Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku intonace a rytmu v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ, podává její teoretický základ a obsahuje také praktické příklady pro rozvoj intonačních a rytmických dovedností žáků. Nedílnou součástí práce je také zmapování problematiky v nynější platné podobě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání včetně současných diskusí k plánované revizi RVP ZV.
Cílem diplomové práce bylo sestavení metodických podkladů pro vyučující hudební výchovy na 1. stupni ZŠ se zařazením intonačních a rytmických prvků na témata ročních období, živočichů a vánočních svátků tak, aby měli dostatek námětů pro práci s písněmi určenými pro žáky mladšího školního věku a mohli efektivně vzdělávat žáky i přes možný handicap nehudebního vzdělání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the issue of intonation and rhythm in music lessons at elementary school, provides its theoretical basis and also contains practical examples for the development of pupils' intonation and rhythmic skills. An integral part of the work is also the mapping of the issue in the currently valid form of the Framework Educational Program for Basic Education, including current discussions on the planned revision of the Educational Program for Basic Education.
The aim of the diploma thesis was to compile methodological materials for teachers of music education at elementary school with the inclusion of intonation and rhythmic elements on the themes of seasons, holidays and animals so that they have enough topics for working with songs intended for younger school-age pupils and can effectively educate pupils despite the possible handicap of non-musical education.
Klíčová slova
hudební výchova, intonace, zpěv, rytmus, rytmické hudební nástroje, náměty pro práci s písní
Klíčová slova v angličtině
music education, intonation, singing, rhythm, rhythmic musical instruments, topics for working with a song
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku intonace a rytmu v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ, podává její teoretický základ a obsahuje také praktické příklady pro rozvoj intonačních a rytmických dovedností žáků. Nedílnou součástí práce je také zmapování problematiky v nynější platné podobě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání včetně současných diskusí k plánované revizi RVP ZV.
Cílem diplomové práce bylo sestavení metodických podkladů pro vyučující hudební výchovy na 1. stupni ZŠ se zařazením intonačních a rytmických prvků na témata ročních období, živočichů a vánočních svátků tak, aby měli dostatek námětů pro práci s písněmi určenými pro žáky mladšího školního věku a mohli efektivně vzdělávat žáky i přes možný handicap nehudebního vzdělání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the issue of intonation and rhythm in music lessons at elementary school, provides its theoretical basis and also contains practical examples for the development of pupils' intonation and rhythmic skills. An integral part of the work is also the mapping of the issue in the currently valid form of the Framework Educational Program for Basic Education, including current discussions on the planned revision of the Educational Program for Basic Education.
The aim of the diploma thesis was to compile methodological materials for teachers of music education at elementary school with the inclusion of intonation and rhythmic elements on the themes of seasons, holidays and animals so that they have enough topics for working with songs intended for younger school-age pupils and can effectively educate pupils despite the possible handicap of non-musical education.
Klíčová slova
hudební výchova, intonace, zpěv, rytmus, rytmické hudební nástroje, náměty pro práci s písní
Klíčová slova v angličtině
music education, intonation, singing, rhythm, rhythmic musical instruments, topics for working with a song
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Navrhnout postup a aktivity pro zavádění intonačních a rytmických prvků v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy.
Požadavky:
Studium odborné literatury.
Tvorba metodických listů pro rozvoj intonačních a rytmických dovedností v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ.
Realizace vybraných aktivit v hodinách hudební výchovy na ZŠ Skálova, Turnov.
Dodržovat stanovený harmonogram a účastnit se plánovaných konzultací.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Navrhnout postup a aktivity pro zavádění intonačních a rytmických prvků v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy.
Požadavky:
Studium odborné literatury.
Tvorba metodických listů pro rozvoj intonačních a rytmických dovedností v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ.
Realizace vybraných aktivit v hodinách hudební výchovy na ZŠ Skálova, Turnov.
Dodržovat stanovený harmonogram a účastnit se plánovaných konzultací.
Seznam doporučené literatury
LISÁ, Dagmar. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1. 3. vyd., Praha: Bärenreiter, 2001. ISBN 978-80-86385-20-4.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
ZENKL, Luděk. ABC intonace a sluchové analýzy. Praha: Bärenreiter, 2017. ISBN 978-80-8638538-9.
Seznam doporučené literatury
LISÁ, Dagmar. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1. 3. vyd., Praha: Bärenreiter, 2001. ISBN 978-80-86385-20-4.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
ZENKL, Luděk. ABC intonace a sluchové analýzy. Praha: Bärenreiter, 2017. ISBN 978-80-8638538-9.