Diplomová práce si klade za cíl analyzovat společenskou odpovědnost vybrané firmy na mezinárodní úrovni. Teoretická část představuje klíčové pojmy související se společenskou odpovědností firem. Praktická část je rozdělena do dvou sekcí, z nichž obě jsou podpořeny dotazníkovým šetřením. První sekce zkoumá image společnosti vytvářenou především aktivitami v oblasti udržitelnosti firmy v potravinářském sektoru, konkrétně ve společnosti Nestlé S. A. Druhá část popisuje společnosti Nestlé S. A. a Kraft Heinz Co. a konkurenceschopnost mezi nimi. Konkurenční rozdíly jsou znázorněny pomocí vážených SWOT analýz obou firem, jejichž výsledky jsou porovnány.
Anotace v angličtině
The Master Thesis aims to analyse the corporate sustainability of the chosen company on the international level. All the crucial terms connected to Corporate Social Responsibility are described in the theoretical overview. The practical part is divided into two sections, which are both supported by the questionnaire survey; the first one deals with a company's image created mainly by corporate sustainability in the particular sector of business - the Food and Beverages Industry, specifically in a company Nestlé S. A. The second one describes Nestlé S. A. and its competitor Kraft Heinz Co. and the competitiveness between them. The differences are shown through the SWOT analyses of both companies, which are evaluated by weights and their results are compared.
Klíčová slova
konkurenceschopnost, Kraft Heinz, Nestlé, společenská odpovědnost firem, udržitelnost, vytváření sdílených hodnot, životní prostředí
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat společenskou odpovědnost vybrané firmy na mezinárodní úrovni. Teoretická část představuje klíčové pojmy související se společenskou odpovědností firem. Praktická část je rozdělena do dvou sekcí, z nichž obě jsou podpořeny dotazníkovým šetřením. První sekce zkoumá image společnosti vytvářenou především aktivitami v oblasti udržitelnosti firmy v potravinářském sektoru, konkrétně ve společnosti Nestlé S. A. Druhá část popisuje společnosti Nestlé S. A. a Kraft Heinz Co. a konkurenceschopnost mezi nimi. Konkurenční rozdíly jsou znázorněny pomocí vážených SWOT analýz obou firem, jejichž výsledky jsou porovnány.
Anotace v angličtině
The Master Thesis aims to analyse the corporate sustainability of the chosen company on the international level. All the crucial terms connected to Corporate Social Responsibility are described in the theoretical overview. The practical part is divided into two sections, which are both supported by the questionnaire survey; the first one deals with a company's image created mainly by corporate sustainability in the particular sector of business - the Food and Beverages Industry, specifically in a company Nestlé S. A. The second one describes Nestlé S. A. and its competitor Kraft Heinz Co. and the competitiveness between them. The differences are shown through the SWOT analyses of both companies, which are evaluated by weights and their results are compared.
Klíčová slova
konkurenceschopnost, Kraft Heinz, Nestlé, společenská odpovědnost firem, udržitelnost, vytváření sdílených hodnot, životní prostředí
Setting goals and formulation of basic principles of CSR.
Characteristics of CSR within the international environment.
Analysis of CSR in chosen EU countries/industries.
Comparison of selected companies in the selected branches.
Formulation of conclusions and evaluation of research questions, including economic perspective.
Zásady pro vypracování
Setting goals and formulation of basic principles of CSR.
Characteristics of CSR within the international environment.
Analysis of CSR in chosen EU countries/industries.
Comparison of selected companies in the selected branches.
Formulation of conclusions and evaluation of research questions, including economic perspective.
Seznam doporučené literatury
ALUCHNA, Maria and Samuel O. IDOWU, 2017. The Dynamics of Corporate Social Responsibility. A Critical Approach to Theory and Practice. Springer International Publishing Switzerland. ISBN 978-3-319-39089-5 (ebk).
BLOWFIELD, Michael and Alan MURRAY, 2019. Corporate Social Responsibility. Oxford University Press. ISBN 978-0-198-79775-3.
EWEJE, Gabriel and Ralph J. BATHURST, 2017. CSR, Sustainability and Leadership. New York: Routledge. ISBN 978-1-315-52597-6 (ebk).
McINTYRE John R., Silvester IVANAJ and Vera IVANAJ, 2018. CSR and Climate Change Implications for Multinational Enterprises. Edward Elgar Publishing. 368 p. ISBN 978-17-864-3776-1.
THIEL, Monica, 2015. The Social Domain in CSR and Sustainability. A Critical Study of Social Responsibility among Governments, Local Communities and Corporations. New York: Gower Publishing. ISBN 978-1-315-55282-8 (ebk).
Consultant: Mgr. Martina Šilhánová - CSR/CSV manager in Nestlé Česko, s. r. o.
Seznam doporučené literatury
ALUCHNA, Maria and Samuel O. IDOWU, 2017. The Dynamics of Corporate Social Responsibility. A Critical Approach to Theory and Practice. Springer International Publishing Switzerland. ISBN 978-3-319-39089-5 (ebk).
BLOWFIELD, Michael and Alan MURRAY, 2019. Corporate Social Responsibility. Oxford University Press. ISBN 978-0-198-79775-3.
EWEJE, Gabriel and Ralph J. BATHURST, 2017. CSR, Sustainability and Leadership. New York: Routledge. ISBN 978-1-315-52597-6 (ebk).
McINTYRE John R., Silvester IVANAJ and Vera IVANAJ, 2018. CSR and Climate Change Implications for Multinational Enterprises. Edward Elgar Publishing. 368 p. ISBN 978-17-864-3776-1.
THIEL, Monica, 2015. The Social Domain in CSR and Sustainability. A Critical Study of Social Responsibility among Governments, Local Communities and Corporations. New York: Gower Publishing. ISBN 978-1-315-55282-8 (ebk).