Cílem předkládané diplomové práce je představit didaktický materiál pověstí
k vybraným hradům a zámkům v České republice. Jednotlivé pověsti jsou
upraveny tak, aby byly srozumitelnější pro žáky na 1. stupni ZŠ. Didaktický
materiál podporuje rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků různými aktivitami
k pověstem, které mohou napomoci v prohloubení motivace ke čtení. Pro
pedagogy jsou u každé pověsti uvedeny obecné informace, např. pro který
ročník je vhodná daná pověst, a metodické doporučení, jakým způsobem lze
pracovat s danou pověstí. Celkově je možné didaktický materiál využít jako
projekt po dobu studia na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to present the didactic material of legends
for selected castles and chateaus in the Czech Republic. The individual legends
are adapted to make them more comprehensible for pupils at the first level
of primary school. The didactic material supports the development of reading
literacy in pupils by various activities on the tales, which can help in deepening
the motivation to read. Teachers are given general information for each story,
e.g. for which grade the story is suitable, and methodological recommendation s
on how to work with the story. Overall, the didactic material can be used
as a project for the duration of studies at elementary school level 1.
Legend, text, didactic material, literacy, methods, ac tivities, pupils
of elementary school
Rozsah průvodní práce
96 s. (140 157 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předkládané diplomové práce je představit didaktický materiál pověstí
k vybraným hradům a zámkům v České republice. Jednotlivé pověsti jsou
upraveny tak, aby byly srozumitelnější pro žáky na 1. stupni ZŠ. Didaktický
materiál podporuje rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků různými aktivitami
k pověstem, které mohou napomoci v prohloubení motivace ke čtení. Pro
pedagogy jsou u každé pověsti uvedeny obecné informace, např. pro který
ročník je vhodná daná pověst, a metodické doporučení, jakým způsobem lze
pracovat s danou pověstí. Celkově je možné didaktický materiál využít jako
projekt po dobu studia na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to present the didactic material of legends
for selected castles and chateaus in the Czech Republic. The individual legends
are adapted to make them more comprehensible for pupils at the first level
of primary school. The didactic material supports the development of reading
literacy in pupils by various activities on the tales, which can help in deepening
the motivation to read. Teachers are given general information for each story,
e.g. for which grade the story is suitable, and methodological recommendation s
on how to work with the story. Overall, the didactic material can be used
as a project for the duration of studies at elementary school level 1.
Legend, text, didactic material, literacy, methods, ac tivities, pupils
of elementary school
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Vytvořit celistvý projekt s tématem pověstí českých hradů a zámků pro žáky 1. stupně ZŠ rozvíjející dovednosti práce s textem.
Postup práce:
Studium odborné literatury k tématu;
Shromáždění pověstí a dalších podkladů;
Úprava textů a příprava didaktického materiálu;
Realizace vybraných částí v praxi;
Stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Vytvořit celistvý projekt s tématem pověstí českých hradů a zámků pro žáky 1. stupně ZŠ rozvíjející dovednosti práce s textem.
Postup práce:
Studium odborné literatury k tématu;
Shromáždění pověstí a dalších podkladů;
Úprava textů a příprava didaktického materiálu;
Realizace vybraných částí v praxi;
Stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRASSEUR, Philippe. 1001 her s knížkou: jak udělat z dítěte skutečného čtenáře. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1754-1.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2010 [vid. 14. 11. 2021]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=78120
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Za strašidly na hrady a zámky: 50 rodinných výletů. Vyd. 2. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249-1961-4.
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Za strašidly na hrady a zámky 2. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0908-0.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Seznam doporučené literatury
BRASSEUR, Philippe. 1001 her s knížkou: jak udělat z dítěte skutečného čtenáře. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1754-1.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2010 [vid. 14. 11. 2021]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=78120
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Za strašidly na hrady a zámky: 50 rodinných výletů. Vyd. 2. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249-1961-4.
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Za strašidly na hrady a zámky 2. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0908-0.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.