vývoje logického myšlení.
V praktické části jsem použila kvantitativní výzkum s využitím didaktických testů, které jsem sestavovala z testových úloh s jednou správnou odpovědí, otevřených úloh se stručnou odpovědí a ze situačních úloh.
Anotace v angličtině
This thesis called "Development of logical thinking with the use of games in education of the 1st grade of basic school" is focused on evolution of the student concerning their physical side and also involves their cognitive, social and emotional evolution. Furthermore, I deal with the theory of logic, its definiton and types of logic, including the development of logical thinking of a child around grade school age, relative to the topic. The final theoretical part is dedicated to the theme of "game" and its methods.
The goal of the research section of this thesis is to find out whether or not it is possible to evolve logical thinking with the help of games and entertaining riddles when practised on children in both early and late stages of the 1st grade of basic education. Afterwards compare the difference which has possibly arrisen in the development of logical thinking and determine whether it corresponds to theoretical knowledge of logical thinking development.
In the practical part I made use of kvantitative research with the help of didactic tests which I built using testing problems possessing a single correct answer, open problems with a brief answer and finaly situational problems.
Klíčová slova
Mladší školní věk dítěte, fyzický vývoj, kognitivní vývoj, sociální a emoční vývoj, logika, formální logika, neformální logika, kritické myšlení, logické myšlení, vývoj logického myšlení, hra, metody hry.
Klíčová slova v angličtině
Early school age of student, physical development, cognitive development, social and emotional development, logic, formal logic, informal logic, critical thinking, logical thinking, development of thought, game, methods of game.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je pozorovat rozvoj logického myšlení u žáka na 1. stupni ZŠ za pomoci využití her v různých vyučovacích předmětech.
Požadavky:
Studium odborné literatury k tématu. Pozorování, popř. zůčastněné pozorování, procesu vyučování ve školní třídě. Porovnání získaných dat a znalostí.
Metody práce:
Výzkum formou pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je pozorovat rozvoj logického myšlení u žáka na 1. stupni ZŠ za pomoci využití her v různých vyučovacích předmětech.
Požadavky:
Studium odborné literatury k tématu. Pozorování, popř. zůčastněné pozorování, procesu vyučování ve školní třídě. Porovnání získaných dat a znalostí.
Metody práce:
Výzkum formou pozorování.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-67-273-7.
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: PedF UK, 2000. ISBN 80-7290-006-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-67-273-7.
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: PedF UK, 2000. ISBN 80-7290-006-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.