Práce se zabývá osobností Marie Montessori a jejím pedagogickým systémem. V první části jsou analyzovány hlavní principy pedagogické koncepce Montessori. Dále je specifikována tělesná výchova v běžných základních školách a v neposlední řadě je zde popsána forma výuky TV na Montessori škole.
Praktická část představuje Montessori vzdělávání na příkladu konkrétní základní školy. Vytvoření dvou vyučovacích bloků TV pro Montessori třídy prvního trojročí. Dále pak popis průběhu TV těchto bloků. A nakonec rozhovor se zástupkyní ředitelky ZŠ Montessori 5. květen v Liberci, paní Mgr. Marií Holou, Th.D.
Pro bližší charakteristiku školního systému byly dále použity informace obsažené ve Školním vzdělávacím programu výše uvedené školy a také Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní, vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the personalities of Marie Montessori and her pedagogical system. In the first part, the main principles of the Montessori pedagogical concept are analyzed. Furthermore, physical education (hereinafter referred to as "PE") in regular primary schools is specified, and lastly, the form of PE teaching at a Montessori school is described here.
The practical part presents Montessori education on the example of a specific elementary school. Creation of two PE teaching blocks for Montessori classes of the first three years. Next, a description of the progress of the PE of these blocks. And finally, an interview with the deputy director of the Montessori Elementary School May 5th in Liberec, Mrs. Mgr. Maria Holá, Th.D.
For a more detailed characterization of the school system, the information contained in the School Education Program of the aforementioned school as well as the Framework Education Program for Basic Education, Education Area Man and Health were also included.
Klíčová slova
Maria Montessori, připravené prostředí, didaktický materiál, sensitivní období, svoboda dítěte, motivace, normalizace, polarizace pozornosti, tělesná výchova, vnitřní motivace, pohyb, hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
Maria Montessori, prepared environment, the material for development, sensitive periods, freedom of the child, normalisation, polarisation, physical education, motivation, movement, evaluation.
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá osobností Marie Montessori a jejím pedagogickým systémem. V první části jsou analyzovány hlavní principy pedagogické koncepce Montessori. Dále je specifikována tělesná výchova v běžných základních školách a v neposlední řadě je zde popsána forma výuky TV na Montessori škole.
Praktická část představuje Montessori vzdělávání na příkladu konkrétní základní školy. Vytvoření dvou vyučovacích bloků TV pro Montessori třídy prvního trojročí. Dále pak popis průběhu TV těchto bloků. A nakonec rozhovor se zástupkyní ředitelky ZŠ Montessori 5. květen v Liberci, paní Mgr. Marií Holou, Th.D.
Pro bližší charakteristiku školního systému byly dále použity informace obsažené ve Školním vzdělávacím programu výše uvedené školy a také Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní, vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the personalities of Marie Montessori and her pedagogical system. In the first part, the main principles of the Montessori pedagogical concept are analyzed. Furthermore, physical education (hereinafter referred to as "PE") in regular primary schools is specified, and lastly, the form of PE teaching at a Montessori school is described here.
The practical part presents Montessori education on the example of a specific elementary school. Creation of two PE teaching blocks for Montessori classes of the first three years. Next, a description of the progress of the PE of these blocks. And finally, an interview with the deputy director of the Montessori Elementary School May 5th in Liberec, Mrs. Mgr. Maria Holá, Th.D.
For a more detailed characterization of the school system, the information contained in the School Education Program of the aforementioned school as well as the Framework Education Program for Basic Education, Education Area Man and Health were also included.
Klíčová slova
Maria Montessori, připravené prostředí, didaktický materiál, sensitivní období, svoboda dítěte, motivace, normalizace, polarizace pozornosti, tělesná výchova, vnitřní motivace, pohyb, hodnocení.
Klíčová slova v angličtině
Maria Montessori, prepared environment, the material for development, sensitive periods, freedom of the child, normalisation, polarisation, physical education, motivation, movement, evaluation.
Zásady pro vypracování
Cíl: V teoretické části DP je cílem analyzovat hlavní principy pedagogické koncepce Marie Montessori, pozornost bude zaměřena především na principy výchovné práce pro děti 1.stupně na základních školách. V praktické části je cílem DP navrhnout, zrealizovat, zhodnotit pohybové aktivity pro děti ze ZŠ pracující dle principů Marie Montessori.
Požadavky: rešeršní činnost odborné literatury, samostatně vypracovaný návrh a realizace pohybových aktivit, pravidelné konzultace.
Metoda: analýza, pozorování a doplňující metoda rozhovor s vybranými respondenty.
Zásady pro vypracování
Cíl: V teoretické části DP je cílem analyzovat hlavní principy pedagogické koncepce Marie Montessori, pozornost bude zaměřena především na principy výchovné práce pro děti 1.stupně na základních školách. V praktické části je cílem DP navrhnout, zrealizovat, zhodnotit pohybové aktivity pro děti ze ZŠ pracující dle principů Marie Montessori.
Požadavky: rešeršní činnost odborné literatury, samostatně vypracovaný návrh a realizace pohybových aktivit, pravidelné konzultace.
Metoda: analýza, pozorování a doplňující metoda rozhovor s vybranými respondenty.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie 2.,aktualizované vydaní. Praha: Grada Publishing, 2011, 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Praha: SPS, 2003, 197 s. ISBN 80-86-189-02-3
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: SPS, 2001, 207 s. ISBN 80-86-189-0-5
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998, 131 s. ISBN 80-86-189-00-7
RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě: Inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006, 140 s. ISBN 80-7194-841-1
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie 2.,aktualizované vydaní. Praha: Grada Publishing, 2011, 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Praha: SPS, 2003, 197 s. ISBN 80-86-189-02-3
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: SPS, 2001, 207 s. ISBN 80-86-189-0-5
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998, 131 s. ISBN 80-86-189-00-7
RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě: Inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006, 140 s. ISBN 80-7194-841-1
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.