Bakalářská práce se zabývá terénní výukou zeměpisu v přírodní rezervaci Údolí Jizery v obci Semily. První část popisuje včlenění zmíněné výuky do osnov středoškolského učiva a do mezipředmětových vztahů. Další část, určená jako příručka pro učitele, podává informace o fyzicko-geografické charakteristice oblasti, její fauně a flóře a ve stručnosti seznamuje s naučnou stezkou údolím Jizery. Třetí část představuje metodickou příručku pro učitele, jejíž součástí jsou postupy při přípravě terénní výuky, pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, a návod jak s nimi pracovat. V závěru jsou shrnuty výsledky uskutečněné výuky, hodnocení z pohledu žáka i učitele. Ukázalo se, že výuka byla pozitivně přijata a bylo prospěšné zařazení konkrétních terénních měření, například průtoku, mimo standardní pozorování. Na základě těchto poznatků plánuji rozšířit terénní výuku o více konkrétních praktických cvičení a měření, například orientaci v terénu a práci s mapou. Práce je návodem k realizaci výstupu v předmětu a k realizaci cílů terénní výuky ve vybrané lokalitě.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the teaching of geography in the field of the nature reserve Údolí Jizery in the village of Semily. The first part describes the integration of the aforementioned teaching into the curriculum of the secondary school curriculum and intersubject relationships. The next part, intended as a manual for teachers, provides information on the physical-geographical characteristics of the area, its fauna and flora, and briefly introduces the Jizera valley educational trail. The third part presents a methodical manual for teachers, which includes procedures for preparing field teaching, worksheets for students, methodical sheets for teachers, and instructions on how to work with them. Finally, the results are summarized and evaluated from the perspective of the student and the teacher. The work is a guide to the realization of the output in the subject and the realization of the goals of the field education in the selected location.
Klíčová slova
Terénní výuka, zeměpis, vzdělávání, metodická příručka, pracovní listy, mezipředmětové vazby, anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Field teaching, geography, education, methodical manual, worksheets, intersubject relationships, English language
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá terénní výukou zeměpisu v přírodní rezervaci Údolí Jizery v obci Semily. První část popisuje včlenění zmíněné výuky do osnov středoškolského učiva a do mezipředmětových vztahů. Další část, určená jako příručka pro učitele, podává informace o fyzicko-geografické charakteristice oblasti, její fauně a flóře a ve stručnosti seznamuje s naučnou stezkou údolím Jizery. Třetí část představuje metodickou příručku pro učitele, jejíž součástí jsou postupy při přípravě terénní výuky, pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, a návod jak s nimi pracovat. V závěru jsou shrnuty výsledky uskutečněné výuky, hodnocení z pohledu žáka i učitele. Ukázalo se, že výuka byla pozitivně přijata a bylo prospěšné zařazení konkrétních terénních měření, například průtoku, mimo standardní pozorování. Na základě těchto poznatků plánuji rozšířit terénní výuku o více konkrétních praktických cvičení a měření, například orientaci v terénu a práci s mapou. Práce je návodem k realizaci výstupu v předmětu a k realizaci cílů terénní výuky ve vybrané lokalitě.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the teaching of geography in the field of the nature reserve Údolí Jizery in the village of Semily. The first part describes the integration of the aforementioned teaching into the curriculum of the secondary school curriculum and intersubject relationships. The next part, intended as a manual for teachers, provides information on the physical-geographical characteristics of the area, its fauna and flora, and briefly introduces the Jizera valley educational trail. The third part presents a methodical manual for teachers, which includes procedures for preparing field teaching, worksheets for students, methodical sheets for teachers, and instructions on how to work with them. Finally, the results are summarized and evaluated from the perspective of the student and the teacher. The work is a guide to the realization of the output in the subject and the realization of the goals of the field education in the selected location.
Klíčová slova
Terénní výuka, zeměpis, vzdělávání, metodická příručka, pracovní listy, mezipředmětové vazby, anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Field teaching, geography, education, methodical manual, worksheets, intersubject relationships, English language
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh nové interaktivní terénní výuky zeměpisu v přírodní rezervaci Údolí Jizery. Dílčími cíli je a) zhodnocení současných konceptů terénní výuky zeměpisu a jejich možného použití v oblasti údolí Jizery, b) charakteristika významných objektů terénní výuky zeměpisu v údolí Jizery, c) návrh nových metodických a pracovních postupů podporujících zájem o dané území a motivaci k dalšímu učení. V návrhu aktivit se promítne i druhý studovaný obor (anglický jazyk). Vybrané aktivity budou ověřeny na skupině studentů druhého stupně nebo gymnázia.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh nové interaktivní terénní výuky zeměpisu v přírodní rezervaci Údolí Jizery. Dílčími cíli je a) zhodnocení současných konceptů terénní výuky zeměpisu a jejich možného použití v oblasti údolí Jizery, b) charakteristika významných objektů terénní výuky zeměpisu v údolí Jizery, c) návrh nových metodických a pracovních postupů podporujících zájem o dané území a motivaci k dalšímu učení. V návrhu aktivit se promítne i druhý studovaný obor (anglický jazyk). Vybrané aktivity budou ověřeny na skupině studentů druhého stupně nebo gymnázia.
Seznam doporučené literatury
JAKOUBĚOVÁ, Vladimíra, Jan MOCEK, Vratislav OUHRABKA, et al. Semily: příroda, okolí, město, historie, současnost. 3. vydání. Semily: Město Semily, [2017]. ISBN 978-80-904672-3-1.
KAMENICKÝ, Jan. Průvodce Riegrovým krajem: Semilsko, Železnobrodsko, Maloskalsko. V Semilech: Josef Glos, 1929.
VOREL, Ivo a Jiří KUPKA. Krajinný ráz - identifikace a hodnocení. Praha. ISBN 978-80-01-04766-8.
LENON, B., J., CLEVES, J. G. (2001): Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational.
Seznam doporučené literatury
JAKOUBĚOVÁ, Vladimíra, Jan MOCEK, Vratislav OUHRABKA, et al. Semily: příroda, okolí, město, historie, současnost. 3. vydání. Semily: Město Semily, [2017]. ISBN 978-80-904672-3-1.
KAMENICKÝ, Jan. Průvodce Riegrovým krajem: Semilsko, Železnobrodsko, Maloskalsko. V Semilech: Josef Glos, 1929.
VOREL, Ivo a Jiří KUPKA. Krajinný ráz - identifikace a hodnocení. Praha. ISBN 978-80-01-04766-8.
LENON, B., J., CLEVES, J. G. (2001): Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational.