Bakalářská práce se zabývá vymezením interkulturních rozdílů ovlivňujících česko-německé firemní prostředí, které bývají často zdrojem vzájemného nepochopení a nedorozumění. Teoretická část práce vymezuje zejména termíny kultury samotné, firemní kultury a jejích prvků. Dále jsou zde popsány pojmy interkulturní komunikace a rozdíly pomocí celkového vnímání cizince, sociální komunikace, teorií kulturních dimenzí a standardů a možná řešení a přístupy ke zvládnutí daných rozdílů.
Praktická část je zaměřena na vlastní analýzu specifik České republiky a Německa podle kulturních standardů obou zemí, které jsou následně komparovány a je zde nabídnuto doporučení pro zajištění funkční vzájemné spolupráce na základě výzkumu profesora Ivana Nového a Sylvie Schroll-Machl.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the definition of intercultural differences affecting the Czech-German corporate environment, which are often a source of mutual misunderstanding and misapprehension. The theoretical part of the thesis defines especially the terms of culture itself, corporate culture and its elements. It also describes the concepts of intercultural communication and differences through the overall perception of foreigners, social communication, theories of cultural dimensions and standards, and possible solutions and approaches to managing the differences.
The practical part is focused on the analysis of the specifics of the Czech Republic and Germany according to the cultural standars of both countries, which are then compared and offers recommendations for ensuring functional cooperation based on research by Proffesor Ivan Nový and Sylvia Schroll-Machl.
Klíčová slova
česká firemní kultura, firemní kultura, interkulturní komunikace, interkulturní rozdíly, komparace firemních kultur, kulturní dimenze, kulturní standardy, německá firemní kultura
Klíčová slova v angličtině
comparison of corporate cultures, corporate culture, cultural dimensions, cultural standards, Czech corporate culture, intercultural communication, intercultural differences, German corporate culture
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vymezením interkulturních rozdílů ovlivňujících česko-německé firemní prostředí, které bývají často zdrojem vzájemného nepochopení a nedorozumění. Teoretická část práce vymezuje zejména termíny kultury samotné, firemní kultury a jejích prvků. Dále jsou zde popsány pojmy interkulturní komunikace a rozdíly pomocí celkového vnímání cizince, sociální komunikace, teorií kulturních dimenzí a standardů a možná řešení a přístupy ke zvládnutí daných rozdílů.
Praktická část je zaměřena na vlastní analýzu specifik České republiky a Německa podle kulturních standardů obou zemí, které jsou následně komparovány a je zde nabídnuto doporučení pro zajištění funkční vzájemné spolupráce na základě výzkumu profesora Ivana Nového a Sylvie Schroll-Machl.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the definition of intercultural differences affecting the Czech-German corporate environment, which are often a source of mutual misunderstanding and misapprehension. The theoretical part of the thesis defines especially the terms of culture itself, corporate culture and its elements. It also describes the concepts of intercultural communication and differences through the overall perception of foreigners, social communication, theories of cultural dimensions and standards, and possible solutions and approaches to managing the differences.
The practical part is focused on the analysis of the specifics of the Czech Republic and Germany according to the cultural standars of both countries, which are then compared and offers recommendations for ensuring functional cooperation based on research by Proffesor Ivan Nový and Sylvia Schroll-Machl.
Klíčová slova
česká firemní kultura, firemní kultura, interkulturní komunikace, interkulturní rozdíly, komparace firemních kultur, kulturní dimenze, kulturní standardy, německá firemní kultura
Klíčová slova v angličtině
comparison of corporate cultures, corporate culture, cultural dimensions, cultural standards, Czech corporate culture, intercultural communication, intercultural differences, German corporate culture
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Fundamentace odlišných firemních kultur v interkulturním managementu.
Detekce kritických odlišností německé a české firemní kultury.
Formulace závěrů a zhodnocení výzkumných otázek.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Fundamentace odlišných firemních kultur v interkulturním managementu.
Detekce kritických odlišností německé a české firemní kultury.
Formulace závěrů a zhodnocení výzkumných otázek.
Seznam doporučené literatury
NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL, 2015. Interkulturní komunikace: Češi a Němci. 2. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-298-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka, Jiří MIKEŠ a Jan BINAR. 2020. Image a firemní identita. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, Expert. ISBN 978-80-271-2841-9.
PUNNETT, Betty Jane. 2019. International perspectives on organizational behavior. Fourth edition. New York: Taylor & Francis Ltd, ISBN 978-1-138-49719-1.
LUTHANS, Fred, Jonathan P. DOH and Richard M. HODGETTS, 2012. International management: culture, strategy, and behavior. 8th ed. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0-07-811257-7.
Konzultant: PhDr. Ingo Herzig, M. A., katedra cizích jazyků TUL
Seznam doporučené literatury
NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL, 2015. Interkulturní komunikace: Češi a Němci. 2. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-298-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka, Jiří MIKEŠ a Jan BINAR. 2020. Image a firemní identita. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, Expert. ISBN 978-80-271-2841-9.
PUNNETT, Betty Jane. 2019. International perspectives on organizational behavior. Fourth edition. New York: Taylor & Francis Ltd, ISBN 978-1-138-49719-1.
LUTHANS, Fred, Jonathan P. DOH and Richard M. HODGETTS, 2012. International management: culture, strategy, and behavior. 8th ed. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0-07-811257-7.