Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením pojmů gramotnost, negramotnost a čtenářská gramotnost. Pozornost je taktéž věnována problematice čtenářství a čtení, a to jak vymezení těchto pojmů, tak způsobům a metodám čtení textu, strategiím, etapám rozvoje čtenářství i faktorům ovlivňujícím čtenářskou gramotnost. Tato část diplomové práce se také věnuje českým výzkumům čtenářské gramotnosti a programům, které čtenářství podporují. Dále se zabývá mezinárodními výzkumy, které čtenářskou gramotnost zkoumají, konkrétně programy PIRLS a PISA.
Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření týkající se metod čtení textu, speciálně kooperace hlasitého a tichého čtení z hlediska porozumění textu u žáků 1. stupně ZŠ, konkrétně 4. tříd. Obsahuje didaktický test, který tuto problematiku zkoumá, metodologii celého šetření, cíle a stanovené výzkumné otázky, design šetření, následné vyhodnocení a interpretaci výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the definition of the concepts of literacy, illiteracy, and reading literacy. Attention is also paid to reading, namely the definition of these terms, as well as the ways and methods of reading texts, strategies of reading, stages of literacy development and factors influencing literacy. This part of the thesis deals with Czech reading literacy research and programs that promote literacy. Furthermore, it focuses on international research that examines reading literacy, specifically the PIRLS and PISA programs.
The practical part of the thesis focuses on research on methods of reading text, the specifically the cooperation of reading aloud and silent reading in terms of text comprehension among primary school students at the first level, in particular in the 4th grade. It includes a didactic test that investigates this issue, the methodology of the whole research, the objectives and research questions, the design of the investigation, and the subsequent evaluation and Interpretation of the research.
Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením pojmů gramotnost, negramotnost a čtenářská gramotnost. Pozornost je taktéž věnována problematice čtenářství a čtení, a to jak vymezení těchto pojmů, tak způsobům a metodám čtení textu, strategiím, etapám rozvoje čtenářství i faktorům ovlivňujícím čtenářskou gramotnost. Tato část diplomové práce se také věnuje českým výzkumům čtenářské gramotnosti a programům, které čtenářství podporují. Dále se zabývá mezinárodními výzkumy, které čtenářskou gramotnost zkoumají, konkrétně programy PIRLS a PISA.
Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření týkající se metod čtení textu, speciálně kooperace hlasitého a tichého čtení z hlediska porozumění textu u žáků 1. stupně ZŠ, konkrétně 4. tříd. Obsahuje didaktický test, který tuto problematiku zkoumá, metodologii celého šetření, cíle a stanovené výzkumné otázky, design šetření, následné vyhodnocení a interpretaci výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the definition of the concepts of literacy, illiteracy, and reading literacy. Attention is also paid to reading, namely the definition of these terms, as well as the ways and methods of reading texts, strategies of reading, stages of literacy development and factors influencing literacy. This part of the thesis deals with Czech reading literacy research and programs that promote literacy. Furthermore, it focuses on international research that examines reading literacy, specifically the PIRLS and PISA programs.
The practical part of the thesis focuses on research on methods of reading text, the specifically the cooperation of reading aloud and silent reading in terms of text comprehension among primary school students at the first level, in particular in the 4th grade. It includes a didactic test that investigates this issue, the methodology of the whole research, the objectives and research questions, the design of the investigation, and the subsequent evaluation and Interpretation of the research.
Cíl: Komparace tichého a hlasitého čtení z hlediska porozumění textu a dalších faktorů u žáků 1. stupně ZŠ.
Postup pro vypracování: a) studium odborné literatury; b) výběr textů a příprava výzkumného materiálu; c) realizace výzkumu; d) vyhodnocení a evaluace; e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: kvantitativní výzkum, didaktický test
Zásady pro vypracování
Cíl: Komparace tichého a hlasitého čtení z hlediska porozumění textu a dalších faktorů u žáků 1. stupně ZŠ.
Postup pro vypracování: a) studium odborné literatury; b) výběr textů a příprava výzkumného materiálu; c) realizace výzkumu; d) vyhodnocení a evaluace; e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: kvantitativní výzkum, didaktický test
Seznam doporučené literatury
Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál.
Havel, J., & Najvarová, V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Masarykova univerzita.
Janotová, Z., Tauberová, D., Košťálová, H., Podešvová, H., Potužníková, E., & Nová, P. (2018). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PIRLS 2016: úlohy ze čtenářské gramotnosti pro 4. ročník. Česká školní inspekce.
Skála, M. (2000). Čtení s porozuměním - trápení nebo užitečná dovednost?: Reading comprehension - a stressful or useful skill? Vstup České Republiky Do Evropské Unie, 447-454.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál.
Havel, J., & Najvarová, V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Masarykova univerzita.
Janotová, Z., Tauberová, D., Košťálová, H., Podešvová, H., Potužníková, E., & Nová, P. (2018). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PIRLS 2016: úlohy ze čtenářské gramotnosti pro 4. ročník. Česká školní inspekce.
Skála, M. (2000). Čtení s porozuměním - trápení nebo užitečná dovednost?: Reading comprehension - a stressful or useful skill? Vstup České Republiky Do Evropské Unie, 447-454.